Wednesday, July 11, 2018

Harga Kekal Sama Walaupun GST Sifar -Fomca

Harga Kekal Sama Walaupun GST Sifar

KUALA LUMPUR – Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) berkata pihaknya menerima aduan daripada orang ramai akan tiadanya perubahan harga pada kebanyakan barangan selepas pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kadar sifar sejak 1 Jun lepas.

Timbalan Presidennya Mohd Yusof Abdul Rahman menggesa kerajaan supaya membuat pemantauan harga barangan keperluan asas kerana tiadanya perubahan pada harga seperti yang diharapkan rakyat dan kerajaan.
“Kita menerima aduan menerusi e-mel atau laman sosial Facebook tentang harga barangan yang tidak berubah walaupun GST sifar,” katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini, hari ini dan menambah bagaimanapun pihaknya tidak menerima aduan mengenai harga barangan yang semakin mahal.
Selain itu, Mohd Yusof berkata senarai jenis barangan keperluan yang sepatutnya turun harga perlu didedahkan kepada pengguna supaya mereka peka dengan perbezaan harga barangan semasa berbelanja.
“Dengan mendedahkan jenis barangan yang sepatutnya turun harga selepas cukai GST pada kadar sifar dapat mengelakkan kekeliruan,” katanya dan berharap kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang tidak mematuhi arahan pihak berkuasa untuk tidak mengenakan cukai sebanyak enam peratus itu. – BERNAMA

30 comments:

Anonymous said...

Kita merasa sangat kasihan melihat rakyat di'kencing hancing' dengan pelbagai janji palsu oleh rejim pakatan.

Sekarang rejim pakatan ' kencing' lagi rakyat apabila mantri rejim pakatan isytihar harga barang keperluan telah turun konon.

Rejim pakatan fikir rakyat bodoh ... Ha ha ha ha ha !

Nah ini fakta:

Harga barangan asas mahal walaupun selepas GST sifar
https://www.bharian.com.my

Anonymous said...

Woi barua-barua dedak pakatan seperti azrengay, ikangay, Bapuk Bodo dll, mana semua janji dalam manifesto pakatan ?

Nampaknya semua janji pakatan telah dihumban ke laut dalam dan barua, penyokong dan pengundi pakatan hanya mampu menelan kahak sahaja.

Pelbagai alasan bodoh telah dicipta untuk memungkiri janji pakatan oleh rejim pakatan. Sikap pakatan suka mungkir janji, berbohong dan mengkhianati amanah rakyat menunjukkan pemimpin rejim pakatan bersikap munafik dan mempunyai lidah biawak.

Kasihan ... Ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Wah pakatan berjanji mahu mengurangkan beban rakyat tetapi akhirnya beban rakyat bertambah berat sejak rakyat memikul biawak hidup pakatan.

Anonymous said...

Tak payah nak merengek dan meraung kat sini..mintak ph buat macam2 benda. Dulu masa mengundi dulu kau pang bulan dan dacing... sekarang macam2 pulak kau mintak. Apa ko ingat kami pengundi ph ni nak harga turun ke... yang penting barang tak naik dan klepto turun. Kalau bagus sangat turunkan harga barang2 kat 2 negeri tu dulu. Tak sedarkah ko kalau bn menang dah tentu harga barang dan gst akan naik lagi. Harga minyak sudah tentu melambung lagi. Bodoh punya orang

Anonymous said...

Yang merengek dan meraung ialah barua, penyokong dan pengundi pakatan yang telah di'kencing hancing' dengan pelbagai janji dalam manifesto pakatan oleh puak pakatan.

Kita yang tidak sokong pakatan ketawa tergolek-golek melihat penyokong dan pengundi pakatan menangis tergolek-golek.

Padan muka penyokong dan pengundi pakatan ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Ya, PH kalah bukan sebab BN kuat. BN dah hancur! PH kalah sebab PAS dah kuat, PAS guna kepala lutut, guna siku.....adus adus adus...

Harga barang takde GST ni dah satu nikmat. Satu beban dah kurang !

Anonymous said...

yang dok meraung harga barang tak turun adalah pengundi PAS dan pengundi BN.
Manifesto PH pun korang tak baca, manifesto PH untuk pengundi PH. Jangan lah kamu meroyan ler....

Anonymous said...

Aku beli 5 barang di kedai eco bayar 10.00 aje...seblm ni 5 barang 10.60....60 sen boleh bayar parking ...mcm free parking lah plak...jadi turun lah tu...beli di kedai DIY dan pasaraya pon mcm tu jugak...

Anonymous said...

Pengundi BN dan pas tak kisah barang naik sebab suka beli barang naik harga...

Tak turun tapi tak naik...ikut tradisi bila BN menang harga barang naik dlm senyap...

Anonymous said...

dh tentu turun 6 persen.. itu pun tktau kira ke.. yg kau pegi kedai umno buat apa memang la penipu

Kejora Bapuk Bodo said...


AG Swiss: Apandi enggan kerjasama isu 1MDB

11 Jul 2018, 3:27 petang (Dikemaskini 11 Jul 2018, 3:29 petang)

A A
Peguam Negara Switzerland Michael Lauber mendakwa Tan Sri Mohamed Apandi Ali enggan bekerjasama dalam siasatan berkaitan 1MDB ketika mengetuai Pejabat Peguam Negara Malaysia.

Lauber membuat dakwaan itu selepas bertemu pengganti Apandi, Tommy Thomas semalam.

“Sejak 2015, (kami telah) menjalankan siasatan di Switzerland dan sejak awal, kami cuba bekerjasama rapat dengan Amerika Syarikat, Singapura, Luxembourg.

“Dan kami juga cuba dengan Malaysia tetapi pada masa itu, pada 2016, kami disahkan bahawa peguam negara Malaysia ketika itu tidak mahu bekerjasama dengan kami,” dakwanya.

Pejabat Peguam Negara Switzerland (OAG) telah meminta bantuan undang-undang bersama daripada Malaysia untuk dua kes tetapi dilaporkan tidak mendapat maklum balas.

Apandi dilantik sebagai peguam negara pada Julai 2015.

Beliau dilantik selepas Tan Sri Abdul Gani Patail digugurkan sebagai peguam negara, sejurus sebelum beliau dikatakan mahu mendakwa perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak di mahkamah.

Apandi telah membersihkan Najib daripada sebarang salah laku pada Januari 2016.

Pada pilihan raya 9 Mei, BN yang dipimpin Najib tumbang buat kali pertama dalam sejarah pemerintahan 61 tahun, sejak merdeka.

Perdana menteri baru, Tun Dr Mahahir Mohamad, yang kembali menerajui negara buat kali kedua mendakwa Apandi cuba menutup isu itu dan mengarahkannya bercuti.

Anonymous said...

Harga barang naik di zaman rejim pakatan memerintah maka logiklah rakyat benci kenaikan harga barang dan rejim pakatan.

Barua bodoh ternakan pakatan cuba menegakkan benang basah untuk membela rejim pakatan dengan menyalahkan PAS dan BN.

Ini membuktikan pakatan tidak layak memerintah negara kerana pakatan masih lagi mempunyai mentaliti pembangkang.

Anonymous said...

Wah barua 4:15 pm meletakkan otaknya di lutut dengan menyatakan kenaikan harga barang keperluan di zaman pemerintahan pakatan adalah satu nikmat konon kerana GST 0%.

Barua tolol makan dedak cap roket.

ted manoff said...

Tuan ibnu berhentilah jadii batuapii..melaga lagakan org adalah sikap jumud amalan lobaii2 pas lahanat..lihat kazim elias acah2 nk jual tahfiz walaupun tnh tu telah diwakafkan tlh menarik perhatian kerajaan negeri perak..mb perak sedia bantu kazim..kan sng ckp saja tahfiz tuu perlukan dana biar tk timbul slh faham..dari simpatii jadii bencii..🖕

Anonymous said...

Aku dan rakan-rakan telah mengundi pakatan kerana terpedaya dengan pelbagai janji dan fitnah ciptaan pakatan.

Akhirnya kita merasa sangat kecewa dan berdukacita kerana kita menyedari kita telah ditipu oleh kera jaan pakatan.

Dalam PRU 15, kita akan sokong dan undi PAS untuk menumbangkan kera jaan pakatan.

Barua-barua pakatan sangat pentingkan diri mereka dan dedak sahaja. Mereka tidak peduli tentang rakyat.

Anonymous said...

Komen 4:26 pm seolah-olah satu iklan sabun cap X yang cuba menyembunyikan isu kenaikan harga barang dan ekonomi negara merundum di waktu pakatan berkuasa.

Anonymous said...

Wah barua dedak roket tulis komen bodoh berganda. Yang jual barang pada harga tinggi ialah kedai-kedai puak roketlah bodoh!

Anonymous said...

Kalo ko tak percaya pegi lah beli sendiri...tak de paedah pon nak buat iklan...bil telefon dan adtro pon dah turun 0 gst...jimat duit poket aku... Insuran kete aku pon jimat bulan ni...

Berduyung yg beli belah kat pasaraya giant sejak blm raya...masing2 boleh beli.lebih...mscai bodooh sje asyik duk klentong...minyak kekal tambah jimat..

Anonymous said...

Barua najib dah hampir kebuluran meroyan kesedihan...hihihi

Kejora Bapuk Bodo said...

Tahfiz dapat derma dan zakat...taktik agamawan ...kazim patut tahu roda sentiasa berpusing...orang lain pon nak cari makan jugak...bagi ceramah harapkan untung dunia...

Anonymous said...

Ko pangkahlah pas ato umno..tak jadi ape pon.....parti pembelit tak ade tempat lagi..

Kejora Bapuk Bodo said...

Barang ape yg naik?...macai masih ade mentaliti kerajaan..

Seronok tengok askar najib kalah perang metapu meroyan.....

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Dulu sebelum PRU14, aku pam minyak motor RM5...sekarang aku pam minyak motor RM4...jimat singgit ha ha ha ha...minyak makin murah ha ha ha Betullah PH kata, kos makin murah!

Anonymous said...

TUTUP komen labih bagus !

Anonymous said...

Woi barua dedak roket 4:58 pm cuba menipu kita konon semua barang turun harga dengan alasan konon orang berduyun beli belah kat pasaraya SEJAK SEBELUM RAYA!

Nampak sangat barua dedak roket kaki kencing.

Orang berduyung ke pasaraya sebelum raya sebab mereka mahu membuat persiapan menyambut raya. Oleh sebab harga barang meningkat , mereja terpaksa membeli barang keperluan dalam kuantiti yang lebih kecil.

Peningkatan harga barang keperluan rakyat adalah pencapaian terbaik rejim pakatan.

Janji pakatan mengurangkan beban rakyat telah dihumban ke laut!

Anonymous said...

Musuh-musuh Islam adalah kepala bapak rasis yang amat bencikan Islam dan umat Islam termasuk kaum Melayu Islam.

Mereka menulis komen di blog ini untuk menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam, perjuangan Islam, institusi Islam, ulama Islam dan umat Islam.

Tindakan jahat mereka adalah sama jahat dengan komunis-komunis China, Khmer Rogue, Komunis di zaman Lenin dan Stalin dll.

Malangnya masih terdapat pengkhianat Melayu yang sanggup bersekongkol dengan musuh Islam menyebabkan musuh Islam berkuasa dalam rejim pakatan.

Anonymous said...

Wah dulu aku pam minyak motor RM5 sahaja ...sekarang
aku pam RM 2 sahaja sebab semua harga meningkat, aku tak mampu beli minyak sebanyak RM5.

Cilaka itu pakartun punya gomen.

Anonymous said...

Bapuk Bodo suka menjilat abang besar roket kafir harbi dan menghina dan menfitnah ajaran Islam, ulama Islam dan perjuangan Islam.

Bapuk Bodo adalah contoh musuh Islam yang cuba menyamar sebagai orang Islam.

Anonymous said...

Tutup blog lagi baguih..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails