Sunday, July 08, 2018

19 Silap Besar 60Hari PH. Tidak Mustahil UMNO-PAS Bakal Rampas Sokongan...


Kesilapan besar 60 hari Kerajaan Pakatan Harapan


1. HARGA minyak dijanji akan turun kepada golongan berpendapatan rendah, tapi sebaliknya harga RON95 kekal manakala RON97 diapung. Inflasi dijanji akan dikurangkan, tetapi tarif elektrik dinaikkan hingga bakal bawa kesan berantai. Tol dijanji akan dihapuskan, namun hingga kini pelan pemansuhan beransur-ansur tidak kelihatan.
2. Sedang rakyat masih berkira-kira berapa banyak sebenarnya harga barang turun apabila GST dimansuhkan, cukai SST pula bakal dilaksanakan.
3. Kerajaan Pakatan Harapan (PH) kini baru berusia hampir 60 hari. Walau bagaimanapun, sebahagian ahli politik yang menerajui PH bukanlah individu yang tidak berpengalaman sama sekali dalam menjawat posisi pentadbiran utama negara sebelum ini.
4. Namun demikian, terdapat terlalu banyak isu berbangkit yang seharusnya tidak diambil mudah dan perlu direnungkan secara mendalam oleh kesemua pihak tertinggi dalam pentadbiran negara ketika ini.
5. Terdapat sekurang-kurangnya tiga dimensi yang perlu diberi perhatian. Pertama ialah janji manifesto PH. Kedua ialah percakaran dalaman sesama pemimpin PH. Ketiga dan terakhir ialah pemeliharaan institusi Raja-raja Melayu, agama Islam, dan Bahasa Melayu.
6. Sukar untuk menafikan bahawa tempoh hampir 60 hari pertama pentadbiran kerajaan Pakatan ketika ini dibayangi persepsi kegagalan kerajaan menunaikan janji mereka dalam manifesto PRU-14 yang lalu.
7. Paling kencang tentulah persepsi terhadap janji PH yang berkait dengan kos sara hidup seperti janji memansuhkan tol, janji subsidi petrol bersasar, janji penangguhan pembayaran balik pinjaman PTPTN. Demikian juga janji lain yang meskipun tidak bersifat ekonomi namun tetap menjadi perhatian rakyat seperti isu 30 peratus anggota kabinet wanita dan janji pemansuhan Biro Tatanegara (BTN).
8. Isunya di sini ialah kaedah pengurusan kerajaan Pakatan berkenaan janji yang masih belum mampu mereka penuhi.
9. Perlu ditegaskan bahawa kerajaan PH perlu lebih serius dalam memerangi persepsi bahawa mereka sengaja untuk tidak menunaikan janji-janji mereka dalam PRU-14 yang lalu. Tunjukkan dengan segala data dan fakta yang jelas dan terperinci akan situasi kewangan negara yang tidak mengizinkan segala janji berkenaan tidak dapat ditunaikan, tidak cukup sekadar membuat kenyataan media dan mengulang-ulang skrip menyalahkan kerajaan BN terdahulu.
10. Satu lagi kelemahan besar kerajaan Pakatan hari ini ialah percakaran secara terbuka sesama pemimpin parti dalam Pakatan.
11. Antara deretan isu yang terkini ialah isu tekanan besar DAP Perak memaksa YB Ngeh Koo Ham dilantik menjadi Speaker DUN mengetepikan YB Siti Aisyah dari PKR, isu Ketua Pemuda DAP Perak Wong Kah Koh menghentam pemilihan anggota Kabinet oleh Tun Mahathir secara terbuka, isu kritikan Rafizi Ramli kepada kerajaan berhubung kenaikan tarif elektrik dan pelantikan ahli kabinet, isu kritikan Anwar Ibrahim ke atas pendekatan ala-detektif Lim Guan Eng, dan pelbagai percakaran lagi.
12. Tentu sekali kerajaan Pakatan hari ini berbeza dari segi komponennya berbanding kerajaan BN dahulu. Kali ini, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang diketuai Tun Dr. Mahathir tidak menguasai jumlah kerusi yang besar seperti mana UMNO yang menerajui BN.
13. Sebaliknya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memiliki senarai ahli parlimen Pakatan yang paling ramai dan diikuti DAP. Maka pastilah terdapat sebegitu banyak tuntutan dan rundingan tawar-menawar yang berlaku pada fasa awal pembentukan kerajaan dan pembuatan dasar negara bagi mengimbangi kepentingan setiap parti.
14. Namun eloklah kiranya sebarang ketidakpuasan hati tidak diluahkan secara negatif dan keras kerana imej perpecahan akan mengimpak keyakinan rakyat sekiranya diteruskan dalam jangka masa panjang.
15. Masalah ketiga dan yang paling kontroversi tentulah berkenaan tentang pemeliharaan institusi Raja-raja Melayu, agama Islam, dan Bahasa Melayu. Pendedahan Abdul Kadir Jasin tentang jumlah perbelanjaan Yang Dipertuan Agong (YDPA), isu hangat pelantikan Peguam Negara Tommy Thomas, isu kenyataan rasmi Menteri Kewangan yang diterjemah ke Bahasa Mandarin, ura-ura hubungan tegang Istana dengan Putrajaya yang cuba dikendurkan Anwar Ibrahim, kesemua ini mengundang keresahan dalam kalangan umat Islam di negara ini.
16. Perlu diingat bahawa UMNO masih menguasai kerusi Melayu terbanyak di parlimen dengan sekitar 51 kerusi. Sekiranya langkah drastik tidak diambil segera bagi menunjukkan kerajaan Pakatan hari ini mampu menjadi pelindung kesemua teras Melayu-Islam ini, tidak mustahil UMNO – bahkan PAS – bakal merampas sokongan di kerusi-kerusi Melayu yang kini dikuasai Pakatan.
17. Sedarlah bahawa rakyat amat mendambakan perubahan dan penambahbaikan yang sejati, bukannya ‘blame game’ yang tidak berkesudahan.
18. Hentikanlah alasan seperti ‘segalanya perlu ditangguh dan disemak akibat kerosakan kerajaan terdahulu’ sedangkan dalam masa yang sama kelompok tertentu terus rakus mengaut untung. Kisah seperti monopoli tapak DBKL oleh Armada PPBM disokong DAP Bukit Bintang, kisah saham Vincent Tan dalam syarikat berkepentingan ECRL (telah dijual), kisah kekayaan Taib Mahmud yang belum (dan enggan?) disiasat, dan pelbagai kisah lagi yang berlaku secara diam-diam sebegini wajib dibanteras segera.
19. Tunaikanlah segera janji untuk menurunkan beban hidup rakyat. Kurangkan berpolitik menyalahkan pihak lain. Cukuplah berpolitik demi kepentingan kelompok terpilih. Sayangilah rakyat. Kasihanilah rakyat.
Abdul Muein Abadi
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

61 comments:

bunbinban said...

Ok. Next election, umno/pas amik alih. Bukan apa, kempunan plak lebai2 nak merasa jadi menteri. Barua2 seme dah jadi menteri. Kahkahkah...xde hal, kita duduk dlm negara demokrasi. Alangkan umno bole tumbang ni kan pula ph yg baru sepenggal. Mesti nik abduh jadi menteri kdn kan sbb dia ada hubungan dgn cia...kahkahkah

Anonymous said...

Nampak sangat teringin nak kuasa dan bersama dengan Umno. Selamat bersama mungkin boleh direalisasikan semasa PRK Dun Sg Kandis.

Anonymous said...


Paling lama rejim pakatan ialah sebelum PRU15 kerana rakyat yang telah di'kencing hancing' oleh rejim pakatan akan membalas dendam dengan mengundi parti Islam PAS dll dan menolak pakatan.

Menggulingkan rejim pakatan melalui PRU15 bukanlah perkara mustahil kerana kerajaan BN sendiri pun telah lingkup dalam PRU14 kerana BN telah ditolak oleh sebilangan rakyat.

Walaupun seluruh orang kafir mengundi pakatan, pakatan tetap akan kalah jika 95% kaum Melayu sepakat mengundi PAS dalam PRU15.

Anonymous said...

Jika kita membaca komen-komen yang telah ditulis oleh balaci-balaci @ cybertrooper pakatan @ Red Bean Army (RBA) , kita akan mendapati balaci-balaci ini menggunakan persepsi @ fitnah untuk memburuk-burukkan ulama Islam dan parti Islam PAS dan memuja dan mendewa-dewakan parti sekular liberal dan kafir harbi yang telah menentang dan menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Anonymous said...

ana tahu - top echelons pas makan dedak umno. sbb tu hadi tak berani sanggah dimahkamah London.

woi walaun - tuhan hadi kamu dah pun terima rakaman nik abodoh tu sebagai sahih tulen benar. kamu sbg penyembah hadi haram menolak hukum tersebut.

knp org Islam bernama nik abodoh pemimpin pas boleh kenal agen cia?

Anonymous said...

Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.

dulu kata bila ada kuasa nak bela tantoya n beng hok
lani buat buat lupa pulak
tapi Allah tak lupa

awas melayu islam pakatan

Anonymous said...

Macai ternakan pakatan 3:49 PM berlagak bodoh sombong menggunakan persepsi @ fitnah untuk memburuk-burukkan TGHH dan pemimpin-pemimpin PAS. Yang jelas ialah PAS dan TGHH berani menyaman SR yang menjadi proksi pakatan di UK untuk menegakkan kebenaran.

Bagaimana boleh si barua bodoh ini membuat kenyataan ini sedangkan perbicaraan PAS vs SR akan bermula dalam 2019 dan hakim belum membuat sebarang keputusan lagi?

Wah barua ini telah melantik dirinya menjadi 'hakim' untuk membodohkan dirinya sendiri ! Inilah akibatnya apabila barua-barua dedak pakatan tenggelam dalam persepsi ciptaan sendiri.

FAKTA:

Mahkamah UK turut mengarahkan editor Sarawak Report (SR) itu membayar kos £28,900 (RM156,000) kepada plaintif, Hadi kerana TGHH (Tok Guru Haji Hadi) menang semua 5 permohonan interlokutori! Ini bererti hakim telah menolak semua kertas pembelaan SR.

Inilah menunjukkan SR akan kalah dalam perbicaraan 2019 kerana semua kertas pembelaan SR mengandungi hearsay ( khabar angin ) sahaja ! SR seperti orang sedang lemas di laut !

Anonymous said...

Sabu apa lulusannya. Mcm lidi dgn buluh. Sabu lidi abduh buluh. Kecik sangat sabu dgn ilmu agama tp boleh buat org kagum. Abduh mcm buluh banyak ilmu agama, jd bahan fitnah pan.

Anonymous said...

Beranganlah UMNO PAS nak perintah Putrajaya....fikirlah, kenapa rakyat terajang kamu UMNO PAS dalam pru14 dulu....ubahlah perangai terlalu banyak mimpi siang hari...

Anonymous said...

apa kaitan politik denga murtad atau kafir. Ada tak dalam al-quran pangkah/sokong PH jadi kafir? Kamu orang2 PAS jangan berlagak alim....jangan asyik menghukum orang....

Mohammad Azren said...

Tambah segelas lagi air ketum tu ibnu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Krisis speaker negeri kedah pun takut nak pilihanraya semula, ada hati nak gebang kencang. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...


Wah barua dedak cap roket 4:36 PM menggunakan taktik persepsi kotor @ fitnah untuk menfitnah dan memburuk-burukkan penyokong, ahli dan pemimpin parti Islam PAS.

Woi barua bodo, jika kamu sengaja menyokong puak munafik sekular liberal atau puak kafir harbi dll menafikan, menghina, menentang, mempertikai, menfitnah, menolak, mengingkari atau memburuk-burukkan Al-Qur'an atau Sunnah termasuklah hadis sahih, kamu telah membatalkan iman kamu @ murtad @ kafir ! Ini bererti kamu telah mengingkari perintah Allah dan RasulNya !

Allah telah berfirman yang bermaksud:

.... dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.
(Al-Maaidah 5:44)


Anonymous said...


Woi Azrengay, mengapa puak pakatan tidak mengadakan PRN sekarang di Kedah untuk selesaikan krisis politik Kedah jika puak pakatan yakin boleh menang? Kamu sembang lebat, habuk pun tarak !

Mohammad Azren said...

Woi...anusmous 549. Kau pergi tanya 3 orang Adun Umno yg memberi sokongan pada PH. Sudah tentu dilanda sindrom pengecutan testis bila memikirkan PRU bakal diadakan semula. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Pakai serban, pakai jubah. Janggut sejemput, anak tok guru lagi, tapi....PEMBOHONG lagi PENGECUT. Hehehekikikihahahakahkahkah

ted manoff said...

HahahaHahaha..patut tuan ibnu dh tk kritik bn rupanya dh berpakat..dulu nafikan tapi sekarang dah jilat pungkoq bn plk..belajarlah jadii pembangkang yg baikk..jgn asyik jadi batuapi saja ibnu..kempunan nk jadi king maker..jadi kingkong pun cukup...kikiki..πŸ’πŸ’πŸ΅πŸ™ŠπŸ™‰πŸ™ˆ

Anonymous said...

Ana tau... Ana tau.... Hahaha

Anonymous said...

Ted cakap berbelit. Umno ngan ph. Jilat pungkok umno ngan pungkok lim kit siang.

Anonymous said...

Sedang menunggu puan lebai berbahas di parlimen terutama tentang 1mdb... Ana tau... Ana tau

Anonymous said...

Mana ada umno lompat ke pas. Lompat ke ph banyak. Geng umno ngan ph satu kepala. Mana ada pas kerjasama dgn umno. Ph yg kerjasama dgn umno juga ngan dap. Prinsip ph dan pan matlamat menghalalkan cara.. umno ngan ph, pungkok kau pungkok aku. Pungkok aku pungkok kau. Najis betul ted

Anonymous said...

kemaruk tenguk parti nyamuk ada 5menteri 4timbalan.....hahaha distudy manefesto ph,kononnya tak capai 100hari!dia ingat memerintah negara macam jkk kok diang!dulu masa buget 2018 najib mp2 ph dah bersuara di parlimen agar budget di study semula banyak yg tersembunyi!mp pas buat apa?jadi PASu bunga! apabila manesfesto ph berdasarkan keewangan ph,tentulah banyak boleh buat rupanya najib tipu,hutang 1.1trillon,najib kata 686b...banyak beza tu!

hahaha bagi penganalisis pas kata HANTAM SAJERLAH,DUIT NAK KOREK MANA?

KLU sesiapa baca manefesto selangor lagi kelakar:
1.buat manefesto tapi budget taada.
2.nak hapuskan ptptn
3.peringkat negeri ada manefesto/persekutuan....elek...calon pm pun tak jumpa...


sebab itulah allah bagi pas mp 18 jerr,klu menang malaysia jadi mcm jkk kok diang..

Adil said...

60 tahun bawah kebobrokan pemerintahan umno dibandingkan 60 hari pemerintahan ph..ini pensyarah ke?..balik mengajar tadika la

Anonymous said...

t.kasih Pak Ibnu,

Satu artikel masuk, menggelupur habis spesis anti Islam.
Patut kana ada banyak lagi blog-blog begini.. Biar banyak cacing2 panas.

Al-hamdulillah.

Anonymous said...

Tapi mamat abduh ni la yg hina airmani bapak dia tgna. Sia sia airmani tu bikin nik omar.
Org tak percayakan qada dan qadar ni mmg mcm buluh kasap

Anonymous said...

Anak Nabi Nuh ada yg tak ikut Ayahandanya naik bahtera. Anak nabi Adam sanggup bunuh darah dagingnya bila timbul soal jodoh. Nik Omar mungkin spesis ini. Kalau tdk masakan sokong liberal spt Sabu, Mahfuz dan yg sewaktu dgnnya.

Anonymous said...

PAS---parti samseng....

Anonymous said...

Allah perkenankn doa ahli pas tunjukkan kebenaran sblm pru14.

Kalah.

Anonymous said...

Oh maknanya nik abduh kata Airmani tgna keluarkan spesis nik omar mcm anak nabi nuh?
Bangun tgna dan karpl singh kang dia lempang ko. Dorang dulu sama sama up potong kek birthday la.

Anonymous said...

Dulu Ibnu Hasyim kata PAS menang sekurang-kurangnya 40 kerusi parlimen...habuk pun tarak....ni cakap PAS dan UMNO nak ambil alih kerajaan pusat pula, silakannnnn.....jangan dok mimpilah...

hj abu said...


tak standard langsung lobai PA berpolitik ,isu tak ada langsung nak dibangkitkan

Anonymous said...

Wah balaci-balaci dedak cap roket sedang meroyan, merepek dan merapu mencipta dan menjaja fitnah untuk memburuk-burukkan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam seolah-olah perjuangan Islam adalah musuh utama bagi puak pakatan sekular liberal-kafir harbi.

Semua komen-komen yang berunsur fitnah dan dakwaan karut marut yang ditulis oleh balaci-balaci tersebut menunjukkan seolah-olah balaci-balaci tersebut mengidap sakit mental yang kronik kerana mereka cuba memaksa orang ramai untuk mempercayai semua fitnah dan dakwaan karut yang tidak berasas.

Jika gunung meletup di Filipina, tsunami di Aceh dan Jepun, kemarau di India dan Afrika, kebakaran hutan di USA, peningkatan suhu bumi, banjir kilat di Penang, budak terperangkap dalam Gua di Thailand, feri tenggelam di Phuket dll, balaci-balaci bodoh berganda ini tetap akan salahkan PAS kerana barua-barua ini terlalu terdesak mahu menghapuskan perjuangan Islam!

Anonymous said...


Jika kita perhatikan komen-komen yang ditulis oleh barua-barua ternakan pakatan liberal-kafir harbi, kita akan mendapati barua-barua mabuk daun ketum ini tidak menulis komen tentang artikel "19 Silap Besar 60Hari PH. Tidak Mustahil UMNO-PAS Bakal Rampas Sokongan...".

Sebaliknya mereka cuba mengalih perhatian orang ramai dari isu di atas kepada isu-isu karut ciptaan barua-barua tersebut seolah-olah barua-barua ini hidup di alam bunian !

Anonymous said...

Jubah dan janggut buat modal kami nk tambah bini la. Kami ahli pas akan segak la pakai suit tali leher kalau jd menteri. Tgk mb kami terengganu. Jgn memain. Masa blum jd mb kena la main wayang duluuu.
Ko diam2 sudah la.

Anonymous said...


Macai dedak pakatan 9:12 PM cuba menyamar sebagai ahli PAS tetapi komen bodohnya tahap tadika mendedahkan macai ini adalah musang roket berbulu ayam berak kapur.

Anonymous said...

Sapa ulama dlm pas? Hadi? Mamat yg ckp syiah tu satu cabang mazhab dlm islam ko panggey ulamak?

Ko kasi sekeh kepala dia satupp kali

Anonymous said...

Mimpilah wak ibnu.
Anda tak faham kenapa TDM dipilih sekali lagi jadi PM yg ke 7 selepas angka ke 4. Ada rahsia tersirat kenapa 'raja' ke 10 ini diberi amanah memimpin Malaysia. Persiapan akhir zaman.
Sungguhpun demikian, zaman kuasanya kali ini adalah zaman paling rumit, membuka pertelingkahan bangsa melayu dan fitnah berpanjangan. Umat melayu akan berpecah 2 pegangan samada hendak mengikut jalan yg lurus atau satu kumpulan yang ikut jalan bersimpang siur sesat kerana kuasa dan berebut harta negara nanti selepas TDM 'pergi'.

Anonymous said...

Ana tau la...Ana tau la....

Anonymous said...

Karpal Singh suka sangat org bodoh agama mcm ni.

Anonymous said...

Enta tau ka mustafa spender labuh hantam.sib baik hadi cover.
Sama2 kaki tu psl cover

Anonymous said...

Seronoknya balaci libral ph sebar kebencian pada rakyat supaya rakyat bencikan puak ph ada kembali pada islam. Bagi kamu yg bukan islam tuhan hanya satu allah kamu yg cakap ada tuhan selainnya kalau kamu islam bertaubatlah sesungguhnya allah maha pengampun. Nak komen nak kutuk nak fitnah tapi jng sampai ungkapkan seperti apa yg kamu ucapkan. Walaupun kamu bukan islam tapi sapa tuhan selain allah. Moga kamu dapat hidayah dan terima islam sebagai agama kamu. Ameeen

Anonymous said...

Belajar agama baru komen pasal kaitan al quran dengan politik. Org kafir aja yg tolah hujah al quran kerana mereka musuh islam. Amalkan politik suku agama suku jarakkan atau pisahkan agama dalam kehidupan boleh jatuh kafir. Al quran untuk semua umat maknusia bukan hanya untuk islam sebab al quran petunjuk bagi umat maknusia. Tidak aku jadikan jin dan maknusia hanya untuk beriman pada aku. Sebab tu kena dekatkan diri dengan agama jng hentam ikut suka boleh jatuh kafir.

Anonymous said...

Pas tak menghukum tapi dalam al quran ada hukumnya boleh rujuk dlam al quran dan hadis.

Anonymous said...

Ted manoff...
#����������#

Anonymous said...

Penyokong ph dah sewel tkda otak dan akhlak ����������

Anonymous said...

Kalah pun ph takut kat pas hari2 macau ph fitnah2 kutuk sampai mencarut marah betul puak ph kat pas. Pas tetap perjuangkan islam setedy aja pas hanya takut pada allah fitnah hina sampay ada yg ugut itu semua ibarat asam garam perjuangan pas demi islam. Bagi puak ph selagi hidup perjuangan islam wajib bagi setiap umat islam kalu tolak perjuangan islam kafit cepat2 bertaubat selagi pintu taubat masih terbuka.

Anonymous said...

Orang melayu dah tahu sepak terajang kerajaan dan penyokong ph. Kaki penipu rakyat. Patut diajar sikit.

Anonymous said...

Engkau apa ada 9.16pm...???
Hari2 jadi tukang jaja ph yg kuat menipu rakyat... kasihan orang melayu teruk diauta oleh Ph.

Anonymous said...

Blok ibnu paling berani dan stedy disini kita dapat lihat siap disebalik pm kita. Jadi bagi ahli umno klu taknak sokong pas ramailah masuk pkr biar pkr bnyak krusi ap sebab pkr berani lawan dap dan dap pun bukan suka sangat pada pkr tapi jng pg pada pan sebab pan barua dap apa dap buat angguk aja. Pan mengaku parti islam tapi dimana islamnya jadi barua dap aja. Teruskan tuan ibnu.

Anonymous said...

Supaya rakyat kenal inilah penyokong2 toghut dan pengikut dajjal akhir zaman. Sebelum dajjal keluar maka penyokong Ph ini dulu yg meneroka kerosakan utk memudahkan dajjal menjalankan tugasnya nanti.

Anonymous said...

Org melayu kalau tak dihina dikacau memg payah nak berubah asal dapat makan aja oklah. Sekarang nampak mcm org melayu dah mula kelam kabut sebab kerajaan ph dah kacau kemana perubahan org melayu sekarang entahlah sebab kalut aja. Sapa yg pandai main sentimen melayu mungkin boleh tarik sokongan org melayu. Tapi bagi yg islam perubahannya pada keimanan. Itu yg dap paling takut bila org melayu mula mendekati agamanya.

Anonymous said...

Penyokong Ph ini mbawa agenda toghut dan dajjal. Jangan terpengaruh dgn fitnah meteka yg menjadi perosak di atas muka bumi Allah ini...

Anonymous said...

Kafir mana takut hukum allah.

Anonymous said...

Jubah dan janggut sunah nabi jng persendakan. Nak kutuk pas pun silakan tapi bila persenda sunah nabi kamu bukan antara umat nabi. Taknak ikut sunah terpulang tapi jng persenda. Dlm islam dibenarkan kahwin lebih dari seorang tapi dngan syarat berlaku adil jika tak boleh berlaku adik cukuplah seorang. Kamu jngan persenda takutlah pada hukum kalau ye pun musuh pada pas apa kamu ingat kamu tak mati kamu ingar allah tak tahu. Org kafir pun diakhirat mengadap allah maha pencipta inikan kamu yg islam. Moga kamu kembali pada islam dan menjadi umat yg taat. Ameeen

Anonymous said...

Dapat dedak sokonglah dah ph dng bn kaki dedak.

Anonymous said...

hj hadi nik amar terkilan xlompat ke ph. mnyesal peluk najib

Anonymous said...

Wak Doyok (artis) dulu PAS skrg masuk Amanah.

Anonymous said...

Ana tau la...itu dedak...bukan ana curi, mereka kasi....

bunbinban said...

Ana tau apa yg ente x tau. Liberal pun belum tau makna apa mwu sembang deras....kahkahkah....liberal tu bila sorang yg ngaku dia ulamak, dia dgn bangganya tunjuk anu dia kat org lain. Tu liberal. Kahkahkah..PPV pun salah satu contoh liberal. Kahkahkah...lum masuk spender putih. Lum masuk jadi agen CIA.kahkahkah. 200 juta termasuk gak dlm makna liberal. Kahkahkah. Share gambo x senonoh x nutup aurat pun termasuk dlm liberalisme sedapisme lelehlisme autatisme....kahkahkah

tajnur said...

Salam. Dah lebih dari 62 tahun UMNO memerintah di Malaysia, dan dah lebih dari 28 tahun PAS memrintah Kelantan dan dapat memerintah Terengganu sekejap dahulu, apakah kebaikan yang mereka lakukan jika di bandingkan dgn baru 2 bulan memerintah?
Adakah sama tempoh masa tu? Adakah kesan peninggalan membotakkan bukit-bukau dan rasuah bermaharaja-lela disana sini membuktikan kecekapan pengurusan mereka? Yang anehnya masih nak menyoal pengurusan dan menunutut hak merek! Malulah sikit pada Allah SWT, jika dah gelojoh sangat padfa manusia...

Anonymous said...

Ana tahu la..kita (PAS) dah kuat..ana tahu...tapi ana hairan. puak2 barua pakat-pakat jadi menteri, ana habuk pun tarak, kilang dedak pun dah tutup...ana hairan la..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails