Saturday, July 14, 2018

Teruk Sangat M/Kewangan PH, Tipu Kos LRT 3 Konon Murah. Ini Faktanya..

Kantoi LGE Tipu Kos LRT 3 Konon Murah

BONGKAR… Seluruh negara malah dunia semalam gempar apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dengan angkuhnya berkata konon Transit Aliran Ringan 3 (LRT 3) berjaya dikurangkan kos!

Maka ‘kecohlah’ netizen pro-Pakatan Harapan (PH) dengan bangganya canang ke pelusuk alam bahawa kerajaan baharu Malaysia berjaya jimat projek rakyat yang konon dibazirkan pentadbiran Barisan Nasional (BN) terdahulu.

Bayangkanlah keceriaan Guan Eng dengan megah pada sidang media di Putrajaya mendedahkan konon projek rel mega itu dapat diturunkan kosnya daripada RM32 bilion kepada RM17 bilion iaitu penjimatan 47 peratus. Wow!
Begitulah nasib penyokong tegar PH yang tanpa fikir panjang terus ‘hadam’ segala pembohongan Setiausaha Agung DAP itu tanpa tahu fakta sebenar projek LRT 3 menghubungkan Bandar Utama, Petaling Jaya ke Johan Setia, Klang.
Walhal bagi yang ikuti perkembangan semasa tentu maklum, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pelancaran projek itu di Shah Alam tahun lalu sudah pun menyatakan kos pembinaannya cuma RM9 bilion.
Apa? Hanya RM9 bilion meliputi landasan sejauh 36 kilometer dilengkapi 25 buah stesen termasuk laluan bawah tanah dengan operasi perkhidmatannya mengandungi 42 set tren enam koc yang boleh tampung 74,000 pengguna!
Bagi yang tidak tahu cerita lama itu, silalah klik pautan berita ini Projek LRT 3 Bakal Siap 31 Ogos 2020 – PM dan secara kebetulan pernah disiarkan sebagai tajuk utama semua media tempatan pada 24 Ogos tahun lalu.
Lucunya semalam, Guan Eng tiba-tiba memaklumkan media konon kos RM9 bilion itu ‘amat mahal’ serta terpaksa dikurang jadi RM16.63 bilion dengan tanpa ada lima stesen, terowong sejauh dua kiometer dan stesen bawah tanah.
Bahkan projek yang sepatutnya boleh siap awal tahun 2020 itu, tetapi kini dilanjutkan sehingga lewat tahun 2024 dengan operasi harian hanya dijalankan menerusi 22 set tren 3 koc dan ia tentunya kuranglah kapasiti penumpang.
Lebih kelakar, beliau berkata penjimatan kos projek itu menyaksikan saiz depoh dan beberapa buah stesen terpaksa dikecilkan. Adakah Guan Eng buat lawak jenaka atau cuba perbodohkan rakyat Malaysia dengan fakta sebegini?
Untuk rekod, ketika Najib gembira melancarkan projek LRT 3 di Stadium Malawati pada tahun lalu, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang ketika itu Menteri Besar Selangor, turut hadir dan ada bersama-sama di pentas utama.
Guan Eng jika masih tidak percaya, boleh tanya sendiri kepada Timbalan Presiden PKR itu yang juga Menteri Hal Ehwal Ekonomi mengenai bagaimana suasana meriah majlis pelancaran projek Kerajaan Persekutuan tersebut.
Maka timbul persoalan, apakah maksud Guan Eng konon berlaku penjimatan hampir 50 peratus, padahal Najib dapat laksana projek itu lebih murah tanpa sebarang bajet tambahan? Atau Guan Eng cuba tipu rakyat jahil fakta?
Jika terbukti Guan Eng sengaja berbohong, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu bertindak kerana terbukti berlaku ketirisan dan pembaziran duit rakyat marhaen oleh kerajaan PH sendiri. – Mynewshub.TV

33 comments:

Ibnu Hasyim said...


Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]
Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Saya amat yakin,,banyak netizen yg hantar komen bukan org islam. Mereka ialah org cina yg berlakon sebagai org melayu yg bencikan melayu kerana rasuah dll. Dan mereka berjaya,,strategi ini berjaya mempengaruhi org melayu menolak pas dan umno dan undi ph yg diketuai cina kafir laknatullah. Kedangkalan ilmu agama, ilmu sejarah betapa jahatnya dap,,menyebabkan mereka terpedaya, akhirnya cina telah berjaya tawan putrajaya. Saya doa semoga ibnu hashim terus bongkar kejahatan ph sehingga pru akan datang. Kita umat islam akan bersatu jugak insyallah.

Ibnu Hasyim said...


Kepada July 14, 2018 at 7:10 AM

Insya Allah!

bunbinban said...

bersatu dgn cara korang asyik nak kafirkan org islam yg lain?. Mufti pun korang nak sekeh lgi nak sembang?. Sedap mulut pak korang nak tanam org islam kat jirat?. pala hotak pak korang. Sesama islam pun korang x nak sambut salam yg di beri pun korang nak sembang pasal penyatuan?. Yusuf Qardawi pun presiden korang kutuk rabun la pekak la x paham la pasal syiah, siap tipu lagi kononnya dapat green light dari persatuan ulamak dunia utk hadir ke event anjuran syiah. kahkahkah...apa kelas ulamak menipu. Korang memerintah Kelantan pun isu air pun x selesai walaupun di beri bantuan beratus juta apa cite?. kemana duit tu pergi?. Yg lebai tau nak tambah bini siap bagi idea supaya isteri hadiahkan suami bini lagi, sex sex sex...tu je korang tau. Umur 11 tahun pun korang selera, apa ke jenis lebai ni?. Lain kali jgn kawan dgn CIA kahkahkah...tu ari ada sorang lebai konon baru balik dari jumpa Yusuf Qardawi, kononnya Yususf qardawi pun x setuju tubuh parti AMANAH, haram la bagai, tapi rupa2nya kelentong je. haprak betul tahap lebai korang ni. RUU355 sampai dah tertonggeng NAjib(khalifah Islam korang) pun HAdi Awang x bunyi lagi dah. Menipu je la korang. Jual agama, jual maruah jual segala-galanya demi duit, kuasa, bawah perut dia acah2 pejuang agama. Bagi jadi ahli parlimen tapi jadi pasu bunga, asyik berkecuali. Ponteng toksah cakap la korang punya bos. Dah bagi amanah, hadir je la. jalankan tanggungjawab yg di amanahkan. Kuasa nak tapi akal duduk kat lutut(x sampai pun kat siku...kahkahkah)..berlari nak peluk NAjib larat tapi nak hadir sidang parlimen x larat. Rupa2nya kat london jumpa kaki fitnah RPK. kahkahkah....Tapi barua2 seme dah jadi menteri kat federal, korang x perasan ke...kahkahkah...ada sorang lebai tu dulu berangan nak jadi menteri pendidikan...kahkahkah...nak didik diri sendiri pun fail...kahkahkah...pastu larike IM, igt bole menang rupanya hancur berkecai...kahkahkah...

Kejora Bapuk Bodo said...

Ibnu Hashim ko kutip dari tong sampah mana kos LRT3 9 billion?...

Prasarana yg boleh sahkan kos sebenar Lrt3... Masa mula2 pelancaran LRT3 prasarana mohon kerajaan jamin pinjaman 10 billion....selepas itu Prasarana pohon naikkan kpd 22 billion...jumlah 32 billion...kalo kos 9 billion kenape nak pinjam sampai 32 billion?...gila ker?...

Sudah jadi tabiat najib pada permulaan projek umum kos anggaran rendah...harga mukatamad tidak diumumkamn...

Kalo MoF tipu harga kenapa Ptasarana bisu?...

Kejora Bapuk Bodo said...

Kerajaan PH perlu benar RUU355 dibahaskan di Parlimen, kata PAS
Khairil Ashraf | July 14, 2018
Semasa menjadi pembangkang, Pakatan Harapan tidak bersetuju usul berkenaan dibahaskan.

Takiyuddin yang juga seorang peguam berkata, usul berkenaan tidak perlu dibawa sekali lagi kerana ia telah dibawa dan separuh dibahaskan oleh Parlimen lepas.

PETALING JAYA: PAS hari ini mendesak kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) supaya membenarkan usul Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau lebih dikenali sebagai RUU 355 terus dibahaskan untuk bacaan kali pertama di Parlimen yang akan bermula minggu hadapan.

Setiausaha Agung parti itu, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, kerajaan perlu membenarkan usul berkenaan dibahaskan di Parlimen.

“Kerajaan sekarang semasa menjadi pembangkang dahulu mereka tidak bersetuju usul ini dibahaskan, tak tahulah apa sebabnya.

“Sekarang ini apabila mereka ada majoriti, mereka perlu bawa, beri peluang untuk dibahaskan, lepas itu undi. Kalau tak lulus, tak luluslah,” katanya ketika dihubungi FMT.

Mesyuarat pertama persidangan Parlimen ke-14 akan bermula Isnin depan dan bakal berlangsung selama 20 hari dari 16 Julai hingga 16 Ogos ini.

Mengulas lanjut, Takiyuddin yang juga seorang peguam berkata, usul berkenaan tidak perlu dibawa sekali lagi kerana ia telah dibawa dan separuh dibahaskan oleh Parlimen lepas.

Kejora Bapuk Bodo said...

Kenapa kerajaan Perlu ikut kehendak Pas?...persetujuan Pas bawak RUU 355 dengan Umno..kenapa 4 tahun tak selesaikan?...mao main2 kar?....mao jadikan RUU 355 modal politik pas kar?...

Duk asyik tangguh2... Sekarang harapkan belas ihsan PH...pas ingat dia dah cedik sangat...

Macam ninker parti yg oerjuangkan islam?....perkudakan islam...

Kejora Bapuk Bodo said...

Kerana RUU 355 lobai Q7 nak sekeh kepala mufti...Tapi ape jadi RUU 355.. Asik tangguh2..Lobai pas dah sorok RUU untuk modal pru15 plak... Itulah cara parti islam yg perjuangkan islam cap Pas..

Kejora Bapuk Bodo said...

Najib merompak dgn cina tembam jho lo billion2 ape Pas buat?...lobai Pas sedondon dgn najib...

Peguam lobai hadi dilondon sahkan rakaman odio pengakuan nik abuduh terima duit umno adalah tulin suara nik abuduh tiada lobai pas yg berani cabar..

Orang cina pon benci dengan orang islam yg menipu yg kata takutkat Allah...

Anonymous said...

Kemenangan dan kekalahan adalah dengan izin Allah...

Kenapa Allah tak izinkan Pas menang putrajaya?...kerana Pas kuat tipu dan putarbelit perkudakan islam.....

Anonymous said...

Tembak terus Ibnu Hasyim..
Balaci anti Islam meroyan lagi.
Tahniah!

Jazakallahu Khairan Kathira..

Anonymous said...

Kjaan ph adalah suara kafir.

Anonymous said...

UEC di gunakan secara meluas di sekolah persendirian Cina...

Mereka mempunyai sistem pendidikan tersendiri di bawah pengawasan Dong Zong (badan pendidikan Cina) berikutan keengganan mereka menggunakan sistem pendidikan kebangsaan...

Namun UEC di tolak dari zaman Tunku Abdul Rahman lagi...

Bahkan ikon Cina seperti Tun Tan Cheng Lock dan Tun Tan Siew Sin turut menolak pengiktirafan UEC sampaikan mereka tidak di sukai dan di kecam teruk...

Anonymous said...

Parti pas adalah suara syiah. Hadi wang dan tn ibrahim mengakui bhw syiah adalah mazhab dalam islam spt dlm rakaman youtube.
Apabila ditegur oleh qardhawi..hadi balas balik kata qardhawi tak tau apa2. Sakit.mata tak nmpk..pekak.

Hahahaha. Hebat hujahan tok guru level siak masjid ni

Anonymous said...

Ketua penerangan PAS Nasrudin Hassan Tantawi berkata pelantikan Richard Malanjum sebagai ketua hakim negara, Tommy Thomas sebagai peguam negara dan Liew Vui Keong sebagai menteri undang-undang “sangat meresahkan umat Islam”.

Ketiga-tiga Richard, Thomas dan Liew adalah Kristian.

Anonymous said...

Pas adalah ahli sunnah wal jamaah. TGHH dan Tn Ibrahim adalah ulamak yg hebat. Cuma pan adalah melayu yg khianat kpd ulamak, dan mat sabu pun bukan ulamak tp pengikut syiah yg tegar. Mat sabu mesti ditolak kerana pengkhianat.

Anonymous said...

Bayaran bil oleh pemimpin dap di hotel jerman akibat nasarudin altonton filem lucah juga amat meresahkan kami sbg ahli pas. Adakah kaki porno filem lucah masih diangkat jd pemimpin?

Anonymous said...

Taqiyah nya hadi dn tn ibrahim. Dorg dgn mat sabu geng.

Mengakui syiah adslah mazhab dlm islam ko ckp dia ulamak?

Anonymous said...

Nasarudi altontoni almalancapan

Anonymous said...

RUU 355 RUU islam untuk perkasakan mahkamah syariah Pas berani tipu...apetah lagi makan duit umno dan yg lain2....


Kejora Bapuk Bodo said...

Ulamak pas hebat menipu..

Anonymous said...

Anti islam cap pas...islam sebenar dijunjung...

Kejora Bapuk Bodo said...

Nasharudin resah takut kena siasat dan masuk jel kerana makan wang haram najib..

Kejora Bapuk Bodo said...

Dah berpuluh tahun Pas perintah Kelantan tapi masih tak reti nak kembangkan ekonomi...masih bawak tempurung harapkan sedekah dari kerajaan persekutuan nak bayar gaji kakitangan kerajaan kelantan...kata ade pakar ekonomi islam..

Ape yg Pas reti?...

Anonymous said...

Hari ini menang esok terus cakap harap kerajaan persekutuan serahkan wang royalti minyak...awal2 dan miskin..

Kejora Bapuk Bodo said...

Setahu aku kalo undang2 islam tak dapat
dilaksanakan Lobai Mat Yaacob nak letak jawatan...tapi selepas pru pon masih mb..

Lobai Pas berserban dengan orang biasa tak ade beza...pandai cakap aje..

Anonymous said...

Masa tengok filem sex di jerman lobai altontowi pakai serban dan jubah ker?...gaknye masa tengok adegan2 piling mulut lobai kumat kamit beristighfar..

Anonymous said...

Sebab pemimpin dia terdiri dari air mani yg sia sia kata nik abduh.

Anonymous said...

Kami ahli pas seluruh negara sblm pru akan bersolat hajat agar allah tunjukkan kebenaran.

Maka setiap kali slps pru allah telah tunjukkn bhw kami belum layak mmerintah kerana berada dalam landasan yg salah dlm menegakkan islam.

Kami menjadikn sistem yahudi ciptaan manusia dlm perjuangkan islam. Kami tolak cara islam dlm berdakwah..berceramsh dgn menyalahkan pihak lain..bersifat kepartian dll spt diajar oleh demokrasi.

Kami baru sedar..maafkan kami.

Anonymous said...

Nampaknya barua-barua ternakan pakatan telah diupah dedak oleh musuh-musuh Islam untuk mencipta dan menyebarkan pelbagai dakwaan karut marut tanpa sebarang bukti @ fitnah untuk menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam, jemaah Islam seperti PAS dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

Komen ini ditulis berdasarkan semua komen-komen yang telah ditulis oleh barua-barua bangsat seperti ikangay, ayugay, azrengay, Bapuk Bodogay, tard manoffikgay dll. Merekalah musuh-musuh Islam yang amat bencikan Islam dan umat Islam.

Mereka menyamar sebagai orang Melayu untuk menipu kaum Melayu Islam dan menfitnah Islam.

Anonymous said...

Anjing kurap 10:17 AM ternakan pakatan cuba menyamar menjadi ahli PAS untuk menfitnah PAS tetapi malangnya anjing kurap ini telah gagal kerana komen-komennya adalah sama dengan komen-komen yang ditulis oleh babi-babi ternakan biaDAP @ tentera kacang merah (RBA).

Anonymous said...

Kita yakin semua babi ternakan parti DAPig yang menulis komen di sini terdiri dari puak kafir harbi yang cuba menyamar sebagai orang Melayu untuk menipu dan menyesatkan kaum Melayu Islam dan menfitnah dan memburuk-burukkan agama Islam, perjuangan Islam, ulama Islam dan jemaah Islam seperti PAS dan umat Islam yang cintakan Islam.

Anonymous said...

10.17am ni nak berlakon pula sbg penyokong dan ahli Pas. Tak payah nk menipu laa. Penyokong Ph ni sama hebat dan bijak spt pemimpin mereka dlm lakonan babak menipu rakyat. Sejak mula kempen pru14 dulu sampai sekarang asyik dok menipu rakyat malaysia terutama orang melayu buktinya manifesto pru14 mereka abaikan. Orang melayu islam yang tak siasat dulu akan menjadi mangsa pembohongan mereka. Penyokong2 Ph yg komen dlm blog ibnu hasyim ni semuanya tentera2 Ph yg terlatih di bawah latihan dan tunjuk ajar limguaneng. Buktinya banyak statment yg dibuat lge hingga hri ini mempunyai elemen2 penipuan kelas A. Ini menjelaskan lagi kebenaran penyokong2 Ph di sini kaki penipu dan kaki auta utk menjaga tuan besar mereka iaitu DAP. Sebagai rakyat malaysia yang sayangkan bangsa melayu islam kita menyeru jangan sekali percaya cerita2 rekaan puak ph ni. Silap2 hr bulan negara kita ini pun mereka boleh jual melalui sindikit penipuan begini. Ingatlah klu kita masih berpegang dan yakin dengan dua kalimah syahadah maka jgn sekali2 kita terima bulat2 apa yg keluar dari komen mereka. Telepon dan rujuklah dulu pada kawan2 atau orang yg boleh dipercayai untuk mendapatkan pencerahan dlm sesuatu isu yg ditimbulkan oleh puak2 munafik jahat ini. Orang munafik dan kafir mana ada yg ikhlas pd islam. Semuanya manis di bibir saja tetapi pahit di hati. Pepatah Orang tua2 berkata pepat di luar runcing di dalam. Berhati2lah dengan golongan yg jahat ini. Jangan biarkan diri dan jiwa kita terpengaruh dengan kata2 dusta mereka. Hampirilah golongan ulama dan dapatkan nasihat yg berlandaskan Alquran dan Hadis.... insyaAllah kita orang melayu islam akan selamat dunia dan akhirat... selepas ini klu ada komen golongan ini terhadap melayu islam maka fahamlah kita siapa mereka ini.. cakap dan komen mereka banyak helah dan putar belit.. buangkan semua komen mereka dlm tong sampah kerana tiada nilai untuk kebaikan dunia dan akhirat kita... mereka ini lebih bahaya dari ular yg berbisa... klu jumpa jenis ini mana satu yang kita nak pukul...?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails