Wednesday, July 11, 2018

Kantoi PH? Peguam Negara Switzerland Sahkan Najib Tidak Terlibat.




Tommy Thomas ke Switzerland bertemu dengan Peguam Negara Switzerland berhubung kes penggubahan duit haram 1MDB yang melibatkan seramai enam orang. Di dalam senarai tersebut tiada langsung nama Dato Sri Najib Razak dan Datin Sri Rosmah Mansor.
Persoalanya di mana fakta yang mengatakan Dato Sri Najib mencuri duit 1MDB? Atau sekadar di reka cerita semata-mata hendak merampas kuasa dan berunsur dendam?
Jawap lah kamu wahai penfitnah di sana nanti. 'Peguam negara Switzerland jumpa Tommy Thomas bincang siasatan 1MDB’
Peguam Negara,Tommy Thomas hari ini mengadakan pertemuan dengan Peguam Negara Switzerland, Michael Lauber bagi membincangkan kerjasama dalam siasatan skandal 1Malaysia Development Bhd. (1MDB).
Menurut satu kenyataan pejabat Peguam Negara Switzerland (OAG) berkata, Lauber dan delegasi negaranya menerima jemputan daripada Tommy dan pegawai dari Jabatan Peguam Negara untuk mengadakan mesyuarat di sini.
Kata kenyataan itu, perbincangan mereka bertumpu kepada keperluan untuk mengukuhkan komitmen bersama terhadap kedaulatan undang-undang atau ‘rule of law’ dan pemulihan bantuan perundangan secara bersama di antara dua bidang kuasa.
Menurut OAG, enam individu sedang dalam siasatan dan dua buah bank disyaki turut terlibat.
Siasatan tersebut dibuka sebagai maklum balas laporan Money Laundering Reporting Office Switzerland (MROS) dan analisis yang dibuat olehnya melalui maklumat yang diterima daripada OAG.
“Pembiayaan tersebut diperuntukkan untuk pelaburan dalam projek pembangunan khususnya PetroSaudi, Tanjung/Genting dan projek kecil di bawahnya serta projek pelaburan SRC yang melibatkan sumber asli.
“Semua atau sebahagian daripada pembiayaan yang diperoleh didakwa telah digunakan untuk tujuan lain, terutamanya untuk tujuan peribadi orang yang terlibat,” katanya.
Pada 14 Ogos 2015, OAG membuka prosiding bagi menentang dua bekas pegawai di 1MDB dan individu tidak dikenali kerana disyaki merasuah pegawai awam asing, salah laku di pejabat, pengubahan wang haram dan salah laku jenayah.
Katanya, siasatan tersebut telah dilanjutkan pada April 2016 bagi melibatkan dua bekas pegawai dari Arab Saudi yang bertanggungjawab di dalam pengurusan dana berdaulat Abu Dhabi.
“Mereka disyaki kerana melakukan penipuan, salah laku jenayah, salah laku di pejabat awam, pemalsuan dokumen, rasuah pegawai awam asing dan penggubahan wang haram, “katanya.
Pada November tahun lalu, prosiding lanjutan dibuka terhadap dua pegawai dari PetroSaudi Group atas dakwaan salah laku jenayah, melakukan penipuan bagi keuntungan komersil, rasuah pegawai awam asing, penggubahan wang haram dan salah laku di pejabat awam.
“Salah seorang daripada dua suspek juga disyaki memalsukan dokumen,” kata OAG, sambil menambah bahawa BEKAS PERDANA MENTERI, DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK BUKANLAH SALAH SEORANG PEGAWAI AWAM YANG DITUDUH. Pada Mei 2016, satu prosiding jenayah dibuka terhadap Bank BSI BA kerana OAG mengesyaki sesuatu dalam organisasi dalaman terebut.
“Adalah dipercayai disebabkan oleh kelemahan ini, bank tersebut tidak dapat menghalang perlakuan jenayah yang sedang disiasat.
“Dalam kes sama, pada Oktober 2016, OAG membuka kertas siasatan terhadap Falcon Private Bank SA kerana disyaki kerana kelemahan organisasi, ia mungkin telah membenarkan salah laku yang sedang disiasat dalam prosiding jenayah berkaitan dengan 1MDB,” katanya.

46 comments:

ikan said...

nak tanya lebai nanti 16 julai pakai baju warna apa boleh la kita sedondon.

ted manoff said...

Kahkahkah...aku kadang2 tertawa melihat gelagat tuan ibnu nii..belom apa2 dh buat spekulasi..dah jadi blog bn plk...


Melayu rasuah takpe kita sokong..πŸ‘πŸ€˜


Dap lawan rasuah kita tentang...πŸ–•πŸ–•



Kikikiki...😸😸

Kejora Bapuk Bodo said...

Ade lagi yg bodoo nak putarbelit....switzerland hanye siasat gubah wang haram bukan siasat curi rompak duit 1 mdb..wang 1 mdb bukan dirompak di switzerland...wang 1 mdb yg dirompak disimpan di bank di switzetland dan beli aset disana yg melanggar undang2 negara tersebut...

Swiss usa singapore hong kong uk dan luxermborg semua siasat siapa yg gubah wang haram di negara mereka dan dari mana punca wang tersebut...

Najib tak simpan wang dan beli aset dinegara2 tersebut...buat ape negara2 ni nak siasat najib...

Siasatan fbi dari money trail rekod bank2 perompak dapati wang haram konco2 najib yg disimpan dan beli aset di USA berpunca dari dana pelaboran 1 mdb billion2 di luar negara..wang pelaboran 1 mdb dilencongkan oleh najib ke akaun cina tembam jho lo di luar negara dan sebahagianye jho lo masukkan plak ke akaun najib di KL..

Tanggongjawab kerajaan malaysia diasat najib kerana prcah amanah sebagai pengerusi lembaga oenasihat 1 ndb yg berkuasa keatas 1 mdb...

Anonymous said...

Betol ckp ibnu hasyim..2.6b tu lim kit siang yg derma..lim kit siang pakai jubah & serban..najib igt arab daa..sekali kne tipu daa..betul x ibnu?ibnu hasyim alkapla peliaq

Anonymous said...

Ibnu hashim kutip bulat2 dari blogger putaralam BN....patut tak paham ape yg sebenar berlaku...wang haram ni disedekahkan oleh najib kpd lobai2 pas Pas..

Nik abuduh dan lobai hadi takut nak cabar kenyataan peguam lobai hadi dilondon suara nik abuduh adalah tulin dlm rakaman odio pengakuan nik abuduh kpd menantu lobai hadi mengaku terima wang haram dari najib...patut lobai2 Pas pakai kete mewah dan kawin tambahan...

nik abuduh kata jangan sampai ana sumpah ente jadi abuu....yg haram tuhan akan tinjukkan jugak...ulamak jahat dulu dilempar oleh tuhan kedlm neraka..

Anonymous said...

Woi a/l ah sin,

ko faham tak yg kejora bb katakan kat atas tu?

ke nak huraian pnjg lebar lagi?

bengap punya lebai a/l ah sin nihhhh!

bunbinban said...

Selamat datang ke blog friends of bn...kahkahkah...lain kali jgn berkawan dgn lokman, papagomo kahkahkah...kan dah nmpk x cerdik. Kahkahkah. Lagi satu jgn kawan dgn CIA...kahkahkah...tapi lebai2 ni layak kawan dgn najib. Boleh pakai baju sedondon, jubah sedondon, seragam oren/purple sedondon kahkahkah...

Anonymous said...

alahai lebai , caption berita tu sume dah basi laaa, amek plok dari utusex meloya umno!
alahai.....alahai lebai malang anak hasyim ni oiiiiii kau!!! HAMpas!

Anonymous said...

Pakatan dajal adalah pencipta dan penjaja fitnah yang dicintai oleh musuh Islam termasuklah syaitan dan iblis.

Maka kita tidak terkejut melihat barua dan pemimpin dajal sibuk menfitnah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

Bahkan najib sendiri pun menjadi mangsa fitnah puak dajal.

Kejora Bapuk Bodo said...

Fitnah kapla bapak ko..kalo fitnah kenape tak saman?...undang2 fitnah nak simpan dlm buku aje?...kaki putarbelit tak dapat nak buktikan fitnah...

Anonymous said...

Ha ha ha.
Pak Hasim tembak dengan 1 artikel saja, meroyan habis balaci-balaci anti Islam.
tak tentu arah jadinya.
ha ha ha

Anonymous said...

Woi Bapuk Bodo, fitnah kepala anu kamu.

Semua dakwaan kamu dan rakan-rakan bapuk kamu terhadap PAS dll tidak mempunyai sebarang bukti maka kamu semua adalah penjaja bukti yang bangsat.

Woi butir-butir tahi pakatan dajal, nampak kamu jahil tentang undang-undang ' Burden of Proof'.

Kamulah barua hina, celaka dan bangsat menghina Islam dan ulama Islam sambil menjilat abang besar kafir besar.

Lu pergi manpus lagi baiklah!

Anonymous said...

Barua-barua pakatan dajal seperti tard manoffik, ikangay dan Bapuk Bodo sedang meroyan histeria gila babi kerana semua kejahatan , kezaliman dan penipuan pakatan dajal sedang didedahkan kepada orang ramai.

Inilah akibat barua-barua pakatan dajal makan dedak yang menjadi kegemaran babi.

Kejora Bapuk Bodo said...

Ko yg bodoo..peguam lobai hadi dah sahkan suara nik abuduh tulin...kenape nik abufuh dan loobai hadi bisu.....bodooh sampai tua lah ko...

Kejora Bapuk Bodo said...

Islam cap pas islam putar belit..

Mohammad Azren said...

Ibnu pun bodoh macam lokman bin Adam. Dua-dua makan taik...Hehehekikikihahahakahkahkah

Kejora Bapuk Bodo said...

Kejahatan najib dah masuk mahkamah hingga tak lepas nak bayar wang ikat jamin...semah plak kena saman dgn tokey emas arab lubnan puluh juta...hihihi..

Kejahatan lobai pas dah dilondeh oleh peguam lobai hadi sendiri...mao sorok mana bhai bodoos?...

Anonymous said...

Woi Bapuk Bodo,

Putarbelit kamu menunjukkan kamu barua yang amat bodoh dan abang besar biaDAP menanggung kerugian besar kerana menbela barua tolol seperti kamu. Burden of Proof pun kanu tak tahu Boleh belahlah!

SR yang menjadi proksi pakatan dajal telah kalah 5 kali dalam pusingan awal perbicaraan di UK kerana semua kertas pembelaan SR mengandungi khabar angin @ hearsay sahaja.

Bahkan hakim telah memerintahkan si betina SR membayar wang kepada TGHH kerana kekalahan SR dalam petbicaraan awal tersebut.

Maka PAS akan memenangi perbicaraan PAS vs SR dalam tahun 2019.

SR dan pakatan dajal adalah seperti orang yang sedang lemas di laut.

Anonymous said...

Selama ini pakatan dajal mendakwa najib terlibat dalam skandal 1MDB tetapi malangnya najib tidak didakwa dalam kes yang berkaitan dengan skandal 1 MDB.

Ini membuktikan barua seperti Bapuk Bodo dan pemimpin pakatan dajal adalah penjaja fitnah.

Anonymous said...

Yang terbukti makan tahi ialah Bapuk Bodo, azrengay, ikangay dan barua-barua pakatan dajal yang hanya pandai menulis komen-komen tahi sahaja sebab barua-barua ini berasal dari tangki najis yang sama.

Anonymous said...

Tghh dan nik abduh masih difitnah w/pun mahkamah tak putuskan apa2

Kejora Bapuk Bodo said...

Kes src kes pertama kes kedua 1 mdb ngok...siasatan dlm negara sudah selesai...sekarang AG dan sprm siasat diluar negara...AG ke seitzerland siasat wang 1 mdb yg dilarikan oleh jho lo...

sebahagian bukti dari DoJ sudah diterima...1 mdb bukan hanye najib drorang saja...Riza Axiz disoalsiat oleh sprm srlama 4 hari...usaha sedang dibuat untuk tangkap jho lo....

Ko ni banyak tak tahu rupanye..

Kejora Bapuk Bodo said...

Eleh ko ni lagak jer pandai tapi bodoo...barua bodoo yg pertahankan perompak...

Kejora Bapuk Bodo said...

'PAS belum boleh buat hudud, T'ganu laksana hukum takzir'

3 Jul 2018, 11:09 malam (Dikemaskini 3 Jul 2018, 11:15 malam)

A A
Kerajaan Terengganu tidak dapat melaksanakan undang-undang hudud namun kerajaan akan mengaplikasikan hukuman takzir yang menjadi sebahagian daripada Enakmen Hudud, Qisas dan Takzir lulus pada 2002, kata exco negeri Satiful Bahari Mamat, lapor media tempatan.

Menurut Satiful Bahari, PAS tidak dapat melaksanakan hukum hudud kerana ia memerlukan Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) diluluskan di parlimen.

"Kerajaan Pas Terengganu tidak boleh melaksanakan hukum hudud sehinggalah Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) dibahas dan diluluskan Parlimen ekoran kekangan pemisahan bidang kuasa di bawah kerajaan Pusat dan negeri," lapor Sinar Harian.

Anonymous said...

Sayang sangat kat dap. Tn ibnu pun dia benci. Apa dedak dap bagi sampai bengap sangat.

Kejora Bapuk Bodo said...

Tengok putarbelit Pas...ruu 355 bukan hukum islam...hudud hukum
islam...

Hudud tak de kaitan dgn ruu355..... Ruu 355 boleh,mansuh jika ada hudud....penonggang islam bagi alasan bodoos nak putar belit...islam pas karut... Hudud modal politik...

Kejora Bapuk Bodo said...

Lokeman edem baru terasa perut dah kempis...baru nak melalak...masa perut buncit bisu...syok sokong ketua jemaah prompak..

Anonymous said...

ini very teknikal... org awam mcm kamu jual harakah tkkn fhm. ini kerja ahli undang2. undang2 jlnraya pun dicipta kapir tp umum islam terima sebb ada maslshat. jgn jumud la walaun ooi.

Anonymous said...

heran sgt napa ibnu harap sgt najib rosmah tu suci. tiada pula hujah nafi harta karun yg dirampas dlm rumah2 najib. tu bagus pdrm umum rampasan. terkedu semua walaun

Anonymous said...

11.32 mnyokong tuan kejora bb

Anonymous said...

kes mahkamah bkn fitnah tp nncari kebenaran. klu gitu semua peguam jaki fitnah la. dn polis suka cari salah org la.

ini kes nik beduh takkn nk heret lim kit siang pula. nnti mahkamah taula samada ia fitnah atau betul.

asal kena kt walaun diktkn fitnah. sbb hj hadi dh bg kunci syurga kt walaun. buatla apa saja janji ada kunci syurga bereh dunia akhirat.

apa punya dol walaun ni.

Anonymous said...

Wah Bapuk Bodo memang bodoh berganda-ganda cuba menegakkan benang basah.

FAKTA yang tidak boleh dinafikan oleh barua dedak pakatan dajal seperti Bapuk Bodo ialah Najib tidak didakwa kerana kes skandal 1MDB walaupun barua dan pemimpin pakatan dajal meroyan histeria mendakwa Najib terlibat dalam skandal 1MDB.

Ini bererti barua dan pemimpin pakatan dajal adalah pembohong.

Anonymous said...

Bapuk Bodo telah membuat pelbagai dakwaan karut tanpa bukti untuk menfitnah pihak yang menentang kezaliman pakatan dajal.

Wah Bapuk Bodo sembang mau lebat, habuk pun tarak! Bodoh punya olang.

Anonymous said...

Woi Bapuk Bodo Al-Bahlol wa Tolol, kerajaan negeri tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakan Hudud.

Bapuk Bodo jahil tentang kenegaraan dan demokrasi.

Kera jaan pakatan sebagai kera jaa persekutuan yang berkuasa untuk melaksanakan Hudud tetapi malangnya
barua-barua sesat lagi menyesatkan seperti Bapuk Bodo dan sebilangan pemimpin pakatan telah menentang dan menghina Hudud yang terkandung dalam Al-Quran dan Sunnah.

Apakah hukum sengaja menentang atau menghina ajaran Islan seperti Hudud?

Iman terbatal @ kufur akidah @ murtad.

Kejora Bapuk Bodo said...

Ada mamat Pas ni cakap kerajaan Pas negeri tak de kuasa?...jadi mamat Pas ni dan ko yg tolol bin bahlol nak putar belit....hihihi..

Kejora Bapuk Bodo said...

Takde lagi derma dari umno...

Kejora Bapuk Bodo said...

Takde siapa yg menentang hudud bahlol..tapi menentang hudud di peralatkan oleh Pas...nak buat hudud kena dapat perkenan majlis raja2 dulu lepas tu kelulusan pindaan perlembagaan...Pas tahu susah nak dapatkan kelulusan 2/3 parlimen untuk pindaan perlembAgaan...RUU cuma simple majoriti parlimen pon Pas dan umno ghaibkan...cakap pasal terbatal akidah konon....poooraah..

Kejora Bapuk Bodo said...

Buktikan ape yg karut...dan buktikan ape yg fitnah...buktikan ape kezaliman...telor ko tak pernah dijentik zalim amendanye.....cskap karut fitnah dan xalim saper2 pon boleh cakap....bodoos tolol..

Kejora Bapuk Bodo said...

Burden of proof kapla bapak ko..ade ke orang kalah hakim tetapkan perbicaraan sebenar pada april 2019?...kalo dah kalah tak ade lah perbicaraan lagi ngok...ko sekolah mana dulu yg bodois sangat....teruk lah dibshlol ni..

Kejora Bapuk Bodo said...

Ko tak tahu ape tujuan SR kena bayar wang...wang ini bukan dibayar kpd lobai hadi ngok..hihihihi..

Kejora Bapuk Bodo said...

Ko yg bodooos...kes 2.6 billion dan rompakan 1 mdb blm dibawak ke mahkamsh lagi...ko tak sabar daa....AG sedang kumpulkan bukti2 supaya pendakwaan kemas dan teratur...siasatan keatas tizal baru bermula...cina jho lo pujaan hati ko blm dapat ditangkap..

Kes altonya akan dibicarakan semula....

Kejora Bapuk Bodo said...

Rais Yatim: Umno tetap parti haram

Anne Muhammad
11 Jul 2018, 2:00 pm (Dikemaskini 11 Jul 2018, 2:31 pm)


A A
WAWANCARA l Tan Sri Rais Yatim mengulangi pendiriannya bahawa Umno tetap parti haram meskipun sudah mengadakan pemilihan baru-baru ini.

Bekas veteran Umno itu berpendapat surat penangguhan daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS) tetap tidak boleh dikira sehinggalah mahkamah memberi suatu penghakiman yang sahih.

Menurut Rais ini kerana surat ROS itu dianggap tidak sah, kecuali dibuat pindaan pada Seksyen 14, Akta Pertubuhan 1966 untuk membenarkan perkara itu.

“Biar Majlis Tertinggi memohon panduan perundangan, supaya kuasa pendaftar bawah Seksyen 14, Akta Pertubuhan dapat diberi penghakimannya yang sahih," katanya.

Seksyen 14 Akta ROS merujuk kepada maklumat yang perlu diberikan oleh pertubuhan-pertubuhan, perintah pendaftar (ROS) supaya maklumat diberi, pendaftar (ROS) meluluskan audit dan perintah sementara (ROS) untuk pembubaran.

Pertikai surat ROS

“Jika diiktiraf kuasa ROS, maka pindaan kepada Seksyen 14 Akta Pertubuhan sekurang-kurangnya harus dipinda iaitu mengatakan apa-apa pemanjangan yang dibenarkan ROS bersabit parti politik atau pertubuhan adalah sah.

“Jika itu tidak ada, surat ROS itu saya pertikaikan tidak sah sebab kuasa perlembagaan parti lebih besar daripada surat (penangguhan ROS).

“Jika begitu buat apa kita ada perlembagaan, habis satu fasa sambung lagi, habis satu fasa sambung lagi, jika ini berlaku maka jahanamlah parti politik itu di bawah telunjuk seseorang pegawai yang mengepalai persatuan iaitu ROS,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini, Khamis lalu.

Kejora Bapuk Bodo said...

Jes 42 juta ikat jamin 1 juta tak boleh bayar...

Kes 2.6 billion dan 1 mdb nanti lsgi besar...ikat jamin mungkin 10 juta...banyak nak kutip derma tu...nak bayar loyar lagi...tido kat lokap najib dan anak tiri nanti...hihihi....ade jer macai sanggup bagi derma?...

Kejora Bapuk Bodo said...

Barang tak Nsik daa...hihihi..
Haram maknanye dosa..

Kejora Bapuk Bodo said...

Jho Low sudah lari, kami tak tau ke mana, kata KPN

Khairil Ashraf
ShareTweetPinMail


KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan Low Taek Jho yang dikaitkan dengan skandal 1MDB sudah keluar dari Macau, menurut Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

Fuzi berkata perkara itu dimaklumkan pihak berkuasa Macau 2 hari yang lalu.

“Dia dah meninggalkan Macau, ke destinasi mana kita pun tak tahu,” katanya kepada media hari ini.

Semalam, Fuzi berkata pihak berkuasa Macau menahan Jho Low yang dipercayai melarikan diri dari Hong Kong ke pulau berdekatan itu dengan menaiki feri.

Kejora Bapuk Bodo said...

Billionaire Pelarian 1 mdb..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails