Thursday, July 12, 2018

Apa Rahsia? Serentak 2 K/Hakim Negara.. Satu, Angkat Sumpah Waktu Malam..

Pelik Ada Serentak 2 Ketua Hakim Negara!
Pelik Ada Serentak 2 Ketua Hakim Negara!

BELUM pernah berlaku dalam sejarah perundangan Malaysia boleh ada dua Ketua Hakim Negara masih dalam perkhidmatan serentak dan lebih pelik penggantinya angkat sumpah waktu malam.

Namun itulah berlaku di Malaysia di bawah pentadbiran baharu Pakatan Harapan (PH) sejak menang Pilihan Raya Umum pada 9 Mei lalu apabila bertindak tergesa-gesa ‘buang’ semua penyandang awam era Barisan Nasional (BN).



Lebih malang bagi umat Islam apabila Ketua Hakim Negara mengangkat sumpah di Istana Negara lewat semalam, Tan Sri Richard Malanjum memiliki rekod tidak pernah mesra kepada agama majoriti rakyat negara ini sekian lama.

Pada masa sama, Tun Raus Sharif sebenarnya masih lagi Ketua Hakim Negara yang sah hingga 31 Julai ini meskipun beliau sudah pun serah surat letak jawatan akibat tekanan oleh PH kepada Yang di-Pertuan Agong pada 7 Jun lalu.

Apakah motif sebenar kerajaan PH di bawah perdana meteri tertua di dunia, Tun Dr. Mahathir Mohamad ‘kelam-kabut’ meminta Sultan Muhammad V selaku ketua negara untuk menyegerakan majlis angkat sumpah Malanjum?

Hakikatnya jika terus bercakap bab ini nanti ada yang dakwa ia konon rasis. Namun kini ada yang merasakan ia agak ‘lain macam’. Apatah lagi ia melibatkan satu sektor penting dalam kehidupan harian seluruh rakyat negara ini.

Satu atau dua penyandang mungkin boleh tahan lagi tetapi ini sudah nampak habis kuasai sepenuhnya. Justeru tidak hairan PAS menilai lantikan bukan Islam bagi tiga jawatan penting perundangan negara sesuatu yang pelik.

Parti itu merujuk lantikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang), Datuk Liew Vui Keong; Tommy Thomas sebagai Peguam Negara dan terbaharu Malanjum menjadi Ketua Hakim Negara.

Ketua Penerangan PAS, Nasruddin Hasan dalam kenyataan bertanya apakah masih ada harapan rakyat terutama umat Islam lihat masa depan Islam terbela di Malaysia ini khasnya dalam hal yang melibatkan undang-undang.

“Paling meresahkan apabila melihat kepada rekod penghakiman Ketua Hakim Negara yang baharu ini. Agak jelas kelihatan corak penghakiman yang tidak menyebelahi Islam dalam beberapa kes penting.

”Malangnya, kerajaan PH boleh ‘pekak telinga’ dengar keluhan dan teguran umat Islam serta tergamak ‘buta mata’ daripada melihat bagaimana reaksi bimbang umat Islam terhadap perkembangan ini,” luah Nasrudin nada kesal.

Beliau menambah, reaksi kekhuatiran umat Islam telah jelas kedengaran sejak pelantikan peguam negara bulan lalu dan kembali ‘panas’ apabila Tommy gagal berucap bahasa Melayu melibatkan kes Datuk Seri Najib Tun Razak.

BERIKUT IALAH KENYATAAN PENUH NASRUDIN HASSAN:

Sektor perundangan dan kehakiman dikuasai bukan Islam. Kini lengkap posisi tiga serangkai pada sektor undang-undang dan kehakiman dikuasai oleh sosok yang sangat meresahkan umat Islam.

Pertama: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang) – Datuk Liew Vui Keong
Kedua: Pelantikan Peguam Negara pada 5 Jun 2018 – Tommy Thomas
Ketiga: Pelantikan ketua hakim negara pada 11 Julai 2018 – Tan Sri Richard Malanjum

Kerajaan PH sekali lagi berjaya pecah rekod pelantikan ketua hakim negara dari kalangan bukan Islam sejak pertama kali ia diperkenalkan selepas pembentukan Malaysia 1963 dengan nama awalnya Lord President.

Hanya Lord President yang pertama terdiri dari kalangan bukan Islam iaitu Tun Sir James Beveridge Thomson. Melihat tiga posisi penting ini telah diisi oleh sosok yang sangat meresahkan umat Islam.

Maka apakah masih ada harapan rakyat khasnya umat Islam untuk melihat masa depan Islam terus terbela di bumi Malaysia ini khasnya dalam hal yang melibatkan undang-undang.

Paling meresahkan apabila melihat kepada rekod penghakiman ketua hakim negara yang baharu ini. Agak jelas kelihatan corak penghakiman yang tidak menyebelahi Islamdalam beberapa kes penting.

Malangnya, kerajaan PH boleh “memekakkan” telinga dari mendengar keluhan dan teguran umat Islam serta tergamak “membutakan” mata dari melihat bagaimana reaksi bimbang umat Islam terhadap perkembangan ini.

Reaksi bimbang dan teguran umat Islam telah jelas kedengaran sejak dari pelantikan peguam negara tempoh hari lagi. Kini pelantikan ketua hakim negara pula bakal mengundang petaka buat umat Islam.

Langkah kerajaan Pakatan Harapan juga dilihat tergesa-gesa dan tergopoh-gapah. Entah apa yang dikejar. Peletakkan jawatan Tun Md. Raus Sharif hanya berkuat kuasa pada 31 Julai.

Pelantikan Malanjum semalam menjadikan kini Malaysia ada dua orang ketua hakim negara sebelum berakhir 31 Julai ini. Mungkinkah Md Raus telah dipaksa buat surat peletakkan jawatan baru berkuat kuasa serta-merta?

Jika masih kekal peletakkan jawatannya efektif pada 31 Julai, maka apakah ini suatu langkah yang berpelembagaan? Apakah ia juga bermakna sudah ada campur tangan langsung daripada kerajaan sendiri dalam sistem kehakiman?

Episod apa lagi yang bakal disaksikan oleh umat Islam selepas ini. Sudahlah Islam terumbang ambing di zaman kerajaan BN dahulu, ternyata kini perubahan yang dilaungkan itu rupanya ke arah yang lebih teruk dan buruk.

Apakah situasi ini meletakkan umat Islam seolah-olah terlepas dari mulut harimau lalu dilibas ekor buaya? – Agensi/Mynewshub.TV

34 comments:

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Tahniah dan syabas kepada sebilangan orang Me layu bodo yang telah mengundi pakatan liberal-kafir harbi sehinggakan menyebabkan puak kafir harbi berkuasa di negara umat Islam ini.

Jike rejim pakatan menindas atau menzalimi agama Islam dan umat Islam, pengundi-pengundi pakatan turut berdosa besar.

Bahkan sikap pengundi pakatan menyokong kezaliman rejim pakatan telah menyebabkan mereka terkeluar dari umat Nabi Muhammad S.A.W. berdasarkan hadis sahih.

Bila puak jahil murakkab ini mati, jawablah dalam kubur dan di mahkamah Allah.

bunbinban said...

Pandangan aku...ikut suka ati ko labu, rumah ko, tanah ko, ruang komen ko...kahkahkah...ko nak caj org visit blog ko pun xde yg larang..PayPerView....kahkahkah...aku nasihat lebeh baik ko lantik CIA jadi pemantau ruang komen ko. Kahkahkah...

Anonymous said...

Ape yg peliknnye..yg bersekongkol dgn prompak kenalah buang..

Perlantikan Ketua Hakim oleh Najib dikatakan oleh pakar2 perundangan tidak ikut perlembagaan..

Anonymous said...

Jawatan AG dan Ketua hakim negara boleh pinda perlembagaan dan undang2?... Age kuasa roboh masjid?...bahlul cai bodoo.

Anonymous said...

Caj sekali masuk 1 ringgit...nanti kerajaan plak buat tapisan ape yg blogger tulis...kalo tulis menyeleweng kan fakta kementerian multimedia sekat dan dakwa...anacam?

Anonymous said...

Duk cerita pasal islam dan umat islam...adekah islam diterengganu dan kelantan bertambah tinggi?..
Dulu pernah dengar cerita pelanvong asing tak boleh pakai bikini di pantai terengganu kerana aurat...sekarang exco kata bikini boleh....hukum dah berubah?...ato berubah ikut selera islam Pas?...

Anonymous said...

Nasarudin hassan bukan lobai Pas yg dikaitkan dengan tengok siaran lucah dihotel di Jerman yg mp DaP kata dia tolong bayarkan?.....hihihi...

Anonymous said...

Ini akibat bila liberal pegang kuasa. Pasti tak dapat tunda org Islam ke jalan akhirat.
Orang Islam sudah ditunjukkan kesesatan demi kesesatan. Yg kafir nampak elok, yg Islam nampak buruk sahaja. Yang kafir disanjung, yang Islam diperlekeh.
Kalau perlu ganti, maka ganti juga dengan Islam. Kalau ganti dengan bukan Islam, maka ke arah kufur haluannya.

Anonymous said...

Ikut cakap dap, itulah jadinya.

Anonymous said...

Ingatkan yg pakai bikini tu org Islam.

Anonymous said...

Bahlul cai bodoo 5:20 pm ternakan pakatan tidak faham komen 4:52 pm dalam Bahasa Melayu maka cai bodoo ini tulis komen di luar kontek komen tersebut.

Ini menunjukkan cai bodoo ternakan pakatan ini bukan kaum Melayu yang cuba menyamar orang Melayu untuk nenipu kaum Melayu.

Anonymous said...

Sebenarnya kaum Melayu Islam telah ditipu oleh pakatan liberal- kafir harbi untuk mengundi pakatan liberal- kafir harbi dan menolak parti Islam yang berjuang menegakkan Islam dalam PRU lepas.

Jika puak Melayu tersebut masih tidak sedar diri lagi, mungkin suatu masa nanti puak Melayu terpaksa menjadi pelarian di Indonesia dll seperti kaum Rohingya.

Anonymous said...

AGONG ketua AGAMA,dia yg memperkenankan watikah...TAADA MASAALAH...AGUNG LIBERAL?

Semalam majlis raja2 semua negeri buat ENDORSEMENT...TAADA MASAALAH....Ketua2 agama negeri/negara...LIBERAL?

Sebenarnya pimpinan tertinggi pas semuanyya kecut perut,semua yg terlibat 'MENERIMA DEDAK NAJIB' bersuara, Bila najib berkuasa,BERSEDONDON!,najib taada saksi,dengar hujah arul kanda terus 100% kata 1mdb okay,audio authentic nik abduh'.....

sekarang ni pimpinan ini,TUNGGANG agama,gunakan islam sebagai 'COVER UP' jika dlm perbicaraan src-link,1mdb nanti,& serawak report nama2 mereka disebut.sebagai PRE-AM,Persediaan untuk hadapi ahli2 dan rakyat..ingat sebelom pr14 bermula mereka2 ini berceramah dan berbohong pada rakyat mengatakan claire kalah,padahal perbicaraan bermula april thn depan.

bagi ahli2 bawahan yg TAKSUB,Hujah mereka adalah LIBERAL,DAP CINA yg menghasut.
mereka2 ini menganggap agong & raja2 bodoh ikut shj cakap cina..
pada mereka mencuri,berbohong & membunuh dibenarkan asalkan melayu,islam.

LIBERAL adalah hujah ahli2 pas,sedangkan makna liberal mereka tak berapa tahu...ikut tafsiran ketua mereka walaupun ketua buat salah..

Anonymous said...

Blogger ni bijak ke bangang. Masa dan tarikh lantikan Ketua Hakim negara terletak pada budi bicara Istana Negara.Nak angkat sumpah waktu subuh ker, tengahmalam ker, itu hak Istana.....

Anonymous said...

Hak lobai semua buruk belaka. Hak dap semua baik belaka. Pening ngan mamat ni. Sudah2lah memfitnah. Bawak le berdamping dengan ustaz2 supaya kurang buat dosa.

Anonymous said...

Sebab esoknya sultan nk g mekah bt haji bodoh

Anonymous said...

Semua penentang melayu islam kapir harbi.babi punya islam melayu..islam melayu bodoh..pukimak..korang letak islam bawah jubo..haram jadah puak2 ni komen..guna islam..islam ala babi melayu

Anonymous said...

Nk sgt ke syurga??pegi main burit sana klu bini xmarah..bodoh punya melayu islam..nk syurga sendiri bikin ar..pukimak puak2 ni guna nama islam..nk jaga islam konon..islam ke org melayu..melayu babi guna islam

Anonymous said...

PAS hanya akan berpuas hati jika peguam dan orang mereka dilantik dalam jawatan penting negara.Itulah degil sangat tak nak bersama dengan Pakatan Harapan,sekarang dah meroyan dan dengki . kah..kah...kah...

Anonymous said...

Ade resit bayaran caj porno hotel jerman. yg tular beberapa tahun dulu....tercabut serban besar...

Anonymous said...

Ikut pahaman cai2 umno dan Pas Liberal bemaksud tak baik kpd islam...maksud yg dipahami bebas serba serbi..

Kejora Bapuk Bodo said...

Dah banyak buat benda buruk...putarbelit tu baik ker?..

Kejora Bapuk Bodo said...

Video AG cakap Melayu tarik perhatian

12 Jul 2018, 5:11 petang (Dikemaskini 12 Jul 2018, 5:31 petang)

A A
Sejak pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara bulan lalu, beliau sering menerima kritikan kerana didakwa tidak fasih berbahasa Melayu.

Ketika bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di hadapkan ke mahkamah minggu lalu, penyokongnya menganggu sidang akhbar Tommy dengan menjeritkan "Melayu, Melayu" berulang-ulang kali.

Kemudian, mereka berkata Thomas selaku Peguam Negara perlu bercakap dalam bahasa Melayu.

Bagaimanapun, kelihatan tiada rekod beliau bercakap dalam bahasa Melayu di depan umum sehinggalah hari ini.

Pengguna Facebook Shamsul Sulaiman membuat hantaran video Thomas membacakan ucapan pada majlis Persatuan Pegawai-Pegawai Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan (JALSOA) di Pejabat Peguam Negara di Putrajaya hari ini.

Kejora Bapuk Bodo said...

Kalo lantik orang mcm jho lo mungkin Pas puashati...ini billionsire yg dah bagi derma billion kpd najib...najib plak hulur sedekah kpd lobai2 pas termasuk nasharudin..

Anonymous said...

Dap baik belaka.

Anonymous said...

Pilih dap tentu masuk syurga.

Anonymous said...

Kafir baik macam mana pun tetap masuk negara. Syirik termasuk dosa besar.

Anonymous said...

Jadilah insan yang hidup sentiasa memikirkan kebaikan dan berbakti kepada agama Allah SWT. Barulah ia menjadi lebih bermakna. Pastinya, insan banyak berjasa kepada agama Allah SWT ialah Rasulullah SAW.

Anonymous said...

Sikap tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, di sini, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi.

Lebih mengecewakan, tiada seorang pun wakil pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan di atas meja itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.

Anonymous said...

Sama jugak pas letak calon kapir masa pru 14.apa nak heran

Anonymous said...

Boleh ke tunjukkan resit tu, nak tau tarikh dan jumlah. Nanti boleh guna untuk hentam lobai nasaruddin tu.

Anonymous said...

Kami ahli pas sangat menyokong jika dilantik 2 ketua hakim. Satu utk org islam. Satu lagi utk org kapir. Sbb Ruu355 kami hanya utk org islam. Mencuri potong tangan. Kalau kapir yg mencuri..tak payah potong. Itulah yg dinamakan undang2 tau tak. Ada kategori2. Jadi ketua hakim kena 2 orang lah.

Ahli pas bernas bijak
Kwsn Marang

Anonymous said...

Kami ahli pas sebenarnya sngat bengang dgn kerajaan bn dulu sebab sekat minah saleh pkai bikini. Alhmdulilah...smnjk pas menang diterengganu..bikini oleh non muslim dah boleh.

Lagipun tak salah pelanconh nk bikini. Demi menjana pndapatan dari pelancongan. Dibenarkan dlam islam la. Exco tu dah sahkan. Korang apa tauu??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails