Saturday, July 14, 2018

Iktiraf UEC: Niat Jahat Hakis Istimewa Melayu? -N/Presiden UMNO

Iktiraf UEC Niat Jahat Hakis Istimewa Melayu?

KUALA LUMPUR – “Saya melihatnya sebagai sebahagian daripada niat jahat beberapa parti politik Cina untuk menekan kerajaan Pakatan Harapan agar menghakis keistimewaan Melayu dan bumiputera secara perlahan-lahan.”

Itu pandangan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam bantahannya keatas pengumuman Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik baru-baru ini bahawa kerajaan akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
Beliau yang juga Ahli Parlimen Bera dan bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, selain merendahkan taraf sekolah aliran kebangsaan, UEC tidak mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan dan melebarkan jurang pemisah kaum di negara ini.
Malah, jelas beliau, UEC hanya pengiktirafan sendiri oleh Pengetua dan Pengelola Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan tidak sedikit pun termasuk dalam perkara Dasar Pendidikan Kebangsaan.

“Ini kerana kertas peperiksaan disediakan pengelola SJKC dan bukan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan. Hanya ada kertas Bahasa Melayu yang standardnya lebih rendah dari Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mata pelajaran lain kesemuanya dalam bahasa Mandarin, model dari Taiwan.
“Saya yakin orang Melayu pada amnya turut menentang pengiktirafan ini kerana ia akan merendahkan martabat sekolah aliran kebangsaan, yang kemudiannya akan menyukarkan lepasan sekolah ini memasuki pasaran pekerjaan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Ismail Sabri berkata, andai pengiktirafan UEC di Malaysia berlaku, ia sekali gus membolehkan pelajar yang mempunyai kelulusan UEC mendapat pekerjaan di jabatan-jabatan kerajaan.
Tegas beliau, situasi itu akan pasti memberi saingan kepada para pemegang sijil SPM yang jelas menepati Dasar Pendidikan Kebangsaan.
“Keistimewaan kepada UEC ini tidak adil kepada pelajar lepasan SPM,” katanya.
Tambah beliau, lebih dibimbangi pengiktirafan UEC akan membuka ruang kepada sijil-sijil lain yang membelakangkan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan akhirnya tiada siapa akan menghormati Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Kata beliau, semua pihak tahu bahawa pengiktirafan UEC ini membelakangkan dasar negara serta meremehkan sekolah aliran kebangsaan.
Justeru, katanya, kerajaan sepatutnya menumpukan kepada usaha ke arah perpaduan nasional dan bukan menjerumuskan rakyat berbilang kaum ke dalam segmentasi pendidikan seperti itu.
Menurut beliau, sistem yang diguna pakai di Taiwan itu sama sekali tidak berada dalam sistem pendidikan negara dan dianggap sebagai tidak selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang antaranya mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
“Dalam hal ini, UEC dikendalikan dalam bahasa lain dan tidak mengikuti silibus Kementerian Pendidikan. Semua sekolah mene­ngah atau sekolah tinggi persendirian Cina di negara ini telah diberi peluang menyertai sistem pendidikan kebangsaan sewaktu kita mencapai kemerdekaan.
“Namun, ada yang menyertainya dan ada yang tidak menyertainya de­ngan menjadi sekolah persendirian Cina yang menawarkan UEC. Penggunaan sepenuhnya Bahasa Mandarin dalam UEC jelas membelakangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Untuk masa depan demi perpaduan dan bangsa Malaysia, satu bahasa mesti menjadi sasaran kerana bahasa menunjukkan bangsa,”katanya lagi.
Sehubungan itu, kata beliau, UEC adalah ejen pemusnah perpaduan rakyat yang perlu ditentang selagi tidak mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan.
“Ini bukannya soal politik UMNO tetapi kerajaan berjaya menjadikannya modal politik pada pilihan raya umum lalu,” katanya. – Mynewshub.tv

31 comments:

Ibnu Hasyim said...


Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

pelan pelan depa memang nak hakis sejarah tm
awas
pru 15 humban pakatan
bagi peluang pas pulak
amnoo dah 60 tahun
pakatan tak smapai setahun
nampak dah nak haru biruuuuu

Ibnu sina said...

Nampaknya barua2 pas umno semakin tertekan sekarang.barua2 pas boleh pergi mampos sama hadigol.

Anonymous said...

Benar. Harap pas memerintah pd pru15. Ia lebih menjamin dan akan dpt sokongan besar syiah. Hadi awang telah mngakui syiah di mlaysia adalah sebahgian mazhab dlm islam. Hadi mengalu alukan syiah utk memyertai pas.
Kami jemaah akan bersama pas. Satu satunya parti yg tulin dan memahami salah satu ajaran aliran islam syiah.
Hidup imam hadi!!

Anonymous said...


Barua-barua bangsat ternakan abang besar biaDAP seperti anjing kurap 9:48 PM dan 9:58 PM sibuk mencipta dan menyebarkan fitnah untuk memburuk-burukkan dan menghina parti Islam PAS pimpinan ulama Islam kerana barua-barua ini dan pemimpin biaDAP mereka amat bencikan agama Islam, perjuangan Islam dan umat Islam.

Sudah pasti hanya barua-barua bangsat ini tergolong kepada musuh Islam @ kafir harbi yang cuba menyamar sebagai orang Melayu untuk menghina Islam dan menyesatkan kaum Melayu Islam tetapi barua-barua ini gagal 100%.

Umat Islam tidak akan menghina agama Islam dan perjuangan Islam.

Anonymous said...

Tghh ialah ahli sunnah wal jamaah. Yang syiah ialah mat sabu. Nak buat kona pulak mamat ni. Dan syiah ini sudah pun ditolak oleh akar umbi pas. Skrng syiah sabu ni sedang jadi babun bagi dap. Dan peranan sabu ialah utk hancurkan bani melayu. Muka jawa, jiwa cina.

Anonymous said...

Kera jaan pakatan telah memungkiri semua janji dalam manisfesto pakatan kecuali UEC yang menjadi kepentingan kaum China. Ini membuktikan kera jaan pakatan memberi keutamaan kepada puak kafir dan melakukan diskriminasi terhadap agama Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Yang barua tu pan. Pan jadi barua dap. Sikit lagi pan ni akan makan babi, ikut tuannya.

Anonymous said...

Cuba check rakaman youtube hadi awang dn timblannye.
Yusof qardhawi pun mtk hadi letak jawatan sebb menyokong dn bermesyuawarah dgn syiah iran. Malah hadi tak percaya dan hina ulamak besar tu dgn mengatakan beliau pekak, mata buta sakit dan tak reti apa2.

Itu fitnah ke??

Jgn melawan tghh tau macai kasta bawahan pas. Dengar ckp tokguru. Wala' sikit.

Anonymous said...

Betul. Perkara sebegini takkn terjadi jika najib masih memerintah. Beliau seorsng islam. Kami ahli pas sgt cemerlang semasa umno dan najib pegang kuasa.

Mari kita sbgai ahli pas turut serta membntah apa saja puak ph buat.
Kita kmbalikn semula negara spt sblm pru 14.

Anonymous said...

Jgn bagi muka pada pan. Dap jadi berani sebab ada pan. Sabu the syiah adalah org harapan dap. Sabu ni payah nak lentur dah. Dah liat sabu ni. Jiwa nya dah consisten dgn spesis makan babi. Kat org dah tak boleh berganjak dah sabu dgn dap. Mati hidupnya bersama dap dulu kini dan selamanya.

Anonymous said...

Hadi ahli sunnah yg satu satunya mngiktiraf syiah ialah mazhab dlm islam.

Hidup imamiyah hadi!!

Anonymous said...

Berhati hati dgn anon 10:23. Kita ahli pas tidk sama sekali mencarut dan memaki spt puak ini. Ini bukan ajaran dalam islam.

Hati hati semua

Anonymous said...

Hahaha. Mamat ni masih nak kaitkan pas dgn umno. Tapi pertautan yang masih erat ialah antara pan dan dap. Sedangkan pas sentiasa menentang umno sampai pru 14, di mana umno bertanding, di situ pas bertanding. Takkan tak paham lagi. Tapi sebab kaki fitnah, maka fitnah selama2nya. Ini akibat baik dengan kafir yang makanan rujinya babi.

Anti Fitnah said...

pENAT lIHAT mELAYU bERHUJAH tANPA fAKTA bENAR sEOLAH-OLAH fITNAH sUDAH mENJADI mAKANAN hARIAN ... mINTA sIMPANG
oRANG pAS tIDAK mENCARUT ?????

Anonymous said...

Statement ini sejagat bagi org melayu yang menolak dap. Tak kira apa parti, yang merugikan melayu, org melayu mesti sensitif. Kecuali pan yg tiada sensitiviti melayu sebab dia bantu dap untuk kuasa, dap bantu pan. Hidup pan kerana ada bantuan pernafasan dap.

Anonymous said...

Wah pundek-pundek ternakan abang besar roket cuba menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah PAS dan TGHH tetapi pundek-pundek tersebut gagal kerana komen-komen mereka adalah sama seperti komen-komen tentera kacang merah yang diternak oleh abang besar roket untuk menfitnah PAS.

Dan yang paling lawak ialah pundek-pundek ini berlagak 'suci' sambil menfitnah dan memaki hamun PAS !

Anonymous said...

Astagfirullah. Berhati hati dgn anon 10:31. Ahli tidak sama sekali mengeluarkan kata kesat.

Beberapa perkara terbaru tidak diketahui oleh anon 10:31. Insyaallah pas akan berbincang dgn umno mengenai calon di sg kandis. Dr zuhdi pun telah membayangkan akan adanya perhimpunan besar umat melayu islam antara umno dan pas.

Anonymous said...

Pan adalah seorang khadam abang besar roket. Setiap kali Pan menerima perintah dari abang besar roket untuk menfitnah parti Islam, Pan akan menjawab "Yes boss!". Betapa setianya Pan kepada tuan kafir harbi sehingga mengkagumkan puak kafir harbi.

Dari masa ke masa, Pan akan pergi menziarahi kepala bapak Syiah di Iran untuk mendapatkan restu dari kepala bapak Syiah. Mungkin juga nikah mut'ah ! Pan juga telah menggembirakan puak Syiah dengan mengeluarkan tenteranya dari negara Arab. Wah betapa kasihnya Pan kepada kepala bapak-kepala bapak Syiah.

Dan pada masa yang sama, barua-barua ternakan Pan sibuk menfitnah pemimpin parti Islam sebagai Syiah supaya orang lupa bahawa Pan adalah kepala bapak Syiah di negara kita. Cara Pan ini sama seperti cara kepala bapak Yahudi Zionis menfitnah umat Islam dan ulama Islam.

Anonymous said...

Aku nk pijak hadi bawang boleh tak?

Hadi manusia terlaknat

ted manoff said...

Ko bodoh nk mampos..pas tu bkn islam dn islam tu bkn pas..aku kalau jumpa hadi depan2 mmg aku pijak2 dia..

Anonymous said...

Barua 10:59 PM ternakan abang besar DA-Pig suka cakap besar konon nak pijak orang baik sambil bersembunyi belakang laptop @ h/fon. Inilah contoh pengecut yang tiada telur !

Anonymous said...

Woi tard manoffik , kau pijak anu kau sendiri lebih baik dari merepek dan merapu seperti pesakit mental.

Anonymous said...

Aku

Anonymous said...

Haji Hadi

“Saudara-saudara sekalian, percayalah. Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.

Anonymous said...

Haji Hadi

“Saudara-saudara sekalian, percayalah. Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.

Anonymous said...

Barua ternakan pakatan 11:22 PM lupa bahawa puak munafik sekular liberal yang menjadi khadam abang besar DA-Pig mengatakan politik suku agama suku kerana mereka takut pada abang besar bukan pada Allah.

Dan barua dedak pakatan ini berperanan sebagai munafik yang sengaja menerbitkan petikan di atas untuk memecah-belahkan PAS dan UMNO supaya PAS dan UMNO tidak boleh berkerjasama untuk menggulingkan kera jaan pakatan dalam PRU15 kerana kera jaan pakatan telah bersikap prejudis terhadap agama Islam dan umat Islam.

Barua ini lupa petikan itu telah lama berlalu dan sekarang 2018 dengan senerio politik yang berbeza di mana umat Islam perlu berkerjasama untuk menumbangkan pakatan munafik sekular liberal-kafir harbi melalui proses PRU15.

Dan pakatan adalah lebih berbahaya kepada Islam dan umat Islam berbanding dengan UMNO yang masih menghormati Islam dan hak umat Islam.

Anonymous said...

Betul. Kami pas dan umno akan bekerjasama. Kami mahu tentang ph.

Malaysia lebih bagus dibwh pm najib

Anonymous said...

Paling utama kami ahli pas mahukan mca dinyahkan selama lamanya.


“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 1980].

Anonymous said...

Nampaknya barua-barua ternakan abang besar DA-Pig seperti barua 12:09 AM terlalu terdesak sehinggakan mereka terpaksa menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah parti Islam PAS tetapi mereka gagal 100% kerana komen-komen mereka adalah sama seperti komen tentera kacang merah yang diternak oleh abang besar DA-Pig untuk menfitnah dan memburuk-burukkan PAS.

Barua-barua ini memang bencikan agama Islam, perjuangan Islam dan umat Islam yang cintakan Islam kerana barua-barua ini lebih suka menyondol dedak cap roket, makan babi panggang dan menjilat abang besar kafir harbi.

Anonymous said...

Parti Ahli Syiah ---- PAS

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails