Saturday, July 14, 2018

Cuti Bersalin 120 Hari, Mana Janji PH? -Presiden WIN.


NORHIMAH Aziz.


KUALA LUMPUR: Cadangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) supaya majikan di pelbagai sektor menambah cuti bersalin daripada 60 hari kepada 120 hari wajar dilaksanakan bagi memacu produktiviti dan tahap kesihatan wanita sejurus mereka kembali bekerja
Penambahan cuti bersalin itu juga tidak seharusnya dianggap sebagai punca kerugian kepada organisasi dan majikan atau dijadikan alasan diskriminasi terhadap golongan itu dalam sektor pekerjaan.
Presiden Persatuan Wanita Inspirasi Negara (WIN), Norhimah Aziz, berkata penambahan cuti bersalin seperti dilaksanakan perkhidmatan awam juga menjadi keperluan penting wanita dalam sektor swasta.
Katanya, peruntukan perlindungan kesihatan ibu dan anak Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) menetapkan majikan wajar menyediakan keperluan tertentu sepanjang tiga fasa kehidupan reproduktif wanita iaitu kehamilan, melahirkan bayi dan selepas bersalin.
Penambahan tempoh percutian itu juga akan memberikan manfaat terhadap kualiti kesihatan wanita dan kesejahteraan keluarga terutama dalam kalangan mereka yang baharu bergelar ibu.
"Wanita boleh memberi tumpuan sepenuhnya terhadap bayi, termasuk memberi penyusuan eksklusif, selain memastikan kesihatan ibu pulih sebelum memulakan tugas dan bebas tekanan," katanya.
Beliau mengulas mengenai janji Pakatan Harapan (PH) dalam Belanjawan Alternatif untuk Malaysia pada pembentangan Bajet 2018 lalu yang akan memberi cuti bersalin 120 hari dengan paras gaji sama yang setara dengan kakitangan lelaki.
Norhimah berkata, majikan bagaimanapun diminta tidak mengamalkan sikap diskriminasi menjadikan pemberian cuti bersalin itu sebagai alasan untuk meminggirkan pekerja wanita.
Katanya, majikan dan organisasi boleh merancangkan sistem kerja untuk menguruskan kerja atau tugasan sepanjang wanita dalam cuti bersalin.
"Kebanyakan syarikat swasta di Eropah sudah mengamalkan cuti bersalin bahkan sehingga enam bulan bagi memastikan wanita dapat menguruskan diri dan anak sebelum benar-benar sihat untuk kerja.
"Paling penting adalah pengurusan masa dan dengan adanya kemudahan teknologi majikan boleh berhubung dengan pekerja sungguhpun mereka dalam tempoh bercuti sekiranya ada urusan kerja penting.
"Sudah tiba masanya pendekatan baharu dan menyeluruh dibuat agar kepentingan dan kebajikan pekerja wanita sentiasa diberikan perhatian dan dinilai dari aspek kemampuan wanita itu sendiri," katanya.
 ROZIETA Khamsi. - Foto Ihsan Pembaca
Sementara itu, Eksekutif Institut Kewangan Swasta, Rozieta Khamsi, 34, berkata cadangan kerajaan itu dilihat akan memberi impak positif kepada emosi dan kesihatan mental wanita sejurus kembali ke alam kerjaya.
"Pelaksanaan ini sebagai sokongan moral kepada wanita berkerjaya Polisi membabitkan cuti bersalin perlu diwujudkan sebagai garis panduan kepada majikan," katanya.
Rozieta berkata, hasrat murni kerajaan itu bakal memberi peluang kepada kakitangan wanita berdepan tuntutan sebagai ibu dan pekerja mengimbangi tanggungjawab baharu dengan masa mencukupi berbanding sebelum ini
"Mereka perlu mengimbangi keperluan kerja dan kehidupan sebelum kembali ke pejabat dan melaksanakan peranan berkesan di tempat kerja," katanya.
 NOR Adlina Afzan Mohd Razak. - Foto Ihsan Pembaca
Usahawan, Nor Adlina Afzan Mohd Razak, 34, berkata ia memberi kesan jangka panjang terhadap pembinaan generasi akan datang tetapi juga bertujuan melahirkan pekerja lebih produktif dan berdaya saing bagi memacu ekonomi negara.
"Realitinya, penambahan cuti bersalin sehingga 120 hari bukan saja satu kehendak tetapi keperluan penting berikutan sudah ramai wanita keluar bekerja sama ada sebagai pekerja swasta mahupun kerajaan," katanya.
Beliau berkata, wanita juga dapat mengurangkan tekanan di tempat kerja jika cuti pendek dibenarkan kerana mengingati bayi yang masih memerlukan belaian dan perhatian. (BH)

16 comments:

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]
Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Cadangan yang bernas. Selari dgn kehendak islam.tahniah

Anonymous said...

tn ibnu jgnla sbb taksub pas n umno..org guna nama tuan nk ambik tindakan. nama tu pun samaran je pun dn tkde hak cipta.

nama yg sama ada byk dlm dunia yg register pun. takkn klu sy nama ali maka akn saman org terkemudian yg guna nama ali jg.

tp kot ada org lain guna nama tn tp sokong tegar pas umno.. tuan marah tak?

jd nya jgn lekas marah nnti cepat tua. dn kena jual mcm abdul najib wahub. sebb tamakla kena jual.

Anonymous said...

Mat sabu tu lulus itm bidang komunikasi. Cuput ttg Islam sebab tu senang sangat ditipu dap dan lim kit siang. Apa cara lg nak dapat kuasa melainkan jd kuda dap, kuda lumba dap. Kesian sangatlah muka jawa totok, tp jiwa cina dari mazhab syiah.

Asal usul syiah ialah Abdullah saba kafir bangsa yahudi yg tubuh syiah utk rosakkan Islam. Sekarang tugas itu disambung oleh mat sabu.

Anonymous said...

SHAH ALAM - Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) dilihat berat sebelah dan tidak adil kepada pelajar beraliran sekolah menengah di negara ini.

Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, jika Kementerian Pendidikan mengiktiraf UEC, ia dilihat berlaku tidak adil kepada pelajar beraliran sekolah menengah kebangsaan yang sedia mengikuti silibus dalam dasar pelajaran kebangsaan.

Anonymous said...

Menurutnya lagi, kalau sijil UEC ini diiktiraf, pasti akan ada permohonan daripada pertubuhan lain terutamanya SIJIL GEC A Level yang dikelolakan oleh Universiti Cambridge di United Kingdom.

Anonymous said...

Syiah inilah yg hadi wang dan tn ibrahim mngakui mrk adalah salah satu mazhab dalam islam.
Maknanya sapa2 ahli pas boleh masuk mazhb ni.
Licik betul hadi kepala syiah

Anonymous said...

RINGGIT muncul sebagai matawang terburuk di rantau ini selepas Baht, Yuan dan Rupee.

Menurut penyelidikan pakar-pakar MIDF Research, keyakinan perniagaan tetap kekal lemah disebabkan perubahan dasar dan pembaharuan yang dilakukan KERAjaan.

Kadar sifar GST dan ketidak tentuan keputusan KERAjaan dalam projek infrastruktur mega juga turut memberi tekanan kepada pasaran dan pelaburan hingga menjejaskan prestasi ringgit pada bulan-bulan akan datang.

Unknown said...

120 hari ta cukop unt cuti bersalin ikut ibnu hasyim 6 bulan lagi baik negara cepat maju bersama PAS hidup Islam takbir ibnu hashim hidup I hashim..

Anonymous said...

Nasib baik najib pandai. Awal2 simpan duit dlm rmh juta2. Apa la ph ni.

Sepatutnya najib kekal jd pm. Dia baik orgnye

ted manoff said...

Puas hati tuan ibnu hasyim jadii batuapi..kata tk sokong bn tapi entry blog saban hari kritik ph..pas sendiri byk janji blm tertunai..antara janji pas kalau undi parti itu boleh kawin 5..😍😎

Anonymous said...

Rajim Pakatan ditubuhkan untuk menjaga kepentingan puak kafir yang menjadi rakyat minoriti dan menindas agama Islam dan umat Islam yang menjadi rakyat majoriti di negara ini.

Rejim Pakatan telah memungkiri semua janji untuk rakyat. Hanya janji UEC sahaja dilaksanakan dengan segera untuk kepentingan kaum China !

Padan muka pengundi-pengundi pakatan yang telah di'kencing hancing' oleh rejim pakatan !

Anonymous said...

tard manoffik adalah contoh barua ternakan abang besar parti ultra kiasu roket yang sibuk menfitnah ulama Islam dan parti Islam PAS dan menyalahkan PAS sedang PAS tidak terlibatkan dalam pentadbiran kera jaan pakatan.

Yang menipu rakyat dengan memungkiri pelbagai janji bulan dan bintang ialah kera jaan pakatan sendiri. Ini bererti tard manoffik meletakkan otaknya pada lututnya sendiri. Kebodohan tard manoffik mengalahkan kebodohan lembu.

tard manoffik dan barua-barua ternakan pakatan diupah dedak untuk membela kera jaan pakatan dan mereka tidak pernah membela rakyat yang telah ditipu oleh kera jaan pakatan ! Dedak cap roket lebih utama dari segala-galanya.

Anonymous said...

Kita yakin tard manoffik ini adalah barua kafir harbi yang selalu menghina ajaran Islam, ulama Islam, jemaah Islam seperti PAS dan umat Islam.

Lihatlah semua komen tard manoffik bangsat. Contoh: antara janji pas kalau undi parti itu boleh kawin 5. Kita tidak pernah melihat atau mendengar janji karut marut ini. Sudah pasti tard manoffik adalah pesakit mental yang tidak boleh dipercayai!

Barua bangsat ini diupah dedak untuk menfitnah perjuangan Islam kerana towkay dedak cap roket dan khadam-khadamnya amat bencikan perjuangan Islam.

Anonymous said...

Tahniah dan syabas kepada semua pengundi pakatan kerana kera jaan pakatan telah mencapai kejayaan besar iaitu menipu rakyat dengan memungkiri semua janji pakatan kecuali UEC untuk kaum China, beban rakyat bertambah dengan kenaikan harga barang keperluan rakyat, ekonomi negara merundum, Ringgit matawang terburuk dan keyakinan pelabur lemah !

Padan muka barua, penyokong dan pengundi pakatan. Mereka semua hanya mampu menelan kahak sendiri sahaja ! Itulah balasan untuk barua, penyokong dan pengundi pakatan yang tidak menggunakan akal!

Akhirnya barua, penyokong dan pengundi pakatan telah di'kencing hancing' kawa kaw oleh kera jaan pakatan.

Kasihan ... ha ... ha ... ha ...ha ... ha

Anonymous said...

Ted dah makan babi panggang ke, kalau dah makan pasti tak meraba.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails