Friday, June 08, 2018

Al-hamdulillah! Buka Lambaran Baru Antara K'jaan &Pembangkang.


Hidupkan kembali konsep federalisme - Presiden PAS


MARANG: Kunjungan hormat delegasi Presiden PAS dan Menteri Besar Terengganu kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi membuka lembaran baharu antara kerajaan dengan pembangkang.
Justeru, kata Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, pertemuan itu bagi membincangan hubungan antara kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan. 
Menurutnya, konsep federalisme dalam amalan berdemokrasi wajar dihidupkan kembali dalam pemerintahan negara ini.
“Alhamdulillah, kunjungan saya kepada Perdana Menteri itu adalah untuk bincang hubungan antara kerajaan negeri dengan Kerajaan Pusat. 
"Hidup baliklah konsep federalisme dan kita (PAS) kerjasama dengan Kerajaan Pusat dalam perkara yang kita fikir, kita boleh bekerjasama.
“Walaupun kita ada berbeza pendapat, kita cari pendekatan berbeza pendapat itu. Kita ambil titik yang sama dahulu,” ujarnya kepada wakil media selepas Kuliah Mingguan Pagi Jumaat, di Masjid Rusila, di sini hari ini.
Paling penting, kata Presiden PAS itu, konsep federalisme mesti dihidupkan kembali setelah tidak diamalkan secara baik ketika Kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu.
“Apatah lagi, kita lihat Kerajaan Pusat (hari ini) tidak menguasai semua negeri. (Kerajaan) Pakatan Harapan pula ideologi berbeza antara satu sama lain. 
“Kita lihat masing-masing (parti) membuat kenyataan. Sudah ada Perdana Menteri, Perdana Menterilah buat kenyataan. 
"Jika masing-masing buat kenyataan macam Perdana Menteri (ketawa), saya ingat itu tidak kenalah. Itu perlu diperbetulkanlah. Itu mereka (PH) yang kena betulkan, bukan saya,” tegasnya. 
Menurut Tuan Guru Abdul Hadi, buat masa ini PAS mengiktiraf kewujudan Kerajaan Pusat dan Perdana Menterinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Konsep federalisme bermaksud wujudnya dua peringkat kerajaan iaitu Kerajaan Pusat (Persekutuan) dan kerajaan negeri. 
Tiap-tiap kerajaan itu mempunyai had bidang kuasa masing-masing serta bebas daripada campur tangan orang lain.
Menjawab persoalan isu royalti, beliau mengalu-alukan kenyataan Perdana Menteri itu dan masih menunggu kenyataan rasmi Kerajaan Persekutuan.
“Alhamdulillah, Perdana Menteri telah membuat kenyataan (royalti), cuma saya tunggu kenyataan rasmilah. (Sekarang) Dah ada kenyataan rasmi bahawa perjanjian royalti itu akan ikut perjanjian, dipulihkan semula kerana ada perjanjian.
“Ini bukan kerana manifesto, (tapi) ada perjanjian antara negeri-negeri dengan pusat. Perjanjian itu dibuat tahun 70-an lagi, mana-mana negeri yang ada petroleum diserah kepada Petronas dan Petronas hendaklah membahagi royalti 5 peratus kepada kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat (Persekutuan).
“Perjanjian mesti ditunaikan. Tetapi, Perhimpunan Agung Umno (PAU) yang lalu (telah) membuat keputusan membatalkan royalti itu,” jelasnya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang tidak mempertikaikan jumlah 5 peratus bayaran royalti itu kerana termaktub dalam perjanjian tersebut. 
“Kita ‘start’ (mula) dengan 5 peratus dahulah, hal-hal lain kita bincang kemudian. 
“Dengan 5 peratus itu, kita (Terengganu) akan uruskan. Kerajaan Pusat akan melihat laporan-laporan. (Kerajaan) Pusat pun dia hak juga untuk pantau. Bagaimana kita (negeri) gunakan duit (royalti) itu,” ujarnya.
Kerajaan Negeri Terengganu sebelum ini menerima pembayaran Wang Royalti secara tunai menurut perjanjian Akta Kemajuan Petroleum 1974.
Tetapi telah dimansuhkan pada 5 September 2000 dan digantikan dengan Wang Ehsan atau Dana Khas Persekutuan yang dikendalikan terus oleh Kerajaan Pusat. 
Pada 4 Jun lalu, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan veteran PAS, Dato’ Mustafa Ali mengunjungi Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana Putrajaya. -HARAKAHDAILY 8/6/2018

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah!

6 comments:

Anonymous said...

Untuk Hadi dan Ibnu Hasyim apasal tak bawa tin Milo waktu jumpa Dr Mahatir,mana tahu dapat derma berjuta ringgit. kah...kah...kah.....

mahligaiseni said...

PAS MATA DUITAN. TAK MALU...

Lelakidicermin said...

Sian tuang presiden... cepat2 keluarkan kenyataan pertemuan dgn tun M. Sampai skg tun M tak ulas pertemuan itu.. kenapa dan mengapa... sdgkan pertemuan dgn zahid tun M buat ulasan...

Unknown said...

Federalisme waklu 😂

sayednoordin said...

Pd.bulan mulia ini,buatlah komen yang membina..usah mulakan hal negatif.

Anonymous said...

Mahligai bahlol, pas bukan mata duitan, apa yg mnjadi hak mst dikembalikan,Menafikan hak adalah perbuatan yg zalim, perbuatan ini pernah berlaku dan patut dihentikan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails