Monday, June 04, 2018

Peguam Negara: 10 Sebab Tommy Tak Sesuai. -CEO IKSIM.



Putrajaya –  Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas bakal menimbulkan lebih banyak keresahan awam dan polemik daripada menyelesaikan masalah. 

Demikian menurut kenyataan media Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Dato’ Prof Mahamad Naser bin Disa yang dikeluarkan institut kajian strategik tersebut kepada media hari ini. 

CEO IKSIM menyenaraikan 10 sebab kenapa Tommy Thomas tidak sesuai dilantik sebagai Peguam Negara. 

Menurut beliau, keputusan Kerajaan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Perkara 145 (2) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut 

“Menjadi kewajipan Peguam Negara menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang”. 

Ini kerana seorang yang bukan Islam sudah tentulah tidak akan dapat membantu Yang di-Pertuan Agong “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” yang termaktub di dalam Sumpah Jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Islam ialah agama bagi Persekutuan”, khususnya di dalam apa-apa perkara undang-undang yang menyentuh prinsip-prinsip Islam. 

Malah pendirian tegar Tommy Thomas dan peguam-peguam Islam yang sealiran dengannya kononnya Malaysia adalah negara sekular jelas bercanggah dengan Sumpah Negara di bawah perkara 37(1) itu. Justeru mereka yang berpemikiran sedemikian TIDAK LAYAK sama sekali untuk dicadangkan sebagai Peguam Negara. 

Menurut kenyataan media itu lagi, keputusan mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara juga boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam. 

Ini kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy tegar berhujah mengenai betapa Malaysia adalah BUKAN negara Islam. 

Maka pendirian sebegini jelas bertentangan dengan berbagai peruntukkan Perlembagaan seperti Perkara 3(1), Perkara 11(4), Perkara 12(2) Perkara 37(1)komitmen YDPA sebagai The Supreme Head of Federation untuk mendaulatkan Islam pada setiap masa, Butiran 1 kepada Perkara 74, Perkara 121(1A) dan semua dasar yang menyentuh kepentingan Islam. 

Cadangan perlantikan ini juga boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam. 

Ini kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy menyebut betapa keputusan-keputusan Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan yang akur kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah bila timbul pertikaian membabitkan konflik antara undang-undang sivil dan undang-undang syariah adalah keputusan yang salah; betapa keputusan Mahkamah Rayuan di dalam kes penggunaan nama Allah oleh Gereja Katolik adalah keputusan yang salah, serta betapa rayuan dalam isu pertikaian antara Islam dan Kristian perlu diputuskan oleh hakim-hakim yang beragama Hindu, Buddha, ateis atau agnostic. 

Perkara ke empat yang disebut di dalam kenyataan media tersebut sebagai sebab kenapa Tommy Thomas tidak sesuai dilantik sebagai Peguam Negara ialah kerana perlantikan tersebut boleh menjejaskan dasar kerajaan dan boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang bercanggah dengan pendirian kerajaan terhadap Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara. 

Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menyifatkan Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara sebagai tidak mempunyai asas perlembagaan dan perundangan. Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang kontroversi terhadap pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng. 

Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menceritakan mengenai kedudukan beliau sebagai peguam Chin Peng dan PKM selain mendesak Kerajaan Malaysia membenarkan mayat Chin Peng ditanam di Sitiawan, Perak, serta mengisytiharkan Chin Peng sebagai “one of the great liberation fighters of the second half of the twentieh century” dan “a major contributor to Merdeka” sedangkan ini bercanggah dengan pandangan majoriti rakyat Malaysia terhadap Chin Peng yang menyifatkan Chin Peng sebagai musuh negara. 

Cadangan perlantikan ini juga adalah bercanggah dengan Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Yang di-Pertuan Agong hendaklah, atas nasihat Perdana Menteri, melantik seorang yang layak menjadi hakim Mahkamah Persekutuan sebagai Peguam Negara bagi Persekutuan”. 

Ini kerana telah menjadi pengetahuan umum bahawa Yang di-Pertuan Agong tidak memperkenankan hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara dan mengikut Perlembagaan Persekutuan perlantikan Peguam Negara hendaklah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong. 

Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 11 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi “Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita” yang menghendaki Pakatan Harapan akur dengan keputusan Raja-Raja Melayu. 

Ini kerana telah menjadi pengetahuan umum bahawa Raja-Raja Melayu tidak memperkenankan hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara. Cadangan perlantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara juga, menurut CEO IKSIM, adalah bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat kerana ia membabitkan kepentingan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan. 

Ini kerana Lim Guan Eng sedang menghadapi dua pertuduhan rasuah di mahkamah yang kuasa untuk meneruskan atau menghentikannya berada di dalam tangan Peguam Negara di mana kedudukan Tommy sebagai peguam Lim Guan Eng dan sebagai peguam Kerajaan Negeri Pulau Pinang sewaktu Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini memungkinkan Tommy memihak kepada Lim Guan Eng. 

Tommy Thomas akan menghadapi masalah untuk bekerja dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kerana beliau adalah pengkritik tegar Tun Dr Mahathir sebelum ini. Di dalam buku beliau bertajuk “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai “a very authoritarian leader who did not brook dissent”. 

Di dalam The International Bar Association (IBA)’s 3rd Asia Pacific Regional Forum Conference di Kuala Lumpur pada 25–27 November 2012 Tommy berkata: “The darkest days were in the authoritarian leadership of our 4th Prime Minister, Dr Mahathir, who ruled for 22 years from 1981 to 2003.” 

Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 15 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi “Peguam Negara akan dilantik dari kalangan Ahli Parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan”. 

Ini kerana Manifesto Pakatan Harapan berjanji untuk melantik Peguam Negara dari kalangan Ahli Parlimen sedangkan Tommy Thomas adalah bukan seorang Ahli Parlimen.

Read more at: https://www.menara.my/10-sebab-kenapa-tommy-thomas-tidak-sesuai-dilantik-sebagai-peguam-negara-ceo-iksim/

1 comment:

Anonymous said...


Tindakan sebilangan pengundi Melayu yang jahil mengundi pemimpin-pemimpin sekular liberal dan kafir harbi dalam PRU14 tanpa memikirkan kesan buruk jangka panjang ke atas agama Islam dan umat Islam termasuk kaum melayu Islam telah menyebabkan terbentuknya rejim pakatan di mana bilangan pemimpin kafir adalah lebih ramai dari pemimpin Melayu.

Akibatnya pemimpin Melayu terpaksa tunduk kepada desakan pemimpin kafir yang menjadi majoriti dalam rejim pakatan dan akhirnya pemimpin Melayu menjadi boneka puak kafir untuk memberikan puak kafir pelbagai jawatan penting dalam kerajaan.

Maka kita boleh melihat seolah-olah puak kafir telah mempunyai master plan untuk menguasai kerajaan di negara kita dan melemahkan ajaran Islam dan menghapuskan institusi Islam dan menafikan hak umat Islam di negara di mana umat Islam menjaid rakyat majoriti (67%).

Sebaik sahaja rejim pakatan terbentuk, puak munafik sekular liberal dan puak kafir harbi sudah mula berani melakukan provokasi terhadap umat Islam dengan menghina ajaran Islam, institusi Islam dan ulama Islam, mendesak rejim pakatan menghapuskan institusi Islam seperti JAKIM dan mempertikai hak kaum Melayu Islam secara terbuka.

Alhamdulilah Yang DiPertuan Agong Sultan Muhammad V bersikap tegas membela agama Islam dan hak umat Islam termasuk kaum Melayu Islam di negara ini.

Marilah kita semua umat Islam memberikan sokongan dan kesetiaan kepada Yang DiPertuan Agong Sultan Muhammad V dan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam untuk membela dan melindungi agama Islam dan hak umat Islam di negara ini di mana umat Islam adalah rakyat majoriti (67%).

Marilah kita semua umat Islam menggulingkan rejim pakatan dalam PRU15 !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails