Tuesday, June 05, 2018

Putrajaya Perlu Hikmah. Peguam Negara,Istana, 8 Perkara. -MAPPIM




MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) mengucapkan tahniah kepada Tun Dr.Mahathir Mohamad Perdana Menteri Malaysia Baru, serta pasukan kabinet Pakatan Harapan (PH) yang telah memenangi PRU14 2018.
Kemenangan ini adalah mandat rakyat dan kini rakyat menunggu janji manifesto Malaysia Baru yang telah dijanjikan daripada manifesto PH.
2. Walau bagaimana kita dikejutkan dengan cadangan Perdana Menteri dengan persetujuan PH untuk melantik Tommy Thomas (TT) sebagai calun tunggal Peguam Negara (AG).
3. Lebih mengejutkan lagi apabila telah dikeluarkan kenyataan media daripada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang mengumumkan pada ketika ini, Putrajaya dan Istana Negara belum lagi mencapai persetujuan tentang calun penganti Peguam Negara yang lalu.
4. Akibat daripada situasi ini, telah menimbulkan "keresahan" kepada kebanyakan rakyat dan institusi negara sehingga pelbagai pihak yang mewakili pelbagai institusi, NGO/NGI khususnya ummat Islam sebagai rakyat majoriti dan Islam sebagai agama rasmi dalam Perlembagaan Persekutuan "berasa tidak sewajarnya" Peguam Negara dicalunkan kepada Tommy Thomas yang pernah membuat kenyataan yang mempersoalkan Islam dalam konteks bernegara.
5. Sewajarnya perkara ini perhalusi sebaik baiknya, dengan mengambilkira janji-janji pada petikan buku Harapan PRU14, Pakatan Harapan mukasurat 45 : Janji 11, yang berbunyi; "Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berpelembagaan dalam negara kita.".
Maka sewajarnya boleh difahami dalam konteks persetujuan yang belum dicapai diantara Putrajaya dan Istana Negara, merupakan suatu bentuk teguran yang perlu diamati dan dihormati dengan sebaik-baiknya oleh PM dan Kerajaan PH.
6. Situasi ini juga diperkukuhkan oleh kenyataan DS Anwar Ibrahim yang telah bertemu Raja-Raja Melayu yang memberikan keyakinan bahawa Kerajaan Pakatan Harapan akan menjaga dan menghormati Institusi Raja-Raja Melayu tampa mengikut telunjuk pihak-pihak yang tertentu. Juga akan sentiasa menjaga Agama Islam dan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
7. Maka, keputusan persetujuan yang belum dicapai di antara Putrajaya dan Istana adalah perkara penting dan besar yang melibatkan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan, Islam adalah agama rasmi. Dalam menjalankan tugas Sumpah Yang di-Pertuan Agong Perkara 145(1) dan 145(5) maka perlantikan Peguam Negara sangat memerlukan "kecermatan dan pertimbangan yang sangat halus".
8. Rakyat Malaysia Baru, mengharapkan kemelut di atas dapat diatasi dan diselesaikan dengan penuh berhemah dan hikmah serta penuh kebijaksanaan diantara Kerajaan Pakatan Harapan Putrajaya dan Istana Negara bagi menghormati Islam adalah agama rasmi negara dan Institusi Raja-Raja adalah sebagai payung agama dan negara.Berikan hak rakyat untuk rakyat dan berikan hak Raja-Raja demi agama dan negara.
Mohd Zai Mustafa

Ketua Eksekutif MAPPIM

4 Jun 2018 - HARAKAHDAILY 4/6/2018


43 comments:

Anonymous said...


Adakah pendedahan Wikileaks mengenai simpanan Mahathir di bank Isreal Singapore benar?

Sumber: https://mindarakyat.blogspot.com/2018/06/adakah-pendedahan-wikileaks-mengenai.html

Anonymous said...


Rejim pakatan enggan melaksanakan pelbagai janji pakatan dalam PRU14 maka jelaslah pengundi-pengundi pakatan telah ditipu oleh cybertrooper dan pemimpin-pemimpin pakatan. Menangis air mata darah pun tiada gunanya kerana nasi telah menjadi bubur !

Apakah hukum rejim pakatan memungkiri janji?

Jawapan: Nabi Muhammad SAW telah bersabda yang bermaksud:

آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ

Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga. jika berbicara ia berbohong, jika berjanji ia ingkar, dan jika dipercaya ia berkhianat. (HR Bukhari)

Anonymous said...

Tak sabar, gelojoh, nafsu serakah betui la 7:46 ni. Satu satu la wei!!!. Hang bini 3 , tiga2 hentam sekali jalan ka? Serakah betui!!! kah kah kah!!!!!!!!!!!!

hah! delete lah! dasar media sehala.............

wei GST dah 6 hari 0 tau ka?

pi lah dok dlm hutan blogger jumud woi!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Gst 0 tapi harga barang tak berubah dan ada yg naik.

Anonymous said...

dah sign dedak setahun, kena la habiskan kontrak..sempat ke 5 tahun meroyan? ha.ha..

Anonymous said...

Wah barua dedak pakatan 8:37 pm dedahkan nafsu serakah barua 8:37 pm sendiri bini 3 hentam 3 sekali jalan. Buas sungguh nafsu serakah barua ini. Satu-satulah wei.

Barua dedak pakatan ini bodoh sombong tidak boleh membezakan antara penghapusan GST dan GST 0%.

GST 0% bererti GST itu masih wujud pada kadar 0%. Ini juga bererti kadar GST boleh dinaikkan dari 0% ke 6% oleh rejim pakatan.

Lihatlah betapa mudahnya barua di'kencing' oleh pakatan.

Woi barua pajatan, mana semua janji rejim pakatan? Semua janji sudah ke lautkah?

Anonymous said...

Kita meragui laporan wikileaks 7:39 pm mengenai simpanan Mahathir di bank Israel Singapore.

Anonymous said...

Apandi dah pun di berhentikan dan ucap selamat berjaya pada Thomas. Makna nya betul lah Istana dah buat keputusan.

jangan cuba laga-lagakan Istana dengan Putrajaya.

Istana sendiri telah menjaminkan hak Melayu dan Islam tetap di pelihara.


Jangan keppo lah..

Anonymous said...

Salam Ibnu Hasyim dan rakan-rakan awak yg seangkatan....
Dulu macam2 awak kutuk PH lebih2 lagi Amnanah. Betanding bvanyak kerusi dengan kata2 40 kerusi parlimen dah ada dalam genggaman untuk menang...tup tup tup kjalah dan NYATA KESEMUA KATA-KATA PARTI AWAK HANYA REKAAN SEMATA2 TANPA FAKTA.
Dah kalah, duduk diam-diam jangan dok nasihat orang lain. Muhasabah lah diri awak dan parti awak yg menang bergaya di Pantai Timur setelah "mengancam" orang supaya memangkah PAS dengan menjual hadis dan ayat quran !

Anonymous said...


Anon 9:58 PM,

Jangan keppo lah? Apa keppo? Isu peguam negara ini telah menjadi berita viarl dalam media massa !

Isu perlantikan peguam negara telah menjadi krisis antara rejim pakatan dan Yang DiPertuan Agong di mana Yang DiPertuan Agong telah disokong oleh umat Islam dalam krisis ini.

Istana sendiri telah menjaminkan hak Melayu dan Islam tetap di pelihara. Mengapa rejim pakatan cuba bermain api dengan menafikan hak umat Islam atau kaum Melayu Islam untuk menjadi peguam negara?

Bahkan rejim pakatan meremehkan kaum Melayu Islam seolah-olah kaum Melayu Islam tidak layak menjadi peguam negara ! Rejim pakatan lupa tentang pemimpin-pemimpin Melayu yang wujud dalam rejim pakatan. Ludah air liur ke langit, akhirnya air liur jatuh ke muka pakatan sendiri.

Anonymous said...


Cukup-cukuplah cybertrooper pakatan 10:05 PM mencipta dan menjaja fitnah untuk menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dan menghasut rakyat membenci PAS. Maka terbuktilah pakatan sekular liberal-kafir harbi tidak boleh menang tanpa fitnah !

Kita tahu cybertrooper dan pemimpin sekular liberal dan kafir harbi amat bencikan PAS sebab PAS berani berjuang membela agama Islam dan hak umat Islam di negara ini.

Woi cybertrooper dedak pakatan , mana semua janji rejim pakatan? Nampaknya semua janji pakatan telah ke laut ! Kasihan pengundi pakatan kena kencing kaw kaw !

Anonymous said...

Pakatan membawa agenda dajjal. Wakil rakyat PAN yang alim juga terpedaya. Anak melayu liberal tersedia menyerahkan jiwa raga kepada sang dajjal kecil negara ini. Sedangkan majlis raja raja melayu tak terbela menahan asakan kental perjuangan liberal yang didokong anak melayu yang lupa asal usul. Mana anak melayu yang turun mempertahankan baginda Agong di kala baginda memerlukan bantuan? Kalau dulu reformasi turun berduyun duyun. Yang baju merah juga hilang macam bos dia yang lari menyorok. Apabilanya dikenal sebagai melayu, sudah pasti anda akan dihenyak dari sehari ke sahari sampai lunyai. Melayu eksekutif jangan ingat kedudukan kamu kukuh. Dalam sekelip mata esok kamu mungkin diterajang keluar. Bijaknya istana johor yang masih mempunyai timbalan setianya.
Menghancurkan melayu seumpama menghancurkan islam. Sebab benteng islam di timur ini timbalan setianya adalah melayu.
Wahai pemuda pemuda 313, di manakah kalian?

Anonymous said...

nak pilih orang yg namanya islam,atau pilih lelakyakkan bangsa malaysia yg termaktub dlm perlembagaan jaga negara termaksuk orng2 islam?;

pilih orng islam najib/rosamah dia SONGLAP berbillion duit negara termasuk duit orng islam
pilih apandi orng islam,dia sorokkan kebejatan najib orng islam.
ada ulama islam ,hadi dia membela pencuri orng islam.
pilih nik abduh orng islam,mengaku terima duit pencuri dan agen amerika.
pilih ustaz nasha orng islam,terima rm200juta src...

LAGI MAHU DEFEND ORNG MELAYU ISLAM YG JAHAT,,,NAMA ORNG ISLAM TIADA JAMINAN BUAT KERJA YG DILARANG/DISURUH ALLAH.

Anonymous said...

Barang siapa yang menjadi musuh Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, Jibril dan Mikail, maka sesungguhnya Allah adalah musuh orang-orang kafir.

bila pulak Allah suruh ornag Islam pilih kapir untuk pertahankan Islam

Anonymous said...

SALUTE AGONG! Kerana memahami masaalah.malaysia memerlukan AG yg berintigriti,accountable,pintar berhujah.dengar cerita najib akn bawa 2 peguambela terkenal dari us utk bela najib.inilah keperihatinan agong melantik tommy untuk mendakwa najib,untuk bawa balik USD 4.5B dari us,duit ini termasuk duit orng2 islam juga.

Anonymous said...

bagaimana orng2 islam yg jahat yg ingkari perintah allah bukankah musuh allah jua!

Anonymous said...


Anjing-anjing rasis ternakan pakatan menulis dakwaan karut menghina kaum Melayu Islam seolah-olah semua orang Melayu Islam tidak bermoral maka semua orang Melayu Islam tidak layak untuk jawatan-jawatan penting seperti peguam negara. Ini juga bererti pemimpin-pemimpin Melayu tidak layak berada dalam pakatan.

Fakta menunjukkan masih terdapat ramai peguam Islam yang bermoral tinggi dan berkelayakan untuk memenuhi jawatan peguam negara dll.

Maka bodo lah sebilangan pengundi Melayu jahil yang telah mengundi pakatan sekular liberal-kafir harbi yang bersikap perkauman terhadap umat Islam termasuk kaum Melayu Islam.

Anonymous said...

TIADA Jaminan dari ALLAH orng kafir akn kafir selamanya!
orng islam,akan islam selamanya!


mengatakan aku,kumpulan aku,parti islam,dan menghina orng lain menambahkan keimanan kita?
hidayah!syurga!neraka adalah prepogative ALLAH berdasarkan IMAN & AMAL kita.

Anonymous said...

sekular-apa maknanya!liberal apa maknanya hanya suka melabel pada yg tak sehaluan apa yg kumpulan kita anuti.itu shj.

Anonymous said...


Barua pakatan 10:47 PM adalah jahil tentang Islam maka kita tidak merasa hairan melihat barua jahil ini menulis komen yang bodoh berganda-ganda konon bagaimana orng2 islam yg jahat yg ingkari perintah allah bukankah musuh allah jua!

Fakta:

Islam bererti penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah maka orang-orang Islam adalah orang-orang yang berserah diri sepenuhnya kepada Allah. Orang-orang Islam akan mentaati perintah Allah dan RasulNya. Maka orang-orang Islam bukan musuh Allah !

Manusia yang jahat dan mengingkari perintah Allah adalah musuh-musuh Islam yang terdiri dari puak munafik dan puak kafir yang berkerjasama menentang dan menginkari perintah Allah dan RasulNya !


Anonymous said...

Cukup-cukuplah cybertrooper pakatan 10:33 PM mencipta dan menjaja fitnah untuk menfitnah dan memburuk-burukkan umat Islam termasuk kaum Melayu Islam dan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dan menghasut rakyat membenci PAS. Maka terbuktilah pakatan sekular liberal-kafir harbi tidak boleh menang tanpa fitnah !

Nampaknya cybertrooper dedak pakatan ini menulis pelbagai fitnah tanpa sebarang bukti maka cybertrooper ini adalah penjaja fitnah yang terkutuk dan bangsat.

Kita tahu cybertrooper dan pemimpin sekular liberal dan kafir harbi amat bencikan PAS dan umat Islam sebab PAS dan umat Islam berani berjuang membela agama Islam dan hak umat Islam di negara ini.

Woi cybertrooper dedak pakatan , mana semua janji rejim pakatan? Nampaknya semua janji pakatan telah ke laut ! Kasihan pengundi pakatan kena kencing kaw kaw !

Anonymous said...


Wah barua 11:05 PM termakan cili ! Komen kamu mendedahkan siapa kamu.

Anonymous said...


Anon 11:01 PM,

Allah telah mengirimkan Rasulullah s.a.w. kepada manusia untuk menunjukkan jalan yang lurus dan benar iaitu Islam yang berasaskan Al-Qur'an dan Sunnah . Jika manusia berpegang teguh pada Al-Qur'an dan Sunnah dan mengamalkan ajaran Al-Qur'an dan Sunnah kerana Allah maka manusia tersebut akan selamat dan berjaya di dunia dan di akhirat. Allah akan memberikan manusia yang mentaati Allah dan RasulNya kerana Allah balasan syurga. Dan ingatlah manusia masuk syurga kerana rahmat Allah.

Jika manusia menentang, menghina, mempertikai atau mengingkari perintah Allah dan RasulNya, maka manusia tersebut adalah manusia yang sesat lagi menyesatkan. Rugilah manusia tersebut di dunia dan akhirat ! Akhirnya mereka menjadi penghuni neraka jika mereka tidak bertaubat.

Anonymous said...

Ini antara barua ph yg skrew org melayu dgn penipuan terbesar di abad ini . Janji2 palsu yg ditabur kpd rakyat ttp memungkirinya selepas menang. Inilah jenis manusia yg sanggup jual bangsa dan agama sendiri demi sedikit dedak. Umpama si kitul zaman kerajaan melayu melaka dulu. Org india kata klu jumpa ular dgn org macam ni pukullah org ini dulu sebelum membunuh ular itu.

Anonymous said...

Amanah berkepit dgn kafir dap utk melukut cari kemenangan. Sedangkan amanahlah yg menjual agama dan bangsa atas suruhan dap. Amanah mana berani bertanding bersendirian.. strategi cari makan dedak dap boleh la.

Anonymous said...

Inilah agenda ph untuk melemahkan islam dan org melayu dgn mencucuk hidung tun. Mereka mempergunakan tun atau mendesak tun berbuat demikian. Tun mana berani mengingkari arahan dap. Tun macam boneka mereka saja. Kerana kerusi ppbm sangat sefikit. Jadi tun kenalah ikut dap klu tidak tun tk boleh jadi pm dan digantikan dgn org lain. Demi jawatan pm tun akan terus mnjadi alat dap.

Anonymous said...

8.37 komen kamu tu ada betulnya tapi ganeh sgt bro. Wpun saya ni menyokong pembangkang tapi tak setuju kalau gst dihapuskan. Cukup shj dikawal percentnya. Kutipan gst lagi better drpd sst. Peniaga boleh manipulate jika hanya cukai dicollect drpd corporate tax sahaja.

Anonymous said...

Selain pakatan harapan..semua anjing n babi

Anonymous said...


Barua dedak pakatan 12:57 AM adalah kepala bapak rasis yang sangat bangsat, biadab, tidak bermoral dan tidak bertamadun kerana menulis Selain pakatan harapan..semua anjing n babi.

Anonymous said...


Wahai cybertrooper @ barua dedak pakatan, mengapa pemimpin-pemimpin pakatan kamu menipu rakyat dengan pelbagai janji palsu konon jika pakatan menang PRU14, pakatan akan menghapuskan GST, tidak perlu bayar PTPTN jika gaji dibawah RM4000, harga minyak diturunkan, beban rakyat akan dikurangkan .... bla ... bla ... bla ... bla .... bla ....

Apakah hukum rejim pakatan enggan melaksanakan semua janji pakatan ? MUNAFIK !!!

Woi cybertrooper @ barua dedak pakatan, mana semua janji rejim pakatan untuk rakyat? Semua janji pakatan sudah dibuang ke lautkah?

Kasihan semua pengundi pakatan telah di'kencing' oleh rejim pakatan ! Menangis air mata darah pun tiada gunanya. Nasi telah jadi bubur, menang sorak kampung tergadai !

Anonymous said...

Semua ni hanjing

Anonymous said...

Menteri Pertahanan ia kah Mohamad Sabu yang menjaga hal ehwal Tentera.

Majoriti Tentera Islam... berpuluh ribu siap sedia menerima arahan.

Tak kan lah Tentera yang sanggup berkorban untuk agama dan negara begitu mudah di pengaruhi oleh DAP. Akai ada ka?

PAS tidak bersendirian tetapi selepas PRU, pigs lari entah ke mana? Tak ada satu jawatan pun untuk ikatan pada hal kemenangan PAS sebab PAS menunjukkan ada nya gabungan.

Anonymous said...

Tak kisah lah asalkan bukan Tun yang melutut jumpa Hadi. Hehehe.

Kan Istana cakap selepas memperkenan kan perlantikan Thomas, Islam dan hak Melayu tetap terpelihara.

Susah sangat kau je lah jadi Agung.

Anonymous said...

Rakyat faham HARAPAN tak mampu tunaikan janji. Bukti nya Tabung Harapan sekarang dah RM 35 juta.

Sebagai rakyat dan parti Islam yang sudah sedar akibat buruk 1MDB, pemimpin nya sepatutnya menyeru ahli-ahli turut memberi sumbangan.

Oh ya ... Tabung Selamatkan Harakah dah berapa juta ?

Anonymous said...

Ada juga Yahudi yang bantah Israel menyerang Palestin.

Kalau orang Islam tidak mahu jaga Islam, Allah akan beri pada orang lain..

Jangan perasan lah PAS saja yang bagus jaga Islam.

Anonymous said...

Walaupun mereka jahat, kita kena beri nasihat pada mereka.

Malang nya sekarang mereka sedang di adili.

Jenguk pun tidak. Dulu kerap jugak lah duduk bersimpuh..

Anonymous said...

Memang ramai peguam yang bermoral tinggi dan berkelayakan tapi yang terbaik cuma satu.

Sepatutnya calun Melayu Peguam Negara ia lah dari PAS...

Anonymous said...

Orang Islam yang jahat yang melakukan dosa pada manusia lain yang Allah beri amanah sebagai pemimpin bukan musuh Allah ke ?

Mungkin sebab Allah hanya benci pada orang Islam yang jahat tapi mereka bukan nya musuh Islam.

Lama-kelamaan jahat nya bertambah besar dan bertimbun sehingga duit zakat dan menghalalkan tindakannya dengan menghantar orang pergi Haji, masih tetap bukan musuh Allah.

Sehingga negara lingkup pun, masih bukan musuh Allah.

Sebab itu orang Islam boleh rembat duit rakyat.

Anonymous said...

Hanya Allah yang Maha Benar.

Dan hanya Allah yang mengetahui siapa kah yang Benar.

Manusia hanya mampu menilai perbuatan dan pemahaman seseorang, dengan akal sedangkan Allah dengan Ilmu Nya.

Anonymous said...

Walaupun janji sukar di tunaikan, PH tetap memikul tanggung jawab untuk menyelamatkan negara.

PAS punya hodoh cuma sanggup setelah semua nya selesai.

PAS tak ada formula ... jika negara kaya pun boleh jadi miskin. Orang cerdik belajar dari susah payah..

Anonymous said...

Barua pakatan 8:28 AM menulis komen yang mendedahkan barua ini sendir tidak memahami Islam. Mungkin barua ini sama ada munafik atau kafir harbi kerana barua ini suka menulis komen karut marut konon orang Islam musuh Allah.

Allah benci munafik dan orang-orang kafir kerana mereka mengingkari perintah Allah dan RasulNya. Dan merekalah musuh Allah.

Maka sesungguhnya orang Islam adalah lebih baik dari orang kafir dan munafik. Maka balasan untuk umat Islam adalah syurga dan balasan untuk munafik dan kafir adalah neraka.

Anonymous said...


Barua dedak pakatan 8:35 AM telah mengakui pakatan telah memungkiri pelbagai janji pakatan dalam PRU14. Ini bererti rejim pakatan adalah rejim munafik yang telah menipu pengundi pakatan semata-mata kerana pakatan mahu memenangi PRU14.

Mengapa pakatan mencipta pelbagai janji sedangkan semua janji sukar di tunaikan? Bukankah ini bererti pakatan sengaja menipu rakyat dengan pelbagai janji palsu?

Nampaknya barua-barua ternakan pakatan sibuk menyalahkan parti lawan seperti PAS dan menjadikan PAS sebagai kambing hitam untuk menutup semua kesalahan, kelemahan dan kegagalan rejim pakatan menunaikan semua janji pakatan.

Ini membuktikan barua-barua ternakan pakatan adalah penjaja fitnah !

Mazlum Syahid said...

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

Web: almawaddah.info

Salam


Kepada:

 

Redaksi, rektor dan para akademik


Per: Beberapa Hadis Sahih Bukhari dan Muslim yang Disembunyikan


Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails