Saturday, June 09, 2018

Indonesia Lulus Undang-undang Antikeganasan Lebih Ketat.



JAKARTA: Parlimen Indonesia dijangka menerima undang-undang antikeganasan tegas esok ketika negara itu berusaha memerangi militan tempatan selepas serangan paling buruk sejak pengeboman Bali pada 2002.
Menyemak semula undang-undang 2003 menjadi keutamaan negara paling ramai umat Islam di dunia itu selepas pengeboman nekad didakwa dilakukan militan Daesh membunuh lebih 30 di Surabaya bulan ini.
Angka kematian itu adalah yang tertinggi sejak pengeboman kelab malam Bali pada 2002, apabila 202 maut, kebanyakannya pelancong asing.
Indonesia kemudian mencatatkan kejayaan besar menangani militan.
Namun sejak beberapa tahun ini, keganasan militan muncul semula dan ramai rakyat Indonesia mengunjungi Asia Barat untuk menyertai Daesh, dengan ribuan lagi di tahan dipercayai terpengaruh dengan kumpulan itu.
Undang-undang yang disemak semula itu membolehkan polis bertindak awal menahan suspek lebih lama dan mendakwa mereka yang menyertai atau merekrut bagi kumpulan militan.
Agensi penguat kuasa undang-undang mengaku mereka kekurangan kuasa untuk menahan militan yang disyaki merancang serangan kecuali ancaman dibuat atau serangan sebenar dilakukan.
Menurut undang-undang baru, sesiapa yang disyaki merancang serangan boleh ditahan sehingga 21 hari, berbanding seminggu sebelum ini, untuk siasatan awal.
Suspek boleh ditahan untuk siasatan rasmi sehingga 120 hari tanpa perbicaraan dan sehingga 200 hari tanpa kebenaran mahkamah, berbanding 180 buat masa ini. - Reuters
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Di Malaysia baru-baru ini berlaku penolakan rakyat terhadap pemerintah, ledakannya meletup melalui PRU 14, sehingga bertukar kerajaan. Apakah di Indonesia pun begitu, sehingga parlimen Indonesia terpaksa meluluskan undang-undang antikeganasan lebih ketat?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails