Saturday, June 09, 2018

Anwar PM ke-8. Dr M Ulangi Lagi Ada Apa-apa Ke..



Di sebalik keraguan sesetengah pihak, Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan pengantinya, sekali gus akan menjadi perdana menteri ke-8 Malaysia.

Kata Dr Mahathir, ketetapan itu dibuat sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

“Anwar Ibahimlah akan mengganti saya.
“(Dulu dah putuskan) perdana menteri Dr Mahahir, timbalan (Datuk Seri Dr Wan) Azizah (Wan Ismail), yang menunggu jadi perdana menteri Anwar Ibrahim,” beliau dilaporkan sebagai berkata oleh Sinar Harian.

Dr Mahathir berkata buat masa ini tiada tempoh tertentu untuknya memegang jawatan perdana menteri. Asalnya Pakatan Harapan menamakan Anwar sebagai calon perdana menteri semasa bersiap sedia menghadapi PRU ke-14 lalu. Ia bukanlah asing kerana nama Anwar dijadikan pilihan pembangkang sejak PRU ke-13 lagi.

Bagaimanapun perkembangan semasa menyebabkan Dr Mahathir meninggalkan Umno dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU). Pada masa sama Anwar masih berada dalam penjara atas sabitan kesalahan meliwat yang dianggap bermotif politik.

Cuma satu cadangan

Hasil perbincangan dan persefahaman parti komponen HARAPAN mereka kemudian menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri manakala Dr Wan Azizah timbalannya. Percaturan itu menampakkan hasil apabila HARAPAN berjaya mengetepikan BN dari Putrajaya, selain menawan kebanyakan negeri di Malaysia.

Namun wujud kesangsian bahawa Anwar juga akan melepas daripada menjadi perdana menteri sekali lagi berdasarkan hubungan antara beliau serta Dr Mahathir yang membawa kepada tercetusnya gerakan reformasi pada 1998. Anwar sudah mendapat pengampunan diraja baru-baru ini sekali gus membenarkan beliau menyertai politik pada bila-bila masa saja.
Tanggapan awal ialah Dr Mahathir akan diberi masa selama dua tahun untuk mengetuai kerajaan sebelum berundur bagi memberi laluan kepada Anwar menjadi perdana menteri. Menurut Dr Mahathir pada waktu terdekat ini keutamaan beliau ialah mahu mengatasi pelbagai masalah yang dihadapi negara termasuk memulihkan ekonomi.

“Dua tahun itu bukan tempoh masa. Dia adalah satu cadangan. Tetapi kita tidak tetap. Boleh jadi lebih awal, boleh jadi lebih lewat.
“Keutamaan adalah mengembalikan kekayaan negara, ekonomi negara menjadi sebuah negara yang berupaya,” katanya.

Pada 7 Febuari lalu Dr Mahathir berkata tempoh dua tahun cukup untuknya “menyelesaikan masalah yang ditinggalkan” Datuk Seri Najib Razak. Ini kerana, katanya, beliau mempunyai pengalaman memimpin negara selama 22 tahun sejak 1981. Dr Mahathir berkata, mungkin kerajaan baru tidak dapat memperbaiki kerosakan yang dibuat Najib sepenuhnya. Namun beliau yakin sebahagian daripada kerosakan itu akan dapat diatasi terutamanya di kalangan pegawai kerajaan yang dilihat tidak lagi berkhidmat untuk negara sebaliknya parti tertentu.

“Kadang-kadang mereka sampai jadi fanatik, sampai sanggup berkempen, memburukkan parti lawan.

"Tetapi sekarang ini mereka terpaksa bekerja di bawah parti lawan yang mereka cemuh dahulu.
“Jadi untuk ini saya tidak tahu. Nak tak nak pun, orang yang dulu serang kita, kita kena bekerja dengan dia. Sebab jentera itu kalau tak ada orang, jentera tak boleh bergerak.
“Jadi orang itu kalau kita buang semua, kita tiada orang lain. Nak ganti dengan siapa? Kualiti di jentera pekerja kita sudah rosak teruk. Mereka tidak lagi menjalankan khidmat tetapi kepada parti politik yang mereka sokong,” katanya.
MINDARAKYAT

1 comment:

Anonymous said...

Nak jaga ekonomi.

Nak pastikan bursa saham di yakini.

Peringkat awal permainan politik mesti di minimum kan.


Musuh dalam senyap sebarkan cerita yang tak betul.. konon berlaku perebutan kuasa dan Anwar tak percaya kan Mahathir.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails