Sunday, June 03, 2018

Isu Peguam Negara: PAS Sokong Agong




ISLAM adalah agama persekutuan. Pelantikan Peguam Negara mesti bertitik tolak dari situ. Mesti seseorang yang dilihat mampu mempertahankan Islam sebagai agama Negara.
Lebih-lebih lagi antara tugas utama Peguam Negara adalah menjadi penasihat undang-undang utama kepada kerajaan Malaysia.
Sumpah YDP Agong adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan di mana Baginda bersumpah “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam“.
Maka Peguam Negara yang dicadang oleh kerajaan untuk dilantik oleh YDP Agong mestilah mampu untuk memelihara agama Islam bagi pihak Baginda YDP Agong. Agak janggal sekiranya Peguam Negara dilantik daripada yang bukan Islam atau mana-mana individu yang tidak mampu untuk menggalas tugas tersebut dengan berkesan.
Pelantikan Peguam Negara juga mesti menepati kehendak majoriti penduduk negara yang beragama Islam. Sensitiviti umat Islam wajar dipelihara. Mestilah mengelak daripada melantik seorang Peguam Negara yang kecenderungan pemikirannya adalah bercanggah dengan Islam sebagai agama negara.
Tindakan SPB YDP Agong menolak cadangan Tommy Thomas untuk dilantik sebagai Peguam Negara adalah disokong sepenuhnya oleh PAS dan ummat Islam serta mereka yang mengutamakan keharmonian dan menghormati Institusi Raja-Raja Melayu jua harus bersama memberi sokongan yang padu.
Sejahtera Bersama Islam
Nasrudin Hassan

Ketua Penerangan PAS Pusat

18 Ramadhan 1439 / 03 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 3/6/2018

1 comment:

Anonymous said...


InsyaAllah, kita semua umat Islam di negara ini tetap berdiri teguh dan setia dan menyokong Yang DiPertuan Agong dan parti Islam PAS pimpinan ulama Islam membela dan melindungi agama Islam dan hak umat Islam di negara ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails