Sunday, December 03, 2017

Undang-undang Larang Penduduk Pakai Niqab Digantung, Di Kanada.

Niqab Di Kanada


TORONTO – Hakim Kanada, semalam menggantung sebahagian daripada undang-undang Quebec yang melarang penduduk memakai niqab, ketika berkhidmat dalam perkhidmatan awam.

Perkembangan itu dilihat sebagai kemenangan kepada beberapa kumpulan hak kebebasan awam yang bertegas, bahawa undang-undang itu bertentangan dengan perlembagaan dan bersifat menindas wanita Muslim.
Hakim Babak Barin menggantung sebahagian daripada akta yang melarang daripada menutup muka sehingga kerajaan mengeluarkan garis panduan bagaimana ia dilaksanakan dan sejauh mana pengecualian boleh diberikan.
Kerajaan di wilayah majoriti berbahasa Perancis, Quebec kini mempunyai peluang menjelaskan bagaimana undang-undang itu akan dilaksanakan secara terperinci.
Undang-undang yang diluluskan pada Oktober lalu itu terpakai kepada semua termasuk guru, pelajar, kakitangan hospital, anggota polis, pemandu bas dan pengguna perkhidmatan kereta api.
Walaupun dasar itu tidak menumpu kepada mana-mana agama, perdebatan sebelum ini tertumpu kepada niqab iaitu penutup seluruh muka yang dipakai majoriti kecil wanita Muslim. – Reuters/BH ONLINE



Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails