Sunday, December 03, 2017

Siapa 'melukut di tepi gantang', Dalam PAS? -Dr Mohd Zuhdi


Zuhdi akui wujud wakil rakyat 'hati' bersama PH tapi kekal dalam PAS

SHAH ALAM: Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki, mengakui bahawa wujudnya individu yang 'hatinya' masih bersama Pakatan Harapan (PH) tetapi enggan meninggalkan parti gara-gara terikat dengan bai'aih yang dilafazkan sebelum ini.


Ujar beliau, pemimpin dan wakil rakyat PAS yang tidak berpuas hati itu adalah merupakan mereka yang kalah semasa Muktamar Tahunan PAS 2015.
Beliau walau bagaimanapun, enggan mendedahkan nama individu-individu berkenaan.

"Pimpinan dan wakil rakyat yang dikatakan itu adalah 4-5 orang yang kalah dalam pemilihan semasa Muktamar PAS 2015 yang lalu. 
"Mereka ini sememangnya hati mereka sudah bersama PH tapi tidak berani keluar parti disebabkan akan melanggar ba'iah semasa terpilih sebagai calon PAS PRU 13 lalu. Ada atau tidak adanya mereka bersama PAS hanya umpama 'melukut di tepi gantang'," katanya kepada Antarapos melalui aplikasi WhatsApp.

Terdahulu, ADUN Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah yang baru sahaja meninggalkan PAS untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada Ahad lalu mendakwa terdapat pemimpin dan wakil rakyatnya di sekurang-kurangnya empat negeri tidak menyokong tindakan PAS membentuk Gagasan Sejahtera (GAGASAN) yang sekaligus memecahbelahkan pembangkang.

Amirudin juga tidak menolak akan ramai yang bakal mengikuti jejak langkahnya meninggalkan parti berteras Islam itu.

Mengulas hal itu, Zuhdi berkata parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu tidak goyang sama sekali sekiranya individu-individu berkenaan bertindak keluar parti.

"PAS sedikitpun tidak tergugat jika mereka ini keluar seorang demi seorang dari PAS selepas ini," tambahnya.

Untuk rekod, pemilihan barisan kepimpinan Muktamar parti itu pada 2015 menyaksikan perwakilan membawa suara yang jelas mahu golongan ulama memimpin parti itu.

Ia memperlihatkan golongan profesional yang diketuai bekas Timbalan Presiden PAS yang kini Presiden parti serpihannya Amanah, Mohamad Sabu kalah teruk. 

Mat Sabu gagal mempertahankan jawatannya sebagai Timbalan Presiden kepada Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang sebelum ini memegang jawatan sebagai Naib Presiden dan Tuan Ibrahim adalah salah seorang golongan ulama.

Amiruddin yang kini bersama parti komponen PH iaitu PPBM, juga pernah tewas pada pemilihan tersebut. (-na-)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Cuma nak habiskan kiasan Dr Mohd Zuhdi di atas, dalam bentuk pantun tradisional Melayu..
  • Melukut di tepi gantang
  • buka sanggul cari kutu.
  • Sebab takut akal pun hilang
  • tunggul disangka hantu.
Ertinya, puak-puak 'melukut di tepi gantang ini' sudah dalam ketakutan tidak tahu ke mana arah yang hendak dituju. Sehingga akal seolah-olah hilang, tidak nampak lagi kemuliaan perjuangan Islam. Pergi terus akan hanyut (tiada perjuangan Islam lagi) dan mati. Tinggal pun, masih dalam serpihan dan akan mati juga, kerana tiada kekuatan.

PAS yang tidak berbuat apa-apa kepada mereka, kini menjadi 'hantu' dalam igauan. Benarkah? Itu pandangan saya..

1 comment:

Anonymous said...

Kita amat berharap pemimpin PAS menolak semua calon PRU14 yang bersikap musang berbulu ayam kerana mereka adalah musuh yang cuba memusnahkan parti Islam dari dalam. Alhamdulillah sebahagian musang liberal berbulu ayam telah berambus keluar dari parti Islam untyk bernaung di bawah sifu kafir harbi. Penapisan ketat perlu dilakukan ke atas calon-calon PAS supaya pisang tidak berbuah dua kali.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails