Thursday, December 07, 2017

'Potong' kena masuk Islam ke? Program Khatan Brian Wong B/Islam.




Kepong: “Lepas ‘potong’ kena masuk Islam ke?”
Itulah antara soalan yang diajukan oleh Brian Wong, 7, kepada ibu saudaranya, Aly Wong apabila dia bercadang mendaftar nama anak saudaranya itu sebagai peserta acara khatan beramai-ramai.

Selain itu, pelbagai soalan lagi ditanya oleh Brian menyebabkan Aly terpaksa menerangkan satu persatu sehingga anak saudaranya itu benar-benar faham.

“Soalan pertama ditanya Brian sudah tentulah sakit atau tidak. Selain itu, dia mahu tahu bagaimana proses bersunat itu dilakukan serta apakah peralatan yang digunakan?

“Semua soalan itu saya jawab dengan jujur, malah menunjukkan kepadanya proses bersunat yang dimuat naik di YouTube. Memang pada awalnya dia tidak mahu kerana takut.

“Saya mengambil masa beberapa hari untuk memujuknya dengan memberi penerangan terperinci mengenai kaedah serta faedah bersunat,” katanya.



BRIAN ditemani keluarga yang mengikuti majlis berkhatan. FOTO NSTP

Brian adalah satu-satunya kanak-kanak bukan Islam yang menyertai program Jom Berkhatan anjuran Masjid Al Imam Al Ghazali, di sini, kelmarin. Seramai 25 peserta mengambil bahagian terdiri daripada kanak-kanak berusia antara lima hingga 12 tahun.

Bercerita lanjut, Aly berkata, Brian juga bertanya mengapa perlu bersunat kerana setahunya orang bukan Islam tidak wajib berbuat begitu.

“Malah Brian bertanya saya adakah dia perlu memeluk agama Islam selepas bersunat. Saya agak terkejut dengan soalan ini, mungkin ada orang yang memberitahunya begitu,” katanya.




Lihat sebelum ini..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails