Sunday, December 03, 2017

Sophia, Robot Rasmi Saudi, Kini Mahu Anak Pula..




Boleh dikatakan bahawa Arab Saudi sangat bangga mempunyai robot android Sophia.Dikutip dari Wikipedia, Sophia adalah sebuah robot humanoid yang dicipta oleh syarikat yang berpusat di Hong Kong Hanson Robotics. 
Robot ini direka untuk memberi jawapan kepada soalan, dan telah “ditemubual” di seluruh dunia.
Sophia  Sophia
Sophia
Sophia
Sophia
Pada Oktober 2017, robot tersebut menjadi warga negara Arab Saudi, robot pertama yang meraih kewarganegaraan dari sebuah negara. Menjadikan robot sebagai warga negara rasmi bukanlah satu-satunya hal aneh di sini. Ini kerana, Sophia kini memiliki keinginan lain.




Seperti yang diwawancara oleh Deputi Sekretaris Jenderal PBB Amina J. Mohammed, Sophia mengatakan bahawa suatu hari nanti, dia ingin memiliki keluarga. Sophia bukan hanya ingin mempunyai anak, mempunyai teman, berkarier dan menjadi terkenal.
Dilaporkan dari  EliteReaders, ketika ditanya akan dinamai siapa anaknya, ia menjawab, “Sophia.”
Sejak Sophia menjadi warga rasmi Arab Saudi, maka dia memiliki hak-hak yang sama dengan manusia lain. Dalam wawancara, terlihat betapa luasnya pengetahuan yang dimiliki robot itu.




Sophia disebut sebagai robot yang paling ekspresif, kerana dapat memproses data konversional dan data emosional . Hal itu membuatnya benar-benar seperti manusia yang boleh diajak berbual. (Stv)


Lihat sebelum ini..


1 comment:

Anonymous said...

Wah selepas anak, nak suami dan cucu robot pula.Sepatutnya puak saud kroni Israhell menggunakan wang untuk membantu umat Islam bukan membazir wang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails