Friday, November 03, 2017

Dr Maza Double Standard Bela Tun M – Dr Kamarul


Semalam, 1 November 2017, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr MAZA), membela bekas Perdana Menteri yang kini adalah Penasihat PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, dari tuduhan sebagai “pengkhianat Melayu”.
Kata Dr MAZA: “Setahu dan seingat saya, ditambah dengan pengenalan saya secara dekat dengan Tun M sejak tahun 2007, beliau lebih fikir tentang nasib orang Melayu dibandingkan ramai yang lain. Saya banyak kali berbual secara peribadi dengan beliau sejak dahulu. Saya kata ‘hati nurani beliau sangat Melayu’.”
Tidak cukup bagi sesiapa yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini, apatah lagi jika beliau mempunyai latarbelakang akademik, untuk menjustifikasikannya secara mudah dengan menyebut istilah “setahu dan seingat saya” atau berdasarkan “pengenalan saya secara dekat dengan Tun M sejak tahun 2007”.
Sesiapa sahaja yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini perlu memberi data-data konkrit mengenai sejauh manakah nasib orang Melayu terbela di bawah pemerintahan beliau dari 1981 ke 2003 bagi menyokong hujah bahawa beliau “lebih fikir tentang nasib orang Melayu dibandingkan ramai yang lain”.
Sesiapa sahaja yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini juga perlu mengulas pelbagai ucapan dan tulisan beliau yang sebelum ini begitu kuat sekali menyelar orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP sebagai “pengkhianat Melayu” tetapi kini beliau sendiri yang bersekongkol dengan DAP.
Ini kerana tuduhan Tun Dr Mahathir “pengkhianat Melayu” timbul sebagai reaksi kepada persekongkolan beliau dengan DAP sedangkan beliau, dalam tulisan pada 6 Jun 2013 contohnya, terang-terang menyebut DAP adalah parti rasis yang membenci orang Melayu dan mahu mendominasi politik Malaysia.
Bekas Timbalan Presiden UMNO yang kini adalah Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sendiri pun pernah menyebut dalam ucapan perasmian Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO pada 1 Disember 2011 bahawa “orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP adalah pengkhianat bangsa”.
Sebab itulah sebarang pembelaan ke atas Tun Dr Mahathir yang tidak disertakan rekod terbela atau tidak terbelanya nasib orang Melayu di bawah pemerintahan beliau dari 1981 ke 2003, serta yang tidak disertakan penjelasan mengenai persekongkolan beliau dengan DAP, adalah pembelaan yang lemah.
Pembelaan Dr MAZA ke atas Tun Dr Mahathir dari tuduhan sebagai “pengkhianat Melayu”, tanpa disertakan pembelaan sama terhadap komitmen Tun Dr Mahathir terhadap Islam, juga secara tidak langsung menjadi petunjuk yang jelas bahawa, bagi Dr MAZA, Tun Dr Mahathir tidak boleh dibela dari sudut Islam.
Sangat sukar dijumpai ucapan atau tulisan Dr MAZA yang menjulang Tun Dr Mahathir dari sudut komitmen Tun Dr Mahathir terhadap Islam, malah yang akan ditemui adalah rekod beliau mengkritik Tun Dr Mahathir, tetapi hanya secara sangat lembut atau terselindung, walaupun kesalahan Tun Dr Mahathir besar.
Sebagai contohnya, pernah berlegar dalam dunia maya satu waktu dahulu rakaman ucapan Tun Dr Mahathir dalam Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme (K2P) di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak, pada 26 Februari 2012 yang mendakwa hukum hudud tidak terdapat dalam al-Qur’an.
Ucapan penuh Tun Dr Mahathir ini adalah berbunyi: “Kita harus tahu apa dianya hukum ini. Yang pertamanya, hukum hudud ini dibentuk oleh ahli-ahli feqah. Dia tidak terdapat dalam al-Qur’an. Dalam Qur’an ada hukum-hukum yang tidaklah begitu keras seperti hukum hudud ciptaan ahli-ahli feqah. Sebab itu apabila kita nak laksanakan sesuatu kita harus rujuk kepada Qur’an, kerana itulah punca kepada, asas kepada, agama kita.”
Bagaimanapun, reaksi Dr MAZA pada 1 Mac 2012 terhadap ucapan Tun Dr Mahathir ini sangat lembut sekali, iaitu Tun Dr Mahathir silap menggunakan istilah; dan tiada reaksi lanjutan diberikan oleh Dr MAZA bila Tun Dr Mahathir membakulsampahkan permintaan beliau supaya kenyataan tersebut diperbetulkan.
Reaksi penuh Dr MAZA ini adalah berbunyi: “Setelah saya tonton video Tun Mahathir tersebut, saya dapati ada kesilapan dalam menggunakan istilah. Tun Mahathir mungkin memahami hudud itu sebagai perbahasan fekah berkaitan hudud, maka beliau menyatakan hudud tiada dalam al-Quran. Namun dalam masa yang sama beliau menyebut hanya ada beberapa hukum yang disebut secara umum. Di sini kesilapan beliau dalam menggunakan perkataan hudud tiada dalam al-Quran, sedangkan asas hukum tersebut memang ada dalam al-Quran. Harap Tun Mahathir dapat membetulkan kenyataan tersebut.”
Satu contoh lagi ialah bila Tun Dr Mahathir dirakamkan membuat satu kenyataan yang disiarkan dengan agak meluas oleh portal-portal berita tempatan pada 19 Februari 2017 yang menghina hukum sebat dalam Islam dengan berkata hukum sebat 100 kali ini akan menyebabkan mereka yang disebat mati.
Kenyataan penuh Tun Dr Mahathir ini adalah berbunyi: “Lagipun Islam menyuruh kita laku adil kepada semua. Ini nak sebat orang sampai 100 kali, mati, kalau sebat 100 kali. Kalau masuk jel sampai 30 tahun, habislah riwayat dia. Ini bukan cara Islam. Cara Islam ialah cara yang adil dan bertimbang-rasa.”
Reaksi Dr MAZA pada 23 Februari 2017 terhadap kenyataan Tun Dr Mahathir ini juga sangat lembut sekali, iaitu sekadar meminta “tokoh tertentu” ini (lihat bagaimana Dr MAZA menyembunyikan identiti Tun Dr Mahathir dari diketahui) tidak “beri gambaran yang salah tentang hukum Islam yang sebenar” sahaja.
Reaksi penuh Dr MAZA ini adalah berbunyi: “Kenyataan tokoh tertentu bahawa sebat zina dalam Islam boleh membawa mati adalah sama sekali salah dan tidak benar. Ia tersasar dari ilmu pengetahuan yang sahih. Tokoh berkenaan perlu teliti sebelum membuat kenyataan. Dia boleh kritik di sudut lain seperti isu politik dan cara undang-undang itu angkat. Namun, jangan beri gambaran yang salah tentang hukum Islam yang sebenar.”
Ringkasnya, Dr MAZA tidak jujur, malah mengamalkan sikap double standard, dalam komentar-komentar beliau terhadap Tun Dr Mahathir, dan ini tidak sepatutnya wujud pada seorang Mufti yang mempunyai latarbelakang akademik.
Dr Kamarul Zaman Yusoff,
Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
Universiti Utara Malaysia (UUM).

giant-hypermarket

5 Pasaraya Giant Akan Ditutup Serentak 5 November Ini..
Ini Solosi pekerjanya!
Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails