Monday, October 30, 2017

Bajet 2018 Manfaat S'gor, Apa Kata Khalid Ibrahim?


KUALA LUMPUR – Selangor adalah penerima manfaat terbesar untuk peruntukan pembangunan dalam Bajet 2018 oleh Kerajaan Persekutuan walaupun negeri itu dikuasai oleh pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, ia kerana sebahagian besar peruntukan pembangunan itu adalah untuk pembinaan Lebuh Raya Banting – Taiping serta rangkaian rel MRT dan LRT.
“Tambahan pula, dua daripada empat jalan bertol yang akan ditamatkan berada di Selangor,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
Abdul Khalid malah menyifatkan Bajet 2018 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen kelmarin merupakan usaha berterusan kerajaan Persekutuan untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi negara.
Beliau dalam pada itu berkata, antara fakta yang penting dalam Bajet 2018 adalah Cukai Jualan dan Perkhidmatan (GST) dijangka menjana pendapatan sebanyak RM43.8 bilion bersamaan dengan 18.3 peratus daripada keseluruhan pendapatan negara.
Jelas beliau, ia adalah jumlah yang besar memandangkan pendapatan daripada dividen Petronas pada 2017 hanyalah RM17 bilion.
Selain itu, katanya, dua program yang diperkenalkan Perdana Menteri iaitu Amanah Dana Anak Malaysia 2050 dan “Off River Storage” agak serupa dengan dua program yang dilaksanakan oleh kerajaan Selangor.
Bagaimanapun, tegas beliau, program di Selangor itu merupakan ilham beliau sewaktu menjadi Menteri Besar Selangor, bukan oleh Pakatan Harapan yang dibarisi PKR, DAP, Parti Amanah Negara dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).
“Alhamdulillah, program yang baik memang sepatutnya diperluaskan untuk dinikmati oleh semua,” katanya.
Abdul Khalid yang merupakan bekas pemimpin PKR digulingkan daripada jawatan Menteri Besar pada tahun 2014 kerana Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail memegang jawatan itu.
Hasrat Anwar untuk menjadikan isterinya yang juga Presiden PKR sebagai Menteri Besar Selangor tidak kesampaian kerana tidak mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Sultan Selangor kemudian berkenan melantik Timbalan Presiden PKR, Datuk Mohamed Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu selepas menitahkan pembangkang terlebih dahulu mengemukakan tiga nama calon untuk memegang jawatan itu. – MYNEWSHUB.CC
IKLAN:

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails