Monday, March 21, 2016

Pentadbiran KM PP Juga Diserng Dikritik..


KELEMAHAN pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh Lim Guan Eng mula dikritik oleh penyokong sendiri. kritikan itu dibuat oleh Dr Lim Mah Hui yang merupakan Ahli Lembaga Pengarah badan pemikir kerajaan negeri, Penang Institute.
Dr Lim dalam kenyataan yang disiar akhbar berbahasa Cina pada 1 Mac lepas berkata Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) yang diketuai Guan Eng lembab apabila hanya menunda sebuah kereta dalam masa sebulan.
Membidas kritikan Dr Lim itu, Guan Eng membuat kenyataan rasmi meminta Anggota jawatankuasa pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Forum Pulau Pinang (Dr Lim) memohon maaf secara terbuka kerana kenyataannya itu telah memperlekehkan peranan yang telah dimainkan oleh Datuk Bandar Dato Patahiyah binti Ismail dan Setiausaha MBPP, Ang Aing Thye.
Pertikaian lidah di antara kedua pihak itu bermula pada akhir bulan lalu apabila Guan Eng mencabar Dr Lim untuk mengetuai pasukan trafik MBPP.
“Seorang Datuk Bandar tugasnya bukan terbatas pada menunda kenderaan semata-mata, tugasnya bukan hanya mendengar aduan daripada saudara sahaja…kenapa tidak kamu mengambil cabaran ini (mengambil alih tugas penguatkuasaan trafik).
“Kamu juga Ahli Majlis (MBPP)… apa yang boleh saya syorkan, kamu ambil alih (tanggungjawab penguatkuasaan trafik) dan saya akan memberikan kuasa dan sumber tenaga penuh,” katanya kepada Mah Hui pada sesi dialog dua hala dengan anggota Penang Forum dan Kerajaan Negeri baru-baru ini.
Guan Eng menyatakan demikian ekoran anggota Penang Forum, Kanda Kumar melahirkan rasa bimbang dengan keadaan kesesakan trafik yang begitu teruk di bahagian pulau, antara lain didakwa berpunca oleh penguatkuasaan berwajib yang lemah ke atas amalan parkir kenderaan haram di bahu jalan sebelum itu.
Dr Lim dalam jawapannya berkata beliau bersedia membantu sebagai penasihat sahaja bagi kerja-kerja penguatkuasaan MBPP, tetapi bukan sebagai ketua sebagaimana disyor oleh Guan Eng.
Beberapa anggota Penang Forum yang turut hadir antaranya, Datuk Dr. Leong Yueh Kwong, Datin Dr. Kam Suan Pheng, Rebecca Duckett dan Datuk Agatha Foo. (AIDCNews – 16/3/16)

Ini antara pengomen-pengomen blog ini, mengenai hal di atas...
Anonymous Anonymous said...
KE-BODOH-AN GUAN ENG SEMAKIN TERSERLAH!!!

Taktik "Minum Kopi" Guan Eng Makan Diri!!!
Heh!!! Memang dasar muka tak sedar diri sungguh Si Guan Eng ni rupanya. Patut la ada pemimpin PKR sebelum ini melabelkan dia sebagai seorang yang 'Sombong', 'Angkuh' dan dianggap 'Tokong'.

Si Guan Eng ingat dengan cara 'memancing' pengamal media pergi buat 'lawatan sambil belajar' dirumah dia sebelum ini dapat menutup kemaluan yang telah terdedah kepada umum.

Dia ingat tindakan mencabar pihak yang membuat pendedahan mengenai pembelian rumah mewah pada harga yang lebih rendah dibawah harga pasaran tu dapat memalukan orang lain.

Tapi ternyata, tindakan yang dilakukan oleh Si Guan Eng tu hanya mem-BODOH-kan diri dia secara terbuka. Sekarang orang boleh nampak ke-BODOH-an dia secara terang - terangan.

Jika sebelum ini, Si Guan Eng tu memberi alasan kononnya cabaran yang dibuat itu adalah untuk menyelesaikan masalah secara berdepan. Tapi hakikatnya, bukan itu yang rakyat mahukan.

Sekarang isu berkaitan pembelian rumah itu menjadi bualan hangat dikalangan rakyat. Bahkan mereka juga dapat melihat isu tersebut mempunyai persamaan dengan kes Dr. Khir Toyo.

Maka sudah pasti rakyat mahu melihat sama ada Si Guan Eng tu benar - benar berani untuk bertindak 'Telus' dan 'Akauntabiliti' seperti mana yang telah digembar gemburkan selama hari ini.

Persoalannya, kenapa perlu Si Guan Eng tu nak ajak Ahli Parlimen Tasek Gelugor tu bertemu 'One By One'? Apa kebenaran yang dapat dibangkitkan melalui pertemuan tersebut?

Kalau nak kata, Si Guan Eng tu nak memancing Ahli Parlimen tersebut agar dapat dia mengambil tindakan saman, dia boleh buat walaupun tidak mengadakan pertemuan tersebut.

Kerana pada umumnya, Ahli Parlimen Tasek Gelugor tu dah buat kenyataan yang sama didalam sidang media diluar Parlimen dan mengulangi perkara yang sama selepas dia membuat laporan SPRM.

Jadi, alasan untuk memancing Ahli Parlimen Tasek Gelugor tu dah memang tak relevan. Tambahan pulak, cabaran Si Guan Eng tu untuk berjumpa secara berdepan juga Tak Masuk Akal.

March 21, 2016 at 9:09 AM
 Delete

 Anonymous said...
Hak orang dapat rumah PPRT tidak dipeduli oleh PAN. Hak milik si Polan pemilik banglo di Penang dipeetahankan. Mengapa mat sabu dan mujahid kelahiran Penang tak peduli orang yg layak PPRT. Ini adalah kerana kebanyakan penghuni PPRT adalah kaum melayu dan india. Mereka tak sama kaler dgn DAP.

Demi berkat abuya sifoo bukit penang PAN bersengkongkol dgn rejim rasis DAP Penang

AIDC News kat bawah ni sila baca

BUTTERWORTH- Alasan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang mendakwa tanah di Taman Manggis di George Town, tidak sesuai dibangunkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) kerana keluasannya kurang 0.8 hektar adalah satu pembohongan.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan mendakwa alasan Ketua Menteri itu dimaklumkan pegawainya di kementerian, setelah dipersoalkan mengapa tanah berkenaan dijual kepada swasta dan tidak dibangunkan PPR.

Beliau berkata fasa pertama PPR itu telah siap dibina serta diduduki dan pembinaan seterusnya hanya melibatkan blok tambahan kepada bangunan sedia ada.

“Kalau dicampur fasa awal dan fasa kedua, jumlah keseluruhan keluasan tanah (kawasan PPR) itu melebihi dua ekar, lebih daripada memenuhi (syarat projek) PPR, cuma belum buat fasa dua.

March 21, 2016 at 9:21 AM
 

11 comments:

Anonymous said...

Abang Ibnu Hasyim

Punya la kejam, Kampung dirampas dan Penduduk di halau di Penang. Tanah PPRT pula tu diambil. Kepimpinan pula ada Banglo mewah. DAP nak kata orang kejam, tapi diorang sendiri kejam dan rasis.

Apa salahnya penduduk2 kampung yg dirampas itu diberi rumah PPRT. Nampak gaya orang melayu dan india diperlakukan macam orang Palestine di Tebing Barat

PAN tidak bersuara kerana mungkin percaya hak untuk hidup adalah hanya untuk empunya banglo mewah sahaja

Sila baca poin2 Ibn Hasyim kat atas dan baca bukti2 dibawah

Tanah Dirampas
http://www.ismaweb.net/2015/08/pemilik-tanah-kampung-mutiara-diminta-bincang-dengan-kerajaan-dap-pulau-pinang/

Pemilik tanah Kampung Mutiara diminta bincang dengan kerajaan DAP Pulau Pinang

GEORGE TOWN, Isnin – Penduduk Kampung Mutiara, Batu Feringghi yang diarah berpindah, hari ini diminta berbincang dengan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP untuk menyelesaikan isu pampasan.

Sejumlah 200 penduduk di lebih 90 unit rumah di kampung itu sebelum ini diarah berpindah dalam masa terdekat tanpa diberi pampasan atau rumah lain sebagai ganti.

ementara itu, wakil penduduk Rosman Zainal, 54, berkata penduduk bukan menolak pembangunan sebaliknya mahukan pampasan setimpal untuk berpindah dari perkampungan itu.

“Sekurang-kuranganya berilah pampasan rumah di kawasan batu Feringghi supaya kami dapat berpindah dari perkampungan ini, lagipun kebanyakan penduduk di sini bekerja sebagai nelayan,” katanya. – BERNAMA

Menghapuskan PPRT di Designated Land

BUTTERWORTH- Alasan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang mendakwa tanah di Taman Manggis di George Town, tidak sesuai dibangunkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) kerana keluasannya kurang 0.8 hektar adalah satu pembohongan.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan mendakwa alasan Ketua Menteri itu dimaklumkan pegawainya di kementerian, setelah dipersoalkan mengapa tanah berkenaan dijual kepada swasta dan tidak dibangunkan PPR.


Anonymous said...

Harap Tuang presideng Islam kaki ponteng yg sedondon pink dgn Najib dpt nasihatkan ketua penyamun dari Umno derma sikit 2.6b kat org melayu Penang yg dihalau DAP. Duit derma boleh buat perumahan rakyat utk org melayu.

Dpt derma 2.6biliyon banyak tuuu...sbb tu macai2 umno dan walaun2 Hadi semua kaya raya. Hidup MeLAYU!!

Anonymous said...

TAKBIRRR!!!

Anonymous said...

Sedutan Dari Isma Web

http://www.ismaweb.net/2015/02/puak-kafir-dalam-dap-janganlah-melampau-lampau/

Puak kafir dalam DAP… janganlah melampau-lampau

Assalammualaikum

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Lagi-lagi mereka – puak-puak rasis dan ekstrem DAP – mempertikaikan cara hidup umat Islam.

Apakah kita bangsa Melayu dan umat Islam hendak didik anak-anak kita cara hidup Islam pun kena ikut apa kata puak-puak yang masih kafir itu?

Demikianlah betapa rasis dan ghairahnya puak-puak DAP sejak kebelakangan ini mahu menjadikan Islam mengikut acuan mereka, sedangkan yang memerintah negara ini adalah orang Islam.

Apa akan jadi kepada Islam sekiranya puak-puak kafir ini dibenarkan memerintah Malaysia? Boleh jadi masjid di seluruh negara tidak dibenarkan langsung melaungkan azan?

Boleh jadi mereka akan mengharamkan khutbah Jumaat atau teks khutbah itu mesti mendapat kelulusan puak-puak jahil dan sombong itu terlebih dahulu sebelum dibacakan?


KAFIR???

Kenapa saya membahasakan mereka itu sebagai ‘kafir’?

Selama ini bangsa Melayu dan Islam di Malaysia merujuk orang selain Islam dengan panggilan ‘orang bukan Islam’ kerana mahu menjaga hati dan perasaan mereka atau dalam kata lain, orang Melayu kaya dengan budi bahasa. Jadi untuk menjaga hati dan perasaan mereka, kami tidak menggunakan perkataan ‘kafir’ agar mereka tidak tersinggung.

Namun, kita sajakah yang mahu menjaga hati mereka? Bagaimana pula dengan mereka? Hanya kerana ingin menjaga hati mereka kita sebagai umat Islam terlupa bahawa istilah yang tidak boleh ditukar dan sememangnya disebut berkali-kali dalam al-Quran ialah ‘kafir’, tiada yang lain kecuali kafir.

Dalam surah al-Fath ayat 26, Allah Taala berfirman yang bukan saja menyebut mereka itu orang kafir, malah menyebut juga sikap sombong dan angkuh yang ada dalam hati mereka. Firman Allah bermaksud: “(Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang KAFIR itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam)…”.

Allah tidak berfirman “….ketika orang-orang yang bukan Islam….”.

Dan dalam surah At-Taubah ayar 123 Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Perangilah orang-orang KAFIR musyrik yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada pada kamu….”.

Lalu, puak-puak kafir inilah yang mahu umat Islam mendidik generasi Islam masa kini mengikut acuan jahiliah.

Kita berpesan kepada muda mudi Islam mengenai aurat dan cara berpakaian pun mereka masuk campur. Demikianlah apabila Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyediakan teks khutbah yang bertajuk ‘Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri’ dan dikeluarkan minggu lalu, lalu dikritik oleh EXCO Pulau Pinang daripada DAP, Chong Eng. Dia dilaporkan mendakwa bahawa penekanan JAIS mengenai aurat wanita adalah tidak tepat apabila dilihat ‘menghukum’ golongan itu atas kegagalan menutup aurat sehingga menyumbang kepada serangan seksual.

Jika puak-puak ini dibenar memerintah negara, mungkin wanita Islam dilarang memakai tudung, hijab atau purdah atau niqab. Sekarang ini pun sudah ada syarikat-syarikat milik puak-puak seperti ini yang enggan mengambil wanita Islam bertudung, apa lagi berhijab, bekerja di firma mereka.

Lihatlah betapa rasisnya mereka. Tetapi mereka menuduh pula umat Islam yang mempertahankan agama sendiri daripada gangguan mereka sebagai rasis dan ekstrem.

Anonymous said...

Harap tuang presideng parti Islam Pas yg selalu ckp putarbelt selaku penasihat ketua penyamun Najib, dpt nasihatkan Rosmah dam isteri2 pak menteri utk menutup aurat dan pakai tudung kepala. Hidup meLAYU!! Takbirrr!!

Anonymous said...

Suruh Khalid Samad tashkil mat sabu yg selfie d amoy langgar dada tu haram. Alasan anggap macam anak takleh pakai

Anonymous said...

Kah kah kah PH kata nak berhimpun. Apa lagi Abang Mat. Boleh selfie langgar dada lagi. Kah kah kah.

Balik la abang mat. PPRT pun rejim Penang gadai. Balik campak mikrofon. Jgn kena muka rafizi cukup la

Anonymous said...

Penjilat-penjilat kaki sifu roket adalah badut dan pelawak yang dibayar seringgit dua untuk menghina dan menfitnah parti Islam dan ulama-ulama Islam kerana parti Islam dan ulama-ulama tidak mahu menjadi barua sifu-sifu roket yang mempertikai dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah. Orang bodoh sahaja yang menjadi barua roket!

Penjilat-penjilat roket ini mempunyai penyakit mental yang kronik kerana mereka selalu menyalahkan parti Islam dan parti lain setiap kali parti roket melakukan kezaliman. Mengapa salahkan parti Islam dan parti lain jika yang membeli banglo itu ialah sifu roket sendiri?

Mengapa barua-barua roket berdiam diri apabila 28 kampung Melayu dirobohkan tetapi barua-barua haprak ini sibuk mempertahankan sifu mereka apabila orang ramai mempertikaikan sifu roket beli banglo pada harga yang tidak masuk akal? "Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak."

Anonymous said...

Maharajalawak mega sungguh komen walaun Hadi. Kak ziana bagi 5 HA..

HA HA HA HA HA!!!

Anonymous said...

kah kah kah..jgn risau..duit derma 2.6b dan 1mdb ketua penyamun dari umno akan dirikan beratus2 blok rumah pprt idaman org melayu penang atas nasihat 25% tuang presideng kaki ponteng parti isle. Hidup meLAYU.!! Takbirr!!

Anonymous said...

Salam yang ambil laman web Isma,

ISMA tu fanatik. Cerita pasal Islam pasal RAsulullah, Rasulullah bukan Asobiyah!!! YAng korang ni sikit-sikit Melayu (tambah Islam la) ni ajaran Islam yang sebenar ke???

Rasulullah ajar balas yang sama atau lebih baik. Contohnya jawab salam. Zaman Rasulullah masa tu kafir masih panggilan yang diterima. Kalau panggil yang bukan Islam sebagai bukan Islam yang mereka lebih suka salah ke???

Cubalah korang ni jangan cakap penjilat dah sebagainya boleh tak??? Rasulullah tak ajar.

Islam apa korang ni Rasulullah tak ajar korang buat, Rasulullah suruh bersantun tak nak ikut pula. Lepas tu cakap PArti Islam!!!

Yang jahil,

Nobody

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails