Sunday, March 20, 2016

Antara Khir Toyo, Guan Eng, MB K'tan Terbaik..

khir2
Khairul Ahmad Firdaus – Jika siasatan SPRM mendapati tiada kes rasuah dalam pembelian rumah Lim Guan Eng. Bermakna SPRM terlibat dalam merancang dan menyusun bukti bagi mensabitkan Dato’ Seri Mohd Khir Toyo dahulu.
Kerana kedua-dua kes adalah sama iaitu membeli rumah bawah harga pasaran kepada individu yang rapat dan dikenali mempunyau hubungan rasmi kepadanya.
Dengan asakan kesnya. Lim Guan Eng yang berlagak “cool” tidak dapat menahan diri untuk terus menjawab isu pembelian rumahnya. Sekali lagi Lim Guan Eng hari ini 19 Mac 2016 mengadakan sidang medianya dan mencabar SPRM menyiasatnya dengan kadar segera.
Dan LGE terus diselubungi rasa takut apabila membangkitkan kenyataan media SPRM pada 18 Mac 2016 yang menyebut;
Siasatan SPRM sebelum ini hanya berkaitan penyewaan rumah berkenaan dan bukan pembelian. Pembelian rumah ini merupakan pendedahan baharu dan SPRM tidak pernah membuka fail sebelum ini”.
Ternyata kenyataan itu berlegar dikepala Lim Guan Eng dan menyatakan kekesalannya Sebagai “sesuatu yang menghairankan, SPRM negeri ada menyatakan pernah menjalankan siasatan sebelum ini berkaitan penyewaan rumah saya pada 2009”.
Ya Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri dalam Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan) Pulau Pinang, 1980. – mempunyai kelayakan istinewa sebagai Ketua Menteri untuk kemudahan rumah sama ada menyewa, membeli secara pinjaman atau tinggal di rumah kediaman rasmi kerajaan. Dan dia memanfaatkan sepenuhnya kemudahan itu.
“Jerat tidak pernah melupakan pelanduk” Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga”.
Dulu Lim Guan Eng menjadi benar semasa beliau menyewa rumah itu selama 7 tahun dengan kelayakannya sebagai Ketua Menteri dan anggota pentadbiran kerajaan. Tetapi keputusan membeli rumah dan tanah yang disewanya ( rumah kediaman rasminya) itu pada ogos 2015 adalah satu tindakannya yang silap. Ibarat ramai yang menunggu kesilapan Lim Guan Eng.
Hartanah yang LGE mempunyai hubungan dengan pemiliknya sejak sekian lama sebagai “penyewa” dan dalam masa sama pernah mendapat projek kerajaan negeri. Tentu versi siasatan kali ini berbeza.
Menambah kesan buruk bila pengakuan Lim Guan Eng bahawa urus niaga jual beli rumahnya dibuat secara rela hati”, pada harga yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak; ‘willing buyer willing seller’ tanpa sebarang paksaan atau tekanan adalah satu Pengakuan Eksklusif LGE yang boleh dikaitkan dengan Seksyen 165 Kanun Keseksaan sebagaimana pertuduhan kepada Kes pembelian rumah Dato’ Seri Mohd Khir Toyo.
Jadi ke manakah lagi Lim Guan Eng mahu lari? Perkara 165 Kanun Keseksaan tidak memerlukan sebarang bukti berlaku unsur rasuah Ia hanya perlu membuktikan seorang penjawat awam mendapat sesuatu barangan dengan balasan tidak mencukupi dari seseorang yang mempunyai hubungan rasmi.
Adalah jelas dalam kes ini Lim Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang penjawat awam yang mempunyai hubungan istimewa dengan Ms Phang Li Koon ahli perniagaan yang menyewakan rumahnya kemudian menjualnya kepada Lim Guan Eng dengan harga yang murah tidak masuk akal. Ia boleh ditafsirkan sebagai “special discounted deal”.
Apakah ini satu balasan kepada Ms Phang yang dikaitkan dengan projek penjualan tanah di Jalan Zainal Abidin, George Town kepada satu syarikat KLIDC untuk pembinaan hotel dan hospital pada 2012?
Bukan itu sahaja Ms Phang Li Koon yang rapat dengan Lim Guan Eng juga yang juga AJK Penang Chinese Chamber of Commerce ( PCCC) adalah sepupu kepada Pee Boon Poh Exco Terkaya di Pulau Pinang dikatakan mendapat projek asrama pekerja asing di Batu Kawan.
Memandangkan SPRM telah membuka kes dan menyiasat kes ini disamping Lim Guan Eng sendiri mendesak SPRM kalau berani siasatlah dia. Maka mari kita sama-sama mendesak SPRM menyiasat dan meneliti kes ini di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan dengan hukuman maksimum ialah 2 tahun penjara.
Kita juga berharap SPRM menghantar siasatan kes segera kepada Peguam Negara Tan Sri Dato’ Sri Haji Mohamed Apandi Bin Haji Ali bagi pendakwaan segera terhadap Lim Guan Eng.
Harap-harap tiada saksi yang mati terjun keluar dari tingkap bangunan SPRM sepanjang sessi soal siasat berlangsung.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Nampaknya, bab kewangan DAP sama dengan UMNO/BN. Setakat ini, rekod Menteri Besar Kelantan terbaik, tiada masalah skandal rasuah rumah dan lain-lain. al-hamdulillah.
 Rumah Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob di Alor Pasir, Wakaf Bharu…walaupun sudah 9 tahun menjadi Timbalan MB Kelantan, dan jadi MB sekarang..


Kediaman Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat, MB Kelantan sebelum Ahmad Yakob

Rumah Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, bekas MB Terengganu.

Bekas rumah bekas MB Kedah  Allahyarham Azizan Razak dari PAS.

30 comments:

Anonymous said...

Kekejaman rejim Penang DAP rasis terhadap penduduk2 kampung adalah tanpa had dan batas

Kebencian PAN kepada orang Islam keturunan melayu pun begitu. Kerana mereka adalah talibarut DAP.

Itu sebab isu kampung2 melayu di Penang mat sabu dan mujahid

Hormat PAN terhadap DAP bagai hormat abu jahal terhadap abu lahab

Anonymous said...

kita tunggu keputusan sprm moga kebenaran akan terbentang. sebaik2 perancangan maknusia maka allah maha mengetahui segalanya. kembalilah kejalan allah moga kita akan dirahmati olehnya. ya allah yang maha esa engkau berikanlah hidayah pada musuh2 islam moga mereka beriman kepadamu ya allah. amin

Anonymous said...

Kah kah kah komen terbai dari semut hitam macam mana low IQ macai DAP dan talibarut mereka PAN dlm isu pembelian rumah di Penang. Kah kah kah


KE-BODOH-AN MACAI GUAN ENG YANG TERLAMPAU!!!

Haduh!!! Hahaha!!! Malang sungguh Si Guan Eng ni dapat Penjilat Bontot macam Si Al-Ekhsan Mustaffa ni. Nampak sangat usaha dia nak mengampu Si Guan Eng tu tak kena pada tempat.

Seperti mana yang sudah kita duga, pasti akan ada Pencacai dan Pengampu dari kalangan puak - puak PAN tu yang akan tampil untuk membela 'Buah Kerandut Kecut' Si Guan Eng ni.

Demi nak menegakkan 'Anu Bengkok' dan menutup kemaluan Si Guan Eng tu, mamat ni cuba buat perbandingan mengenai isu pembelian rumah yang lebih rendah dari harga pasaran.

Tapi yang kelakarnya, dia cuba nak membela Si Guan Eng tu dengan mendakwa kononnya Ketua Menteri Pulau Pinang tu cuba tiru Khalifah Umar Abdul Aziz dalam isu pembelian rumah tu.

Yang dia lupa, Umar Abdul Aziz tak pernah memiliki harta sepanjang dia menjadi khalifah. Jauh sekali nak beli rumah untuk diri dia sendiri atau untuk keluarga dengan harga yang lebih murah.

Dan yang lebih kelakarnya, Si Mamat tu buat perbandingan diantara pembelian rumah yang kita tau harga pasarannya akan semakin meningkat dengan pembelian kereta!!! Tak ke BODOH namanya tu?

Dalam satu artikel yang disiarkan sebelum ini, Si Mamat tu cuba membangkitkan isu mengenai pembelian kereta Range Rover yang dibuat oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan.
"dan saya nak kaitkan cara pembelian rumah LIM GUAN ENG dengan cara pembelian kereta RANGE ROVER oleh NIK AMAR dimana beliau juga mendapat offer dari kawan dia untuk membeli kereta tersebut dengan harga rendah dari pasaran...."
Hahaha!!! Terasa macam nak berguling - guling pulak bila baca kenyataan BODOH yang dibuat oleh Si Mamat ni. Nampak sangat dia ni tak tau lansung apa yang nak diperkatakannya sendiri.

Takkan la Mamat ni BODOH sangat sampai dia tak tau mengenai urusan jual beli kereta tak sama dengan urusan jual beli hartanah? Budak dari ceruk mana yang dikutip oleh Si Guan Eng ni untuk jadi Pencacai dia?

Oi Mat! Orang beli Kereta Second Hand Memang MURAH dari harga Pasaran!!! Mana ada orang beli kereta Second Hand ikut harga pasaran!!! Kalau dah BONGOK tu, jangan la tunjuk depan orang. Buat malu je jadi Macai Si Guan Eng tu!!!

Anonymous said...

Guan Eng minum kopi berseorangan kerana Shabudin Yahya tidak hadir sesi bersemuka yang diadakan di Pejabat Ketua Menteri, Komtar tadi.

GEORGETOWN - Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengakui anggapannya terhadap Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shahbudin Yahaya adalah seorang yang berani ternyata salah. Menurutnya, dia kesal apabila Shabudin tidak hadir untuk minum kopi bersamanya di Pejabat Ketua Menteri, Komtar untuk bersemuka dengannya bagi mendapatkan fakta berhubung pembelian banglo di Jalan Pinhorn, di sini.

"Ternyata anggapan saya salah apabila beliau (Shabudin) tidak hadir hari ini. Jika beliau benar, kenapa tidak hadir untuk berjumpa dengan saya di hadapan media? "Saya kesal apabila beliau hanya berani membuat tuduhan di dalam Parlimen sahaja.

Jika beliau benar mempunyai maklumat bahawa saya 'makan duit', saya cabar beliau menyatakan di luar Parlimen supaya saya boleh mengambil tindakan undang-undang terhadapnya kerana memfitnah saya," katanya kepada media hari ini.

Terdahulu, Guan Eng mendakwa tuduhan berkaitan rasuah oleh Shabudin di Dewan Rakyat tidak berasas apabila mengaitkan pembelian banglo itu dengan tanah kerajaan negeri di Taman Manggis yang dijual pada 2012 kepada pemaju swasta untuk bina hospital swasta dan hotel.

Menurutnya, tiada apa yang akan disembunyikannya berhubung pembelian banglo bernilai RM2.8 juta itu dan beliau mahu mendengar sendiri apa fakta yang mendorong Shabudin membuat tuduhan sedemikian. - Sinarharian

Anonymous said...

Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang mengalu-alukan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas transaksi pembelian banglo bernilai RM2.8 juta oleh anaknya Lim Guan Eng.

Katanya, sebarang dakwaan mengenai salah guna kuasa wajar disiasat.

"Apa yang penting ketika ini ialah pastikan SPRM mengambil serius semua dakwaan yang dibuat terhadap ahli politik tanpa mengira parti," katanya.
Sebelum ini, SPRM Pulau Pinang dalam satu kenyataan memberitahu telah menerima aduan berkaitan isu pembelian banglo oleh Ketua Menteri Pulau Pinang YAB Lim Guan Eng, beralamat No. 25 Jalan Pinhorn, Pulau Pinang dan keterangan pengadu berhubung isu ini turut dirakam.

SPRM turut menjelaskan bahawa kes berkaitan pembelian rumah ini merupakan pendedahan baharu dan SPRM tidak pernah membuka fail sebelum ini.

Siasatan SPRM sebelum ini hanya berkaitan penyewaan rumah berkenaan dan bukan pembelian.SPRM yang sentiasa berpegang pada prinsip bebas, profesional dan telus, memberi jaminan akan menyiasat setiap aduan dan maklumat yang ada unsur rasuah tanpa pilih kasih.

Anonymous said...

Haiya balaci-balaci loket manyak diam ini hali ! Apa pasal ma? Balaci punya mulut kena gamka? Sifu duduk lalam lumah banglo manyak mahal OOOO, balaci loket duduk kaki lima ! Sifu makan daing, balaci makan tulang....haiya macam anjingma!

Anonymous said...

blog ni bila baca, mcm baca blog umno. kekadang mcm blog seks... tiba2 jadi blog umno semula...

Anonymous said...

Saya nak tanya ibnu hasyim,, kenapa di spin dari orang,,, kalau berani buat artikel sendiri tentang rasuah LGE,, dari mana datang duit dan kemana pergi duit,, rumah tu macamana,, buat artikel sendiri,, barulah Anak Jantan,, ni bukan,, macam ayam jantang,, kokok bagus tapi tertingal TAHI kat muka Ibnu hasyim,, buatlah artikel sendiri,, senang LGE bawa naik mahkamah,,,

Anonymous said...

kah kah kah
kenapa admin bawa cerita politik seperti ini, mana cerita prono nya?
kalau sudah habis cerita-cerita artis selak kain seperti biasa yang disiarkan, jumpalah YB yang tak bayar bil filem prono German.

syed Sm faurough said...
This comment has been removed by the author.
syed Sm faurough said...
This comment has been removed by the author.
syed Sm faurough said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Fauraugh tetelan mikrofon mat sabu,

Itu sebab komen merapu,

DAP kena PAN Bantu,

Itu nama talibarut bermutu

syed Sm faurough said...
This comment has been removed by the author.
syed Sm faurough said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Meroyanla habis habis!

wahai geng JJlge he he he . nak larikan isu hentam blogger.
he he he

Anonymous said...

Geng JjTHHA kena peradab sikit. Baru org tak balas kata penghinaan,bTuan Guru Haji Hadi pun satu diam aje tanda setuju

An Anonymous said...

Walau apa pun perkembangan terkini, ketahuilah bahawa peristiwa kami berjaya menyingkirkan pemimipin2 bertopengkan Islam (bila dibuka topeng itu terserlahlah muka DAP) ketika muktamar lepas, adalah satu peristiwa yg paling menggembirakan seluruh warga PAS.. mana taknya takkan kita nak simpan lagi pemimpin2 sedemikian kalau di dlm topeng itu adalah rupa DAP..

Bukti kebenaran tindakan kami tersebut ialah sehingga kini mereka masih belum mampu punyai perlembagaan sendiri tidak seperti kami yg terus berpaut pada perlembagaan islam malah jemaah kami dipimipin oleh TGHH yg amat kami kasihi..

Jadi walau pelbagai celaan yg dtg, kami anggapkan itu hanyalah utk menyedapkan hati2 mereka yg telah disingkirkan dari PAS.. jadi berilah mereka masa dan peluang utk berkelakuan sebegitu kerana jika tidak, dibimbangi mereka akan bergabung dgn UMNO spt yg sudah dimulakan baru2 ini i.e. deklarasi rakyat.. kemungkinan selepas ini bolehlah kita gelarkan mereka sebagai PANUG.. selamat tinggal kpd gelaran PASUG.. Sayonara..

INGAT PANUG INGAT DAP...

An Anonymous said...

Bila dah berlakunya jualbeli sebuah bungalow mewah di sebuah negeri di utara tanahair secara "rela hati" tu, paham2 je lah macammana ianya boleh jadi sebegitu mudah..

Di mana katanya pembelinya ialah seorg ketua kerajaan negeri (dgn harga RM2.8juta sdgkan harga pasaran RM6.5juta) dan penjualnya pulak seorang rakan kepada kontraktor/developer yg berjaya membeli tanah pembangunan yg asalnya utk pembangunan rumah mampu milik yg digezet oleh BN (dgn harga RM11juta sdgkan harga pasaran RM22juta)... 

Kalau dak paham lagi tak tahu lah nak kata apa.. tapi kalau masih tak paham, confirmed apa?? Confirmed bangang..

Kita tunggu respon dari kuda tunggangan DAP aka PAN mengenai isu rumah bungalow di utara tanahair.. ada atau tidak kata2 nista yg akan terhambur keluar spt yg dihamburkan pd TGHH dan PAS..

An Anonymous said...

Kita tunggu.. kalau LGE tak kena mcm khir toyo kena bermakna PAN mmg nk berUG dgn UMNO.. kenapa aku sebut PAN?? Sebabnya jika kita bukak topeng PAN kita akan nampak rupa DAP..simple kan..

Anonymous said...

kah kah kah
kenapa admin bawa cerita politik seperti ini, mana cerita prono nya?
kalau sudah habis cerita-cerita artis selak kain seperti biasa yang disiarkan, jumpalah YB yang tak bayar bil filem prono German.

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS

hihihihi

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS

hihihihi

An Anonymous said...

INGAT PANUG INGAT DAP..

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS

hihihihi

An Anonymous said...

INGAT PANUG INGAT DAP..

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS

hihihihi

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS = WALAUNTA = GILER = BENGONG

PHUI PHUI PHUI



Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS = WALAUNTA = GILER = BENGONG

PHUI PHUI PHUI

Anonymous said...

PAS + IKATAN = PASIK = JAHAT = BARUA UMNGOK = BROKER = JEBON NAJIB = AN ANONYMOUS =

WALAUNTA = GILER = BENGONG

PHUI PHUI PHUI

AWAT ABANG AN ANONYMOUS DAH LETIH KA??? HIHIHI

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails