Tuesday, April 15, 2014

UMNO Tolak Hudud: Round I, Lihat Sidang DUN T'ganu Hari Ini..



UMNO Tolak Hudud, Round I, Lihat Sidang DUN Terengganu Hari Ini..

Dun Terengganu tolak usul laksana hudud
KUALA TERENGGANU: Dewan Undangan Negeri Terangganu hari ini menolak usul supaya melaksanakan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu yang diluluskan oleh dewan itu pada 7 Julai 2002.

Usul tersebut dibawa oleh Ustaz Mohd Nor Hamzah (PAS-Bukit Payong) di bawah peraturan mesyuarat Fasal 30 Peraturan-peraturan dan Perintah Tetap Dun. Bagaimanapun, Yang Dipertua Dun, Mohd Zubir Embong menolak usul tersebut.

Kandungan usul beliau seperti di bawah.

Bahawa persidangan ini hendaklah ditangguh mengikut Fasal 30 Peraturan-peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan dewan yang mulia ini merundingkan isu Perlaksanaan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1432H/ 2002M yang telah diluluskan oleh Dewan Yang Mulia Ini pada 7 Julai 2002.

Isu ini adalah perkara-perkara tertentu kerana perlaksanaan undang-undang Islam adalah satu tanggungjawab yang diperintahkan oleh Allah dalam al-Quran antaranya dalam surah al-Baqarah ayat 178, an-Nur ayat 2, surah al-Maidah ayat 38 dan lain-lain lagi.

Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1432H/ 2002M telah diluluskan menjadi undang-undang tertinggi bagi negeri ini, dan mendapat persetujuan DiRaja Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin pada 2 September 2002 serta telah disiarkan dalam warta negeri Terengganu pada pada 25 September 2002.

Bahkan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1432H/ 2002M telah dicatatkan berkuatkuasa bermula pada 27 Oktober 2003 melalui dokumen TR.P.U.10/2003, bahkan jauh dari itu, penemuan batu bersurat di Kuala Berang telah membuktikan bahawa kerajaan Terengganu suatu ketika dahulu telahpun mengamalkan undang-undang Islam lebih dahulu daripada kerajaan Islam Melaka. Namun malangnya, sehingga kini ia gagal dilaksanakan oleh kerajaan negeri Terengganu.

Isunya mengapakah sehingga kini, kerajaan yang berkuasa melaksanakan Enakmen ini gagal untuk melaksanakannya, bahkan tidak mengambil sebarang usaha untuk melaksanakannya.

Menteri Besar serta pemimpin kerajaan negeri perlu mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap kegagalan kerajaan melaksanakan Enakmen ini.

Perkara ini adalah melibatkan kepentingan orang ramai kerana keamanan tidak berlaku dalam negeri ini dengan begitu banyaknya kejadian jenayah berat dan ringan yang melibatkan keselamatan hidup rakyat negeri Terengganu sehinggakan rumah Yang Dipertua Majlis Daerah Besut, turut menjadi mangsa serangan tembakan suatu ketika dahulu.

Kerajaan dan rakyat mengalami kerugian, kehilangan maruah, nyawa dan harta benda, akibat kejadian jenayah berat dan ringan yang semakin hari semakin meningkat. Maka saya berpandangan bahawa usul ini melibatkan perkara tertentu, kepentingan ramai serta perlu disegerakan. (HD)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itu jelas UMNO yang menguasai DUN Terengganu menolak pembentangan usul melaksanakan hudud, di negeri itu. Ini antara banyak bukti-bukti UMNO tolak hudud sejak dan sebelum Malaysia capai merdeka 1957 lagi.

Kerana dalam sehari dua ini, ada suara sumbang puak pemimpin kerajaan dan UMNO mencabar PAS akan menyokong hendak laksanakan hudud di Kelantan, maka kita anggap ini 'Round I' bukti pembohongan tersebut. Walaupun sebelum itu sudah ada 'dolak dalih' sendiwara UMNO Johor cadang laksanakan hudud, tetapi dicantas ranap oleh pemimpinnya.

Kita tunggu 'Round II' pula cadangan PAS Kelantan membawa isu hudud ke parlimen, walaupun sudah ramai juak-juak UMNO mengaku akan membantunya.

Kita tunggu Round II...

4 comments:

Anonymous said...

Nak dengar dan berbahasoun tak nak lagi kalau nak laksanakan....mmg jenis munafik PUaK2 UMNO NI

Anonymous said...

UMNO laksana hudud ibarat menunggu Iblis bertaubat dengan kata lain impossible. PAS tak payahlah susah-susah nak tarbiyah UMNO ni sebab hati mereka ni memang dah keras,buta dan berpenyakit. Apa PAS patut buat adalah guling UMNO dengan apa jua cara sekalipun. Cukuplah berjuang secara aman kena fikirkan lebih 60 tahun berjuang cara ni apa hasilnya wal hasil balik asal takkan 60 tahun akan datang pun masih di takuk lama. Nabi Muhammad SAW pun angkat senjata dalam perjuangannya kenapa PAS sebagai umatnya tak nak ikut.

Anonymous said...

kenapa PAS sendiri pun tak melaksanakan hudud semasa PAS memerintah Terengganu...

Anonymous said...

Siapa yang sebenarnya munafik...hihihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails