Saturday, April 19, 2014

Dakwah Dulu Untuk Ajak Pilih Perjuangan Islam. -Presiden PAS



KEMAMAN: “Mengapa kita tidak berperang, berperang cara darurat,” tegas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Justeru, katanya ahli-ahli PAS hendaklah berdakwah terlebih dahulu untuk mengajak manusia supaya memilih perjuangan Islam.

“Apabila manusia halang, sekat perjuangan Islam walaupun kita pilih damai, kita ditentang dengan senjata, maka Allah mewajibkan kita tentang dengan senjata tetapi memilih damai untuk menyelamatkan manusia lebih afdal,” jelasnya ketika menyampaikan ucaptama pada Ijtimak Kepimpinan PAS Negeri Terengganu yang diadakan di Kemasik, pagi ini.

Beliau berkata, dalam menjalankan kerja untuk mengajak manusia kepada perjuangan Islam, PAS memerlukan ahli-ahli dan para pendukung yang hebat. Menurutnya, kehebatan anggota PAS itu hendaklah bersabar ketika marah di samping bersabar menghadapi orang zalim dan jahil.

“Sabar hadapi orang jahil, sabar ketika maarah, sabar kepada yang buat zalim kepada kita, dan mengajak mereka dengan bahasa yang difahami, jangan dengan bahas yang tidak difahami,” katanya lagi.

Sehubungan itu, kata beliau, dalam konteks dakwah di Terengganu, anggota parti hendaklah menggunakan bahasa yang mudah sebagaimana pendekatan yang dilakukan oleh penceramah yang tidak asing lagi, Ustaz Azhar Idrus.

“Di Terengganu guna bahasa lebih mudah macam Ustaz Azhar, jangan bahasa yang tinggi. Kalau tak pandai berhujah, jangan pergi biar orang yang pandai berhujah,” ujarnya lagi. (HD)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails