Monday, April 14, 2014

PKS Menang Undi Pos Dari Medan Perang Syria..

PKS menang di tengah perang Suriah
Pejuang Syria latihan perang . © REUTERS / Ammar al - Bushy 

Perang Saudara yang kian membara di Syria tidak menghalang warga negara Indonesia ( WNI ) yang masih berlangsung di negara bergolak itu untuk menggunakan hak pilih dalam Pemilu Legislatif 2014. Parti Keadilan Sejahtera meraih suara terbanyak .
  
" PKS meraih suara terbanyak di Panitia Pemilihan Luar Negera di Syria dengan perolehan 68.6 peratus dari jumlah suara sah , " kata Kepala Fungsi Penerangan dan Sosial Budaya ( Pensosbud ) KBRI Damsyik , Dody Dwiwanto Ansar yang dihubungi Antara dari Kaherah , Sabtu ( 12 / 4 ) .

Dody menjelaskan , jumlah pemilih yang menggunakan hak pilihnya sebanyak 272 orang , satu suara dinyatakan tidak sah . Disebutkan , PKS memperoleh 186 suara , disusul Demokrat 39 suara , seterusnya PPP 13 suara , Golkar 10 suara , PKB lapan , PDIP tujuh , PAN empat , Hanura dan PBB masing - masing dua suara . 3 parti lain iaitu Gerindra , NasDem dan PKPI tidak mendapatkan suara .

Menurut Dody , pengiraan suara dilakukan pada Rabu , 9 April 2014 bersamaan dengan pilihan raya di Tanah Air . Kebanyakan pengundi adalah TKW yang bekerja di sana .[IH/ ian ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails