Sunday, April 13, 2014

Ukraine Lancarkan Operasi Antiteroris Di Slavyansk


Ukraina lancarkan operasi antiteroris di Slavyansk
Lelaki bersenjata di Slavyansk Ukraine. ©reuters

Kerajaan Ukraine hari ini melancarkan operasi antiteroris di Bandar Slavyansk , sehingga menimbulkan baku tembak antara tentera dan kumpulan lelaki bersenjata pro Russia . Kelmarin para penyokong Rusia itu menyerbu dan menguasai markas polis dan pelbagai bangunan lain di bandar itu.

" Operasi antiteroris bermula di Slavyansk , " kata Menteri Dalam Negeri Arsen Avakov di laman media sosial Facebooknya . 

Penentuan hari ini awalnya dicetuskan dari sebuah pos pemeriksaan yang didirikan oleh para demonstran pro Rusia pada Sabtu malam di pinggir bandar itu , seperti yang dilaporkan oleh akhbar Russia Today , Ahad ( 13 / 4 ) .Di tengah pertengkaran hari ini sejumlah helikopter kerajaan mengelilingi kawasan bandar. 

Penduduk tempatan menyatakan beberapa helikopter itu mendarat di sebuah pangkalan udara sekitar lima kilometer dari pusat bandar . Tentera berpakaian seragam hitam bergerak menuju Slavyansk . 

Kelmarin Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa - Bangsa Ban Ki - moon menggesa semua pihak di tengah krisis Ukraine menahan diri dan lebih mengutamakan dialog untuk menyelesaikan masalah .[IH/fas ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails