Sunday, July 07, 2013

'Presiden' Baru Mesir Seorang Kristian, Memulakan Tugas

  Adly Mansour seorang Kristian

KAHERAH - MESIR. Bakal menjadi Presiden kerajaan interim Mesir, Adly Mansour memulakan tugas pertama dengan mengadakan perbincangan dengan ketua tentera dan pemimpin-pemimpin politik, semalam.

Beliau dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Ketua Tentera, Abdel Fattah al-Sisi, yang mengumumkan penyingkiran Mursi Rabu lalu. Mansour turut mengadakan perbincangan dengan bekas ketua Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dari agensi nuklear, ketua liberal dan beberapa pemimpin politik lain yang menentang Mursi.

Antara perkara yang menjadi perhatian ialah bagaimana mahu menangani isu krisis negara itu yang sudah mengorbankan 35 nyawa rakyat negara itu. Dipetik dari Reuters, dalam kejadian bantahan yang berlaku ekoran penggulingan Presiden Mohamed Mursi sejak 30 Jun lalu, sekurang-kurangnya 35 maut manakala lebih 1,000 cedera.

Bagi melaksanakan penyelesaian itu, Mansour dilaporkan telah memantau pelan tindakan tentera untuk pilihan raya dan menghabiskan hari pertamanya di pejabat Presiden di Itihadiya Palace. Sementara itu, media turut difahamkan, pihak tentera sudah diberikan sedikit maklumat mengenai tarikh pilihan raya namun tiada jangka masa dimaklumkan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Adly Mansour adalah seorang Kristian. Wajarkah memimpin sebuah negara umat Islam?

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.

E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.

2 comments:

Unknown said...

itulah yang dikehendaki yahudi dan us dan sekutunya ....

mansor said...

raja Saudi yang bangang tu menyokongnya nampak sangat `alim` Saud tu..amacam Wahabi...setuju tak...tanya Fathul Bari banyak tu hujahnya ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails