Thursday, June 09, 2011

PRU 13: Pakatan Menang Mat Sabu Jadi PM?

Muhamad Sabu (Mat Sabu) pemimpin sanggup turun ke bawah (gambar ditangkap semasa domontrasi) & hidup sederhana. Bolehkah digelar Ahmadinejad Malaysia?

KL 9 Jun 11: http://dun26bangi.blogspot.com/melaporkan, apakah Mat Sabu layak jadi Perdana Menteri Malaysia, kalau PR atau Pakatan menang dalam PRU 13 ini? Bayangkan Najib pula jadi Ketua Pembangkang? He he he...

Sila lihat tulisan ini...

PARTI MENGUASI KERAJAAN. TIDAK SEMESTINYA PRESIDEN MENJADI PM.

KATA Dr. K, “Di Amerika telah lama dilaksanakan. Barack Obama bukan Presiden parti Demokrat tetapi beliau adalah Presiden Amerika. Dalam istilah parti menguasi kerajaan pemimpinnya tidak semestinya presiden parti. Beliau adalah orang yang dilantik oleh parti untuk menjalankan dasar-dasar parti dalam kerajaan yang dipimpinnya.”

“Di Iran pun begitu. Presiden Mahmoud Ahmadinejad bukan pemimpin parti. Beliau adalah Gabenor Bandar Taheran yang telah berjaya menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya yang teruk di Teheran. Majlis ulamak Iran (Abadgaran) telah memilih beliau berdasarkan latarbelakang dan kecaknaan beliau dalam menyelesaikan masalah rakyat. Salah satu kempen beliau ialah menggunakan hasil kekayaan petrol untuk kebajikan rakyat Iran,” tambah Dr. K lagi.

“Sekarang Mohd Sabu telah menang kerusi Timbalan Presiden PAS. Adakah beliau mempunyai harapan diangkat sebagai perdana menteri jika Pakatan Rakyat Berjaya mengambil alih Putrajaya?” aku cuba untuk memancing.

“Kenapa anta cakap begitu?” Tanya Dr. K balik.

Ini yang tak seronok. Aku bertanya untuk mendapat pandangannya tetapi dia tanya aku balik.

Mata kulirik padanya sambil mencari jawapan.

“Jika Pakatan Rakyat berjaya mengalahkan BN dan menduduki Putrajaya. Tidak semestinya presiden salah satu dari tiga parti akan dilantik menjadi PM. PKR contohnya presidennya Kak Wan tetapi umum mengetahui bahawa yang bakal dilantik adalah DS Anwar Ibrahim. Dalam kes terbaru permohonan untuk menukar hakim perbicaraan liwat telah ditolak. Mungkin keputusan telah dibuat sebelum perbicaraan dengan tidak memihak kepada DS Anwar. Dalam hal ini Pakatan Rakyat memerlukan seorang pemimpin yang dapat diterima oleh semua ahli parti dan Abang Mat mempunyai ciri-ciri itu,” kataku spontan.

Entah bagaimana ayat itu timbul aku kurang pasti.

“Pandangan itu boleh diambil kira tetapi terlalu awal untuk dibuat penilaian,” pendek ulasan Dr. K seolah menyembunyikan satu rahsia.

Aku berkira untuk mengajukan soalan lain. Berikutan berlaku pemilihan pucuk pimpinan disemua kawasan adakah mereka yang dipilih menjadi calon wakil rakyat terdiri dari mereka yang telah terpilih atau mereka yang memenuhi kehendak rakyat? Takut soalan akan dibalas soalan balik maka aku memikirkan lebih baik dipendam sahaja persoalan itu. Namun jawapannya ku kira sudah jelas.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: ?????

2 comments:

Kuda Perang said...

Dapat ku bayangkan bagaimana Najib mengepalai ramai orang di jalanraya, melaungkan jeritan-jeritan demonstrasi!

Anonymous said...

Aku pon. ha ha ha.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails