Saturday, June 11, 2011

Awas, Sendikit Penipuan Global.


SEBAHAGIAN daripada 177 warga Taiwan dan China yang terbabit dalam penipuan siber ditahan oleh Imigresen Indonesia di Jakarta kelmarin.

Sindiket penipu antarabangsa lumpuh

PHNOM PENH - Beratus-ratus warga China dan Taiwan ditangkap di seluruh Asia termasuk Malaysia dalam satu operasi antarabangsa untuk menumpaskan komplot penipuan melalui telefon merentasi sempadan, kata pegawai-pegawai di beberapa negara semalam.

Kebanyakan tangkapan dibuat di Indonesia dan Kemboja dengan masing-masing 177 orang dan 166 orang ditahan dalam satu serbuan merentasi sempadan. Serbuan dilakukan untuk mematahkan modus operandi penjenayah yang menggunakan perkhidmatan telefon Internet untuk menipu wang ribuan mangsa di rantau berkenaan.

Di Malaysia, polis menangkap 27 rakyat China dan 10 warga Taiwan di Sabah kerana menipu orang ramai supaya membayar saman trafik palsu. Seramai 14 daripada yang ditahan di Sabah itu adalah wanita. (Kosmo Online)

1 comment:

White Wedding Dresses said...

Homecoming Dresses: Formal Styles Priced Affordably ! Beautiful Girl's Junior Bridesmaid Dresses ! Sweet 16 Dress, Quinceanera Dresses ... Prom Party Dresses

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails