Friday, August 20, 2021

Erdogen, Taliban, AS gagal, pelajar perempuan & jatuh pesawat.

 


1. Erdoğan, Taliban &Airport Hamid Karzai.

Presiden Recep Tayyip Erdoğan, mengatakan bahawa kehadiran tentera Turki di Afghanistan akan memperkuat tangan pentadbiran baru di arena antarabangsa dan mempermudah pentadbiran baru.

Presiden Erdoğan membuat penilaian dalam agenda dalam siaran langsung beberapa saluran swasta.

Mengingat bahawa dia sebelumnya telah menyatakan bahawa dia boleh menerima pemimpin Taliban,

Erdoğan

"Kami bersedia untuk melakukan sebarang kerjasama untuk keamanan rakyat Afghanistan, kesejahteraan rakan-rakan Turki kami yang tinggal di negara ini, dan perlindungan kepentingan negara kami.'' menggunakan ungkapan tersebut.

Edoğan menekankan bahawa tentera Turki di Afghanistan tidak pernah berperanan sebagai pasukan pertempuran.

"Kami tidak pernah melihat atau menggunakan tentera kita sebagai kekuatan asing di sana. Kehadiran tentera Turki di Afghanistan juga akan memperkuat tangan pentadbiran baru di arena antarabangsa dan memudahkan kerjanya. (Keselamatan Lapangan Terbang Hamid Karzai) Sekarang kita membuat merancang sesuai dengan realiti baru yang muncul di lapangan, dan kami membuat perbincangan kami dengannya. Kami meneruskannya dengan sewajarnya. " katanya.

Presiden Erdoğan

"Tidak kira siapa yang berada dalam pemerintahan, mendukung Afghanistan dalam masa baik dan buruknya adalah syarat untuk setia kepada kata-kata seseorang dan persaudaraan kita." tambahnya.

Taliban, yang mengepung ibu kota Kabul pada hari Ahad, merebut kota itu di bawah kawalan sepenuhnya setelah Presiden Ashraf Ghani meninggalkan negara itu dan pasukan pemerintah meninggalkan negara itu.


2. Campur Tangan AS di Afghanistan, adalah 'Kegagalan'


Campur Tangan AS di Afghanistan Digambarkan Sebagai 'Kegagalan'


3. 
Taliban bukan macam dulu, pelajar perempuan boleh bersekolah

Taliban membenarkan pelajar perempuan menuntut ilmu hingga ke universiti

HERAT: Gadis memakai hijab putih dan pakaian seragam hitam, melangkah masuk ke kelas di sebuah sekolah di bandar ini yang terletak di barat Afghanistan, beberapa hari selepas Taliban mengambil alih negara.

Di suatu sudut lain, beberapa pelajar perempuan berkumpul di koridor sekolah dan berbual, pemandangan yang sekali gus melupakan kekacauan melanda negara itu sejak dua minggu lalu.

Pemandangan yang sebelum ini dikhuatiri diharamkan oleh Taliban, dirakamkan oleh jurugambar AFP minggu ini, beberapa hari selepas Taliban menguasai bandar ini dan bandar lain dengan tentangan yang terlalu sedikit berikutan keruntuhan kerajaan di bawah pentadbiran Presiden Ashraf Ghani.

“Kami mahu kemajuan seperti negara lain dan kami juga harap Taliban akan mengekalkan keamanan. Kami tidak mahu peperangan, kami mahu keamanan di negara ini,” kata pelajar yang dikenali sebagai Roqia.

Kedudukan berhampiran sempadan negara itu dan Iran, Herat yang terletak di laluan sutera, sekian lama dikenali sebagai bandar kosmopolitan, puisi dan seni dengan wanita berjalan bebas di jalan, menghadiri sekolah dan kolej dalam jumlah yang besar.

Bagaimanapun, kehadiran Taliban menyebabkan pemandangan itu menjadi ketidaktentuan. Ini berikutan ketika di bawah pentadbiran Taliban yang menguasai Afghanistan pada 1990-an, kebanyakan wanita dinafikan hak mereka mendapat pendidikan dan pekerjaan.

Memakai hijab yang menutup muka menjadi wajib di tempat awam dan wanita tidak boleh meninggalkan rumah tanpa ditemani ahli keluarga lelaki.

Ini yang menyebabkan kepulanganTaliban menguasai negara itu menimbulkan banyak tanda tanya.

Bagaimanapun, semua kesamaran itu hilang apabila Taliban memaparkan imej sederhana dengan jurucakap kumpulan itu ketika sidang media pertama di Kabul, mengumumkan pengampunan rasmi terhadap setiap orang yang terlibat dalam peperangan.

Jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid, berkata bahawa kumpulan itu komited untuk membenarkan wanita bekerja mengikut prinsip Islam.

Pelajar perempuan di Afghanistan boleh bersekolah seperti biasa

Ditanya perbezaan antara kumpulan itu sekarang dan Taliban yang disingkirkan dari Kabul 20 tahun lalu, katanya “Jika soalan ditanya berdasarkan kepercayaan dan ideologi, tidak ada perbezaan…tetapi jika dikira berdasarkan pengalaman, kematangan dan pemahaman, tidak ragu-ragu ada banyak perbezaan.”

Beliau berkata, langkah hari ini adalah positif berbanding langkah sebelum ini.

Sebaik kehadiran semula Taliban, orang ramai memasuki tempat awam dengan berhati-hati, dengan kehilangan wanita dari jalan di Kabul dan peniaga yang menjual pakaian Barat bertukar meletakkan pakaian tradisional Afghan.

Dunia pula memandang Taliban dengan rekod hak asasi manusia buruk. Selepas beberapa hari menguasai negara, masih tidak jelas dengan dasar pendidikan, namun dalam temu bual antara agensi berita Sky News dari Britain, seorang lagi jurucakap kumpulan itu, Suhail Shaheen, menberi jaminan.

“Wanita boleh mendapat pendidikan dari sekolah rendah hingga pendidikan tinggi, iaitu universiti,” katanya yang turut memberitahu bahawa ribuan sekolah di kawasan dikuasai Taliban masih beroperasi seperti biasa.

Di bandar ini, pengetua sekolah, Basira Basiratkha, melahirkan keyakinan dengan mengucapkan kesyukuran kerana sekolah dibenarkan dibuka.

Katanya, ramai pelajar sekolahnya datang dengan memakai hijab, manakala peperiksaan berlangsung seperti biasa. – ALJAZEERA

4. Jatuh Pesawat AS, Pemain Bola Sepak Afghanistan Maut

Pemain pasukan bola sepak kebangsaan Afghanistan, Zaki Anwari termasuk salah seorang yang meninggal dunia setelah jatuh dari pesawat Amerika Syarikat (AS) di Lapangan Terbang Kabul, Afghanistan.

Menurut berita agensi Afghanistan Ariana, Zaki Anwari, yang bermain dalam pasukan bola sepak negara, meninggal dunia sebab jatuh dari pesawat jenis Boeing C17 milik Tentera Udara AS.

Ekoran Taliban menguasai Kabul, berlaku kebuntuan di lapangan terbang di ibu negara kerana mereka yang ingin meninggalkan negara itu.

Sebilangan warga Afghanistan, sebaliknya, cuba melarikan diri dengan berpegang pada sayap dan alat pendaratan pesawat Amerika yang berlepas dari lapangan terbang.

Momen ketika orang-orang itu jatuh dari pesawat terpantul dalam kamera.

Taliban, yang mengepung ibu negara Kabul pada hari Ahad, menguasai bandar itu tanpa konflik ketika Presiden Ashraf Ghani meninggalkan negara itu dan pasukan kerajaan meninggalkan ibu kota.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails