Saturday, September 19, 2020

Me'normal'kan hubungan dengan Israel?

 

1. AS, 'Masih ada 5 negara lagi yang mahu menormalkan hubungan dengan Israel'


Dalam keyataan yang dibuat oleh Rumah Putih di Amerika Syarikat (AS), dinyatakan bahawa lima negara lagi, tiga dari Timur Tengah dan dua dari luar wilayah, sangat hampir untuk menormalkan hubungan mereka dengan Israel.

Menekankan pentingnya perjanjian normalisasi antara Israel dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain, Setiausaha Khusus Presiden AS Donald Trump, Mark Meadows,

"Lima negara lagi sedang mempertimbangkan untuk menormalkan hubungan mereka dengan Israel, tiga dari wilayah itu dan dua dari luar wilayah." membuat penilaiannya.

Meadows enggan mendedahkan nama negara.

Sebaliknya, Meadows menyatakan bahawa Donald Trump tidak akan pergi ke New York untuk memberikan ucapannya dalam ruang lingkup perbincangan Majlis Umum PBB (PBB).

Meadows menyatakan bahawa Trump akan tinggal di Washington dan menyampaikan ucapannya di Rumah Putih.

Oleh kerana jenis baru coronavirus (Covid-19), mesyuarat Majlis Umum PBB tahun ini akan diadakan kebanyakannya di persekitaran maya pada 22-29 September.

2. Orang Canada mahukan Israel dibicarakan di Mahkamah Jenayah Antarbangsa

Orang-orang Canada berfikir bahawa Israel perlu dibicarakan di Mahkamah Jenayah Antarabangsa kerana jenayah perang.

Hasil tinjauan yang ditugaskan oleh 3 badan bukan kerajaan kepada EKOS Research diterbitkan dengan laporan bertajuk "No Double Standards: Warga Canada Mengharapkan Netralitas Lebih Besar Terhadap Israel ".

Menurut laporan itu, 84 peratus responden mengatakan bahawa Israel harus diadili di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk jenayah perang dan pelanggaran hak asasi manusia.

Laporan itu juga menyatakan bahawa 86 peratus orang Canada menentang negara mereka mengabaikan pelanggaran hak asasi manusia Israel hanya kerana itu adalah sekutu.

3. Presiden Ukraine: ''Hanya syarikat Turki yang sangat sayangi dan menolong Ukraine''


Semasa lawatannya ke bandar Ivano-Frankivsk, Presiden Ukraine Vladimir Zelenskiy mengucapkan terima kasih kepada syarikat pembinaan Turki yang membantu wilayah yang mengalami banjir ini.

Dalam video yang dikongsi di akaun Facebook Presiden Negara Ukraine, Vladimir Zelenskiy mengucapkan terima kasih kepada syarikat itu dan menyatakan bahawa terdapat banyak syarikat di sektor pembinaan lebuh raya di negaranya.

"Hanya syarikat Turki yang sangat menyayangi dan menolong Ukraine. Tahniah." Katanya.

Tiga orang mati dalam bencana banjir di wilayah barat Ukraine pada bulan Jun, dan infrastrukturnya rosak.


4. Iraq: ''Kami pentingkan kesinambungan hubungan dengan Turki''


Setiausaha Keselamatan Nasional Iraq, Qasim Al-Araji, mengatakan bahawa mereka mementingkan kesinambungan hubungan dengan Turki.

Menurut kenyataan bertulis yang dibuat oleh Jabatan Keselamatan Nasional Iraq, Al-Araji bertemu dengan Fatih Yıldız, duta besar Turki ke Baghdad, di ibu kota Baghdad. Semasa pertemuan itu, Al-Araji mengevaluasi hubungan antara kedua-dua negara,

"Kerajaan Perdana Menteri Mustafa al-Kadhimi, mementingkan kesinambungan hubungan antara Iraq dan Turki.'' Katanya.

Duta Besar Turki ke Baghdad Fatih Yıldız menyampaikan bahawa Presiden Recep Tayyip Erdoğan berhasrat mengunjungi Iraq dan membuat jemputan rasmi ke Perdana Menteri Mustafa al-Kadhimi untuk mengunjungi ibu kota Ankara.

"Saya bertemu dengan Setiausaha Keselamatan Nasional Iraq, Qasim Al-Araji, dan saya menekankan betapa negara kita mementingkan hubungannya dengan Iraq dan kehendak kita untuk bekerjasama dalam memerangi keganasan dalam konteks ini. Saya juga menyatakan bahawa kami menghargai pendirian Iraq terhadap politik paksi yang ingin diberlakukan di rantau ini." Kata Duta Besar Fatih Yıldız membuat kenyataan menerusi akaun media sosial mengenai pertemuan itu.

(IH)

Hibur Hibur Sikit

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails