Tuesday, September 15, 2020

PBB Menyeru 'Agar Sekatan di Gaza Dihentikan Segera'

 

Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Michelle Bachelet meminta masyarakat antarabangsa untuk segera mengangkat sekatan 13 tahun Israel di Semenanjung Gaza.

Sesi ke-45 Majlis Hak Asasi Manusia PBB bermula di Pejabat Geneva PBB di Switzerland.

Dalam ucapannya semasa pembukaan Majlis 47 anggota, Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak Asasi Manusia Bachelet berkongsi pandangannya mengenai situasi hak asasi manusia dari pelbagai negara.

"Tragedi yang semakin meningkat di tanah Palestin yang dijajah, terutama di Gaza, sangat membimbangkan." Kata Bachelet sambil menekankan bahawa walaupun gencatan senjata yang dicapai antara Hamas dan Israel melalui mediasi Qatar sangat memuaskan, 2 juta orang di Gaza sangat memerlukan penyelesaian jangka panjang dan berkelanjutan.

Bachelet menyatakan bahawa sekatan yang dikenakan oleh Israel selama 13 tahun melalui laut dan darat menjadikan aktiviti ekonomi dan komersial utama Gaza terhenti sepenuhnya. Dia menyampaikan bahawa sebagai akibat langsung dari sekatan itu, lebih daripada 38 peratus penduduk Gaza hidup dalam kemiskinan dan 50 peratus menganggur.

Memberi amaran bahawa wabak jenis baru coronavirus (Covid-19) telah memburukkan lagi keadaan di rantau ini, Bachelet mengatakan, "Sekatan yang melanggar undang-undang antarabangsa pasti gagal memberikan keamanan atau kedamaian bagi Israel dan Palestin dan perlu segera dihapuskan." 

Sidang Majlis ke-45 akan berakhir pada 6 Oktober. (IH)


Hibur Hibur Sikit

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails