Thursday, September 17, 2020

Turki Lancar Satelit Komunikasi, Kereta Terbang &Roket Jalur Gaza.



1. Turki Lancar Satelit komunikasi Türksat 5A ke Angkasa Pada 30 November

Satelit komunikasi Türksat 5A akan dilancarkan ke angkasa pada 30 November.

Menteri Pengangkutan dan Infrastruktur Turki, Adil Karaismailoğlu, membuat kenyataan kepada Perbadanan Televisyen dan Radio Turki (TRT).

Karaismailoğlu menyatakan bahawa satelit komunikasi Türksat 5A akan dilancarkan ke angkasa pada 30 November.

Dengan berkhidmatnya Türksat 5A, selain bidang penerbitan, ia juga akan mempunyai kawasan yang mengelilingi Turki, Timur Tengah, Eropah, Afrika Utara dan Afrika Selatan.

Satelit Türksat 5A, yang sedang dibangun oleh Airbus D&S dan akan mengubah keseimbangan di langit, akan dihantar ke angkasa oleh syarikat pengangkutan angkasa Amerika.


2. Kereta Terbang Pertama Turki Cezeri Tamat Ujian Penerbangan Pertamanya



Kereta terbang pertama Turki, Cezeri, yang dibangunkan secara nasional dan tempatan oleh syarikat Bayrar, berjaya menyelesaikan ujian penerbangan pertamanya.

Ujian penerbangan Cezeri Flying Car bermula pada hari Jumaat, 11 September.
Cezeri, yang dirancang dan dihasilkan oleh jurutera Turki, mengudara setinggi 10 meter dalam ujian penerbangan pra-prototaip seberat 230 kilogram.

"Kami akan membuat prototaip yang lebih maju dalam jangka waktu yang akan datang. Kami akan melakukan penerbangan berawak," kata Pengurus Teknikal Baykar, Selçuk Bayraktar.

Cezeri Flying Car, yang diharapkan dapat membuat perubahan radikal dalam pengangkutan udara bandar di masa depan, telah dirancang untuk mengambil peranan aktif dalam pengangkutan penumpang dan kargo.

Cezeri, yang terbang dengan elektrik dan memiliki sistem penerbangan pintar tiga penggantian, akan dilengkapi dengan sistem kecerdasan buatan. Ini bertujuan agar Cezeri Flying Car mencapai kecepatan laju 100 kilometer per jam, ketinggian penerbangannya akan mencapai 2000 meter, dan mencapai jarak 70-80 kilometer dengan tetap di udara selama 1 jam.

3. Israel, 2  Cedera akibat Roket dari Jalur Gaza

Pada minit-minit di mana perjanjian untuk menormalkan hubungan antara Israel, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain ditandatangani di Amerika Syarikat (AS), dua orang cedera akibat roket yang ditembakkan dari Jalur Gaza yang diduduki, ke arah Israel.

Dalam satu kenyataan bertulis, Tentera Israel menyatakan dua roket diluncurkan dari Gaza ke sisi Israel, salah satu daripadanya dimusnahkan oleh sistem pertahanan udara Iron Dome.

Akhbar Israel juga melaporkan bahawa salah satu roket jatuh ke bandar Ashdod dan dua orang cedera ringan.

Perjanjian untuk "normalisasi hubungan" yang dicapai antara Israel, UAE dan Bahrain ditandatangani di Rumah Putih malam tadi.

(IH)


Hibur Hibur Sikit

1 comment:

sayednoordin said...

Republik Islam Iran dah pun menghantar satelit ke angkasa, 425km dari bumi dan sedang mengorbit bumi.Kini Turkey.Semoga dua negara islam ini bertambah maju dalam segala bidang antariksa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails