Friday, September 18, 2020

A/Saudi Rayakan H/Nasional ke-90, Isytihar Konsert Hiburan

 

 Ilustrasi konsert, muzik. (Sumber: Pixabay / Pexels)
HALAMAN HIBURAN

1. Arab Saudi Adakan Konsert Muzik

Riyadh- Arab Saudi akan menyambut Hari Kebangsaan ke-90 dengan mengadakan konsert pertamanya sejak wabak coronavirus COVID-19 melanda dunia. 

Pengerusi Lembaga Hiburan, Turki Alalshikh, berkata konsert perayaan itu akan melibatkan 11 bintang terkenal dari seluruh dunia Arab. Di laman Twitter rasminya, Turki Alalshikh nampaknya menyeru perayaan itu dengan menyebarkan poster acara tersebut.
Konsert yang dianjurkan oleh Saudi Arabian Entertainment Authority (GEA) itu dijadualkan berlangsung selama 5 hari di King Abdullah Sports City, Jeddah, seperti dikutip oleh Gulf News, Selasa (15/9/2020).

Selain itu, konsert ini juga akan dilakukan dengan menerapkan langkah-langkah kesihatan yang ketat untuk mengelakkan risiko penularan Virus Corona COVID-19.

Dengan persembahan tarian rakyat, nyanyian dan perayaan tradisional, Hari Kebangsaan Arab Saudi, juga dikenali sebagai Al-Yaom-ul-Watany, disambut setiap tahun pada 23 September.

Biasanya, perayaan itu juga merangkumi menghiasi jalan dan bangunan yang dihiasi dengan bendera Arab Saudi, serta warga yang memakai kemeja-T hijau.

Sejak tahun 2007, perayaan ini telah menjadi cuti kebangsaan di Arab Saudi untuk memperingati pertukaran nama negara itu dari "Kerajaan Nejd Hejaz" menjadi "Kerajaan Arab Saudi" oleh Raja Arab Saudi, Abdul Aziz bin Abdul Rahman Al Saud pada 23 September 1932.

Bukan hanya itu, hari itu adalah untuk memperingati sumbangan Raja Abdul Aziz dan apa yang dilakukannya dalam membangun penguasaan keluarganya.

2. Deretan Penyanyi yang Akan Memeriahkan Acara
2

Pandangan udara menunjukkan jalan raya yang sepi akibat wabak COVID-19 pada hari pertama perayaan Idul Fitri di ibu negara Arab Saudi, Riyadh, Isnin (24/5/2020). Arab Saudi menguatkuasakan perintah berkurung selama 24 jam untuk lima hari raya Idul Fitri 1441 AH, mulai 23 Mei 2020. (FAISAL AL-NASSER / AFP)

Konsert untuk menyambut Hari Kebangsaan Arab Saudi itu akan menampilkan Rashed Al Majed, Aseel Abu Bakar, Majid Al Mohandes, Abadi Al Johar, Dalia Mubarak dan Rabih Saqer. Acara ini juga akan dimeriahkan oleh beberapa penyanyi Mesir, termasuk Amr Diab, Angham, Mohamed Hamaki dan Tamer Ashour.

Angham dan Tamer Ashour dijadualkan tampil di konsert pada 24 September, dan Hamaki pada 25 September, diikuti oleh Amr Diab pada 26 September. Amr Diab telah melancarkan dua klip video lagu trennya pada bulan Ogos 2020, iaitu Ya Baladna Ya Helwa (Oh Our Beautiful Land) dan Amaken El-Saher (Tempat Kehidupan Malam), dan beberapa lagu lain.

Sementara Hamaki akan membawakan lagunya yang terkenal, Howa Dah Habibi (Dia adalah Kekasihku), dan Angham dengan single musim panasnya, Bahebak Wa-Bartahlak (I love you and I feel you) setelah pembebasan Tamer Ashour, Bayaa yang telah berjaya mengumpulkan lima juta tontonan di YouTube. penulis lagu, Turki Al Sheikh.

Arab Saudi dilaporkan hampir menghentikan perkhidmatan ibadah Umrah untuk pengunjung luar negara tahun ini.

Negara ini telah melaporkan lebih daripada 320.827 kes dengan lebih daripada 4.000 kematian akibat COVID-19.
(IH)

4 comments:

Anonymous said...

Apa nasihat ulamak2 Saudi?

Ulamak2 Dubai dah tak berfungsi dan dah tak boleh berkata apa2 lagi dengan pesta2 bogel ditepi2 pantai Jumeirah Beach, Dubai! Malah kerajaan mereka mempromosi perkara2 maksiat ini! Maka berbondong2 lah orang2 Europe menaiki Arab Emirate untuk berbogel dipantai2 disana.


Anonymous said...

Sebenarnya Arab Saudi adalah sekutu rejim pengganas Israel dan Amerika maka kita tidak terkejut melihat KERAjaan Arab Saudi yang kononnya menjadi penjaja dua kota suci menjadi penganjur maksiat.

Bahkan puak Said ini memjadi pengkhianat Islam dengan bersekongkol dengan penjajah British dan sekutu Baratnya menyerang tentera Islam Turki dalam Perang Dunia Pertama menyebabkan Palestin jatuh ke tangan penjajah kafir harbi British dan negara Arab yang besar dipecahkan menjadi jajahan British, Perancis, Itali dll.

Anonymous said...

RBA menulis komen kononnya RBA tidak tahu RBA ternakan Dajjal Action Party memang wujud.

Anonymous said...

Pembetulan Komen 8:24

Bahkan puak SAUD ini memjadi pengkhianat Islam dengan bersekongkol dengan penjajah British dan sekutu Baratnya menyerang tentera Islam Turki dalam Perang Dunia Pertama menyebabkan Palestin jatuh ke tangan penjajah kafir harbi British dan negara Arab yang besar dipecahkan menjadi jajahan British, Perancis, Itali dll.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails