Monday, September 14, 2020

YouTube: Menipu 'iklan pintu belakang'.. Bagaimana?


 Tzuyang mengumpul lebih 2.6 juta penonton untuk rancangan siaran langsung di YouTube memaparkan beliau sedang menikmati makanan popular. - Foto Faceboo

Bintang YouTube berdepan denda, terbabit 'pengiklanan pintu belakang'

SEOUL: Tzuyang, remaja dengan selera makan yang besar yang juga YouTuber terkenal di Korea Selatan menghentikan saluran YouTube kendaliannya selepas dikecam hebat kerana didakwa menipu penonton.

Remaja 24 tahun yang mengumpul lebih 2.6 juta penonton untuk rancangan siaran langsung di YouTube memaparkan beliau sedang menikmati makanan popular dengan aksi menikmati 240 chobab atau sushi Korea dan 1.5 kilogram yukhoe iaitu daging mentah dalam episod yang berbeza.

Tzuyang atau nama sebenarnya, Park Jeong-won, dikenal pasti antara beberapa YouTuber di negara itu memaparkan iklan secara tersembunyi membabitkan produk di dalam video dihasilkan.

Kontroversi berkenaan menyebabkan Suruhanjaya Perdagangan Adil (FTC) menyekat kegiatan pengiklanan dalam talian 'menggunakan pintu belakang' sejak 1 September lalu.

FTC mewajibkan semua personaliti media sosial menyatakan secara jelas mengenai promosi produk atau perkhidmatan yang menerima tajaan.

Bagi video yang disiarkan secara langsung, mereka perlu memaklumkan penonton setiap lima minit sekiranya membabitkan iklan berbayar.

Sekiranya didapati menyalahi peraturan berkenaan, personaliti media sosial dan penaja berdepan denda sehingga 500 juta won (AS$422,000).

November lalu, FTC mengenakan denda sebanyak 270 juta won kepada tujuh syarikat termasuk pengeluar barangan perkakasan elektronik British, Dyson dan syarikat gergasi kosmetik di negara itu, Amorepacific kerana terbabit dalam kempen pengiklanan pintu belakang membabitkan personaliti media sosial tertentu di laman Instagram.

Mereka memberikan 1.15 bilion won (RM3.5 juta) secara tunai dan barangan percuma bagi memasukkan iklan produk keluaran mereka di dalam halaman Instagram personaliti media sosial berkenaan.

Bagaimanapun, personaliti media sosial berkenaan tidak dikenakan sebarang hukuman memandangkan tidak ada undang-undang yang mewajibkan penyedia kandungan mendedahkan sebarang tajaan diterima.

Menurut satu kajian oleh Agensi Pengguna Korea, cuma 30 peratus daripada 582 kandungan iklan dipaparkan melalui 60 platform sosial media popular di negara itu di antara Oktober dan November tahun lalu.

Ia menunjukkan kebanyakan personaliti media sosial ditaja dan ia tidak dapat dikesan secara jelas, misalnya mereka hanya memaklumkan perkara itu melalui keterangan dalam video dihasilkan. - AGENSI

Hibur Hibur Sikit

4 comments:

Anonymous said...

Wah RBA bodoh berlapis-lapis ternakan parti kafir harbi Dajjal Action Party cuba menfitnah parti Islam dan parti Melayu tetapi malang bagi RBA kerana rakyat sudah tahu Pee H pimpinan Dajjal Action Party adalah kepala bapak pembohong yang telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu.

Maka kita tidak terkejut melihat rejim Pee H tumbang baham tanah seperti pokok yang telah reput kerana Pee H terdiri dari pelbagai jenis anai-anai.

Anonymous said...

RBA ternakan Dajjal Action Party hanya pandai memaki hamun sahaja kerana otak pada lutut RBA penuh dengan dedak cap roket yang di beri oleh to kong gonna end.

Anonymous said...

Jawab wahai geng Jilat pungkok gE. Tak tahu, tanya bapak dungu kamu yang bodoh-bodoh tu.

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masuk masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Ada pula betina-betina pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

Kau betul aku salah said...

Krik..krik..krik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails