Friday, September 18, 2020

Awas! Karbon monoksida pembunuh senyap

 


KUALA LUMPUR: Keracunan karbon monoksida boleh terjadi walaupun dalam kuantiti yang sedikit dan ia adalah punca utama kecederaan dan kematian akibat keracunan di seluruh dunia.

Laman Facebook Public Health Malaysia (PHM) menjelaskan karbon monoksida adalah pembunuh senyap malah berdasarkan laporan Pusat Kawalan Penyakit Amerika Syarikat, 50,000 pesakit dimasukkan ke hospital setiap tahun dan 430 mati akibat keracunan karbon monoksida.

"Gas beracun karbon monoksida terhasil dari pembakaran bahan bakar tanpa oksigen yang mencukupi.

"Gas ini tidak mempunyai sebarang warna, bau dan tidak boleh didengar, kerana itu ia dikenali sebagai pembunuh senyap," katanya dalam satu hantaran kira-kira 15 jam yang lalu.

Hantaran itu menjadi tumpuan ramai dengan 3,400 komen dan 39,000 perkongsian.

Kelmarin, tiga wanita, Sharifah Fariesha Syed Fathi, Ayuni Shazwanie Shabri dan Nor Adilah Mohd Safwan meninggal dunia, manakala Nor Aqilah kritikal, selepas keempat-empat mereka yang berumur 21 tahun ditemui tidak sedarkan diri.

Kenderaan dinaiki mangsa ditemui di kawasan tempat letak kereta stesen minyak Sama Gagah, Seberang Jaya dipercayai akibat keracunan karbon monoksida apabila tertidur semasa berehat di dalam kereta itu, dengan cermin tingkap tertutup.

PHM turut menjelaskan salah tanggapan masyarakat yang mengaitkan tidur di dalam kereta dengan membuka sedikit tingkap adalah lebih selamat.

"Kami ingin membetulkan tanggapan yang kurang tepat ini.

"Kereta kita mungkin tidak kedap udara dan bahan ini boleh meresap masuk ke dalam kereta," katanya.

PHM dalam pada itu menasihatkan pemandu dan penumpang kenderaan supaya lebih berhati-hati terhadap keselamatan mereka ketika berada di dalam kereta.

"Sekiranya anda bercadang untuk tidur atau sekadar berehat di dalam kenderaan dengan enjin dan penghawa dingin terpasang, fikirkanlah semula!.

Mengulas lanjut, PHM berkata, asap ekzos mengandungi gas berbahaya seperti karbon monoksida, hidrokarbon dan nitrogen oksida.

"Ketika memandu, sistem ekzos yang baik akan membebaskan gas beracun ini ke persekitaran dengan lancar dan selamat.

"Masalah timbul apabila sistem ini bocor dan lebih diburukkan lagi apabila kenderaan tidak bergerak.

"Tanpa disedari, gas ini akan masuk menerusi saluran pernafasan dan memasuki saluran darah," katanya.

Katanya, antara gejala awal keracunan gas karbon monoksida termasuk sakit kepala, pening, lemah, muntah, sakit dada dan kekeliruan.

Bagaimanapun, sekiranya gas ini dihidu ketika sedang tidur, tidak ada sebarang gejala dapat dikesan dan ia akhirnya boleh mengundang kematian. (BH)

3 comments:

Anonymous said...

Karbon monoksida hanyalah sbab musabab.
Ajal maut, sakit, jodoh, rezeki dsb 100% ditentukan Allah.

Anonymous said...

Perlu ada laskar bn untuk counter rba ternakan.

Anonymous said...

Kepada RBA M'sia tajaan DAP..

Jawab Ini dulu baru meroyan!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masuk masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Ada pula betina-betina pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails