Sunday, September 20, 2020

Manfaat air hujan: Kenapa melatah?

 


APABILA Menteri Hal Ehwal Alam Sekitar dan Air yang juga Timbalan Presiden PAS menyatakan satu ketika dulu bahawa penanaman durian Musang King boleh menjejaskan alam sekitar, banyak pihak membuat sindiran kononnya bagaimana Musang King boleh mengancam alam sekitar? 

Sedangkan, itulah yang sedang berlaku sekarang. Hutan simpan dicerobohi tanpa kebenaran dan dijadikan ladang Musang King untuk tujuan komersial. Namun, pihak yang tidak tahu mengenai alam sekitar merasakan bahawa mereka lebih cerdik kerana memakai baju kot dan tie berbanding Timbalan Presiden PAS yang pada kebanyakan masa memakai jubah dan kopiah. 

Bagi mereka, otak itu terletak di tie dan baju kot.

Begitu juga apabila Datuk Seri Timbalan Presiden PAS melontarkan cadangan berhubung air hujan yang boleh dimanfaatkan oleh kerajaan khususnya Kelantan yang masih tidak tercemar kualiti udaranya. Bagi mereka yang cetek akal, memanfaatkan air hujan bererti bererti menadah tempayan di celah atap dan gunakan air itu untuk mandi dan memasak. 

Ceteknya akal mereka secetek wawasan mereka yang hanya meletakkan impian politik tertinggi mereka ialah pimpinan mereka menjadi Perdana Menteri, lalu kekallah mereka dalam impian itu berpuluh-puluh tahun lamanya diperbodohkan saban dekad tanpa jemu.

Dengan tidak menafikan masalah air yang masih wujud di Kelantan, cadangan Menteri itu boleh diambil kira untuk penyelesaian jangka panjang. Cadangan itu langsung tidak ’mengacau‘ pelan pemulihan yang sedang berjalan di Kelantan pada hari ini.

Tidak tahukah mereka yang meloncat melatah itu bahawa lontaran cadangan itu untuk diambil langkah oleh kerajaan khususnya Kelantan, bukannya untuk rakyat secara peribadi. Jika untuk kerajaan, maka ia boleh dibincang, diperdebat, diseminarkan, lalu akhirnya disimpulkan dan dibentang semula kepada kerajaan untuk dijadikan polisi.

Tahukah mereka bahawa Sistem Pengumpulan dan Penggunaan Semula Air Hujan atau juga dikenali sebagai Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) adalah salah satu daripada ‘Best Management Practice’ (BMP) dalam pengurusan air yang berkesan. Sistem ini bertujuan untuk melambatkan aliran air larian permukaan dan menggalakkan penggunaan air secara efisien. 

Pada masa kini, kebanyakan rantau di seluruh dunia telah menerima pakai penuaian air hujan untuk mengurangkan kesan banjir akibat perubahan iklim. Inisiatif awal pelaksanaan SPAH di Malaysia sebenarnya telah bermula pada tahun 1998 berikutan kejadian krisis air di Kuala Lumpur.

Tahukah mereka bahawa kerajaan telah meletakkan komitmen ke arah pembangunan hijau (green growth development) serta pelancaran Green Building Index (GBI) dan Garis Panduan Perancangan Kejiranan Hijau. Dalam hal ini,  SPAH telah dikenalpasti sebagai inisiatif hijau untuk menggalakkan penggunaan air secara efisien (water efficiency). 

SPAH juga dikenalpasti sebagai langkah segera dalam Pelan Tindakan Pembangunan Kejiranan Hijau oleh Jawatankuasa Kerja Pembangunan Kejiranan Hijau. Di samping itu, Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan (MNKT) ke-64 pada 23 Mei 2011 telah meluluskan pindaan Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam, 1984 (UKBS) untuk mewajibkan pelaksanaan SPAH di bangunan rumah berkembar, rumah banglo dan bangunan berasingan.

Banyak lagi boleh diperkatakan mengenai SPAH ini, cuma peliknya bagaimana bekas Menteri zaman PH sendiri tiba-tiba bangun kehairanan seolah-olah cadangan memanfaatkan air hujan ini tidak pernah lalu di telinga mereka. Barangkali benarlah dakwaan 22 bulan menjadi kerajaan hanya meratib jawatan PM, PM, PM sahaja di lidah mereka. 

Saya bimbang, nanti satu masa akan ada yang mengheret tin di tepi jalan meratib “PM, PM, PM, PM..”.

Saya hadiahkan kata-kata ini, “A stupid man’s report of what a clever man says can never be accurate, because he unconsciously translates what he hears into something he can understand.”  ― Bertrand Russell, A History of Western Philosophy. Terjemahlah sendiri, kami lebai, mana faham bahasa Inggeris.

AHMAD FADHLI SHAARI
19 September 2020 – HARAKAHDAILY 19/9/2020

Hibur Hibur Sikit

2 comments:

Sani said...

Bila idea org yg tak sebulu dgn Kamu,kamu kutuk sbb mereka Bukan pas.tapi Bila org gelakkan idea dr org Kamu,kamu melenting.bro,bukan setahun Dua Kelantan ada masalah air..berpuluh tahun.so,solution tahan air hujan.sapa tak hangin..lesbian Kat Kau bro.semoga Allah tunjuk kan kebenarannya

Anonymous said...

Kepada RBA M'sia..

Jawab Ini dulu baru meroyan!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masuk masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails