Tuesday, September 22, 2020

Arab Saudi Terap B/Inggeris Dari Sekolah Rendah. -M/Pendidikan Saudi


lustrasi bendera Arab Saudi (AFP Photo)

Arab Saudi Terapkan Pelajaran Bahasa Inggeris dari Kelas 1 Sekolah Dasar Mulai 2021

Riyadh: Pemerintah Arab Saudi akan melaksanakan kelas bahasa Inggeris untuk pelajar sekolah rendah kelas 1 pada tahun akademik 2021. 

Dasarnya adalah sistem pengajaran bahasa yang lebih awal daripada tahun-tahun sebelumnya.

Pada masa ini, kelas Bahasa Inggeris hanya dilaksanakan di sekolah awam dan bermula di kelas 6. Keputusan ini diambil untuk memastikan bahawa pelajar Arab Saudi dilengkapi dengan pengetahuan yang mereka perlukan.

Kerajaan Arab Saudi menyedari bahawa pelajar perlu memperdalam bahasa asing untuk menyokong kerjaya masa depan mereka. Kemahiran berbahasa asing ini akan mendorong mereka untuk bersaing di pasaran pekerjaan antarabangsa.

"Tujuan dasar ini adalah untuk memberi manfaat kepada pelajar dan calon warganegara yang akan lulus, sehingga mereka dapat bersaing di peringkat antarabangsa dan memiliki kelayakan," tambah Menteri Pendidikan Arab Saudi, Hamad bin Mohammed al-Asheikh.

Perubahan Lain
Pandangan udara menunjukkan jalan raya yang sepi akibat wabak COVID-19 pada hari pertama perayaan Idul Fitri di ibu negara Arab Saudi, Riyadh, Isnin (24/5/2020). Arab Saudi menguatkuasakan perintah berkurung selama 24 jam untuk lima hari raya Idul Fitri 1441 AH, mulai 23 Mei 2020. (FAISAL AL-NASSER / AFP)

Sebagai tambahan, Kementerian akan melaksanakan sejumlah perubahan lain, seperti menyetujui lima mata pelajaran sains dan matematik baru.

Empat dari lima kebijaksanaan baru akan diperkenalkan ke semua sekolah umum di seluruh Kerajaan. Sementara itu, yang kelima hanya akan diterapkan di sekolah-sekolah besar di seluruh negara. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails