Tuesday, September 22, 2020

Haram Nyanyi Lagu Kebangsaan Israel. 'Normalkan'?

 

1. Haram Menyanyi Lagu Kebangsaan Israel -Fatwa Imam Masjid Al-Aqsa. 

Imam Al-Aqsa Sheikh Ekrima Sabri memberi fatwa bahawa haram bagi umat Islam menyanyikan lagu kebangsaan Israel.

Sheikh Sabri, mantan Mufti Yerusalem-Palestin dan kini menjadi Ketua Delegasi Islam Tinggi Yerusalem, membuat kenyataan kepada Anadolu Agency (AA), dia membuat penilaian mengenai dalam proses menormalkan hubungan antara Israel dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain, beberapa negara Teluk menyanyikan lagu kebangsaan Israel untuk menyokong perjanjian ini.

Sheikh Sabri menyampaikan bahawa dalam lagu kebangsaan Israel, ada ungkapan bahawa kota suci ketiga umat Islam dan seluruh tanah Palestin adalah milik orang Yahudi, dia mengatakan bahawa haram membawakan atau menyanyikan lagu kebangsaan yang mengandung kata-kata tersebut.

Sheikh Sabri menyatakan bahawa lagu kebangsaan Israel telah dimainkan oleh orang-orang di beberapa negara Arab baru-baru ini, dan menggambarkan ini sebagai kejahilan atau zionisme.

Mengatakan bahawa dia tidak pernah menjangka bahawa suatu hari lagu kebangsaan Israel akan dimainkan di negara-negara Arab dan rakyat akan menyukai lagu kebangsaan ini, Sheikh Sabri mengatakan bahawa ini adalah sebuah malapetaka besar.

2. Qatar Enggan Menormalkan Hubungan dengan Israel


Dalam kerangka resolusi internasional, Qatar menegaskan semula tekadnya untuk mengakhiri pendudukan Israel atas tanah Palestin dan mendirikan Negara Palestin dengan ibu kotanya Yerusalem.

Kementerian Luar Negeri Qatar membuat kenyataan bertulis berikutan tuduhan di beberapa organ penyiaran dari media Arab berdasarkan seorang pegawai Amerika bahawa "Qatar setuju untuk menormalkan hubungan dengan Israel".

"Sangat menyedihkan apabila melihat beberapa kempen media yang menyesatkan, yang salah menggambarkan kedudukan Qatar dalam isu Palestin dan merosakkan imejnya," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu menekankan bahawa tidak ada perubahan dalam pendirian Qatar mengenai isu Palestin, "Kami menegaskan kedudukan kami yang penuh tekad dalam isu mengakhiri pendudukan tanah Palestin oleh Israel dan mendirikan Negara Palestin, yang ibu kotanya adalah Yerusalem." Tambah kenyataan itu.

"Qatar akan berusaha keras untuk memberikan semua sokongan yang dapat dilakukannya bagi meringankan penderitaan saudara-saudara Palestin sehingga mereka mendapatkan semua hak sah rakyat Palestin." Kata Kementrian.

Saluran Arab Saudi Al Arabiya menerbitkan berita yang memutarbelitkan respons Qatar terhadap Amerika Syarikat (AS) mengenai normalisasi dengan Israel.

Dalam laporan itu, Timbalan Setiausaha Negara AS untuk Hal Ehwal Teluk, Timothy Lenderking mendakwa bahawa "Qatar menerima penandatanganan perjanjian normalisasi dengan Israel", tetapi dalam kenyataan pegawai AS itu mengatakan,

"Qatar menolak perjanjian normalisasi terbaru dengan Israel, Washington menyambutnya dengan pengertian, dan rundingan mengenai normalisasi masih berlangsung."

Jurucakap Kementerian Luar Qatar, Lolwah Rashid al-Khater, dalam wawancara dengan Bloomberg organ penyiaran yang berpusat di AS pada 14 September, mengatakan bahawa negaranya tidak akan menjalin hubungan diplomatik dengan Israel sehingga perselisihannya dengan Palestin diselesaikan.

Israel menandatangani perjanjian untuk menormalkan hubungan dengan negara-negara Teluk, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain, dalam majlis yang diadakan di Rumah Putih pada 15 September.

3. Palestin Menghargai Sikap Anti-Normalisasi Qatar dan Algeria


Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) menghargai penegasan Qatar mengenai komitmennya untuk menamatkan penjajahan Israel.

Ketua Setiausaha Majlis Eksekutif PLO Saib Ureykat berkata di akaun Twitternya,"Kami menghargai Negara Qatar yang bersaudara menegaskan pendiriannya (terhadap isu Palestin)." memberikan kenyataannya.

Uraykat, juga mengetweet semula jawatannya ke arah itu.Kami menegaskan kedudukan kami yang tegas dari Kementerian Luar Negeri Qatar untuk "mengakhiri pendudukan Israel atas tanah Palestin dan untuk mendirikan Negara Palestin, yang ibu kotanya adalah Yerusalem. Qatar akan berusaha sedaya upaya untuk memberikan semua bantuan yang ada untuk meringankan penderitaan saudara-saudara Palestin sehingga mereka memiliki semua hak sah rakyat Palestin." 

Sebaliknya, Gerakan Hamas menghargai kenyataan yang dibuat oleh Presiden Algeria Abdulmecid Tebbun mengenai pendiriannya menentang normalisasi dengan Israel.

Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri membuat kenyataan di akaun Twitternya,

"Gerakan Hamas menghargai kenyataan Presiden Algeria menentang normalisasi dengan penjajahan dan menyokong perjuangan rakyat Palestin." kenyataan diberikan.

Zuhri menilai penyataan itu sebagai ungkapan sikap mulia Algeria terhadap perjuangan Palestin.

"Saya melihat semacam tergesa-gesa normalisasi. Kami tidak akan mengambil bahagian dan meraikannya. Isu Palestin akan tetap menjadi tujuan suci bagi kami dan semua rakyat Algeria," kata Presiden Algeria Tebbun semalam. 

Israel menandatangani perjanjian untuk menormalkan hubungan dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain dalam satu majlis yang diadakan di White House pada 15 September.

(IH)

Hibur Hibur Sikit

1 comment:

Anonymous said...

Apabila pemimpin munafik menjadi pemerintah maka kerajaan negara tersebut akan menjadi barua musuh Islam seperti rejim pengganas Israel yang sangat memusuhi agama Islam dan umat Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails