Monday, September 21, 2020

Jom segera selesaikan masalah ini.. -Jofri Jaraiee

 

Pesakit buah pinggang, kanser perlukan perhatian

LINA Anyie adalah salah seorang pesakit buah pinggang di Pusat Dialisis Bulan Sabit Merah Miri (MRCDC) sejak 10 Julai 2008. Seorang ibu tunggal dan tidak bekerja.

Membiayai rawatan dialisisnya 3 kali seminggu seumur hidup di bawah subsidi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Dia adalah penerima bantuan bulanan dari JKM sebanyak RM200 dan pencen hilang upaya PERKESO mendiang suaminya sebanyak RM300 sebulan.

Dia tinggal di rumah yang sama dengan anak perempuan dan menantunya (pesakit barah tahap 4) dan cucu angkat.

Ong Ching Chai, 46 tahun juga merupakan pesakit barah tahap 4 (Tahun 2020). Telah menerima rawatan kemoterapi di hospital Kuching sebanyak 6 sesi (Februari – September 2020)

Dia dulu bekerja sebagai mekanik tetapi sejak dia sakit dia tidak lagi dapat bekerja. Penerima elaun bulanan JKM mulai September 2020. Dalam proses memohon pencen hilang upaya dari PERKESO. Mempunyai isteri dan anak angkat (6 tahun). Tinggal di rumah bersama Lina Anyie (ibu mertua).

Mereka mengadu masalah mereka dengan PAS Miri agar pihak berwajib dan pihak berkenaan mengambil tindakan segera. Antara masalah yang perlu diatasi dengan segera adalah: 

(1) Kerana menantunya (Ong Ching Chai) disahkan oleh doktor dengan barah tahap 4 dan dia terpaksa berhenti bekerja. Kesannya, mereka tidak mampu membayar sewa (RM550) sebulan.

(2) Mereka terpaksa berpindah ke rumah abang angkat Lina Anyie di kawasan setinggan Piasau Utara, Miri, Sarawak. Rumah ini telah lama tidak didiami dan usang.

(3) Keadaan rumah itu sangat usang dan tidak ada bekalan elektrik. Sementara itu mereka berkongsi paip air dengan jiran mereka di sebelah.

(4) Kos pengangkutan Lina Anyie (pesakit buah pinggang di Pusat Dialisis Bulan Sabit Merah Miri (MRCDC) berulang-alik dari rumah ke MRCDC (3 kali seminggu atau 12 @ 13 kali sebulan) dengan kos RM300 sebulan. 

(5) Kos setiap rawatan kemoterapi Encik Ong Ching Chai di Hospital Kuching, Sarawak. Lebih kurang RM600 – RM700 (tambang tiket bas dan perbelanjaan makanan dan minuman selama 2 minggu). Puan Penny akan menemani suaminya setiap kali menjalani kemoterapi di Hospital Kuching.

Ini adalah keluhan mereka kepada PAS Miri, keadaan rumah yang usang perlu segera diperbaiki dan mereka juga telah memohon tanah dari jabatan tanah dan ukur dan juga dari Temenggong Ketua masyarakat kaum Kayan bahagian Miri untuk skim PPRT apabila ada pemberian tanah. Begitu juga, kos pengangkutan rawatan mereka sangat diperlukan untuk meringankan beban mereka.

Kami menggesa pihak berkuasa dan pihak-pihak yang berkenaan untuk segera membantu menyelesaikan masalah ini tanpa mengira bangsa dan agama. Kerjasama dengan pihak yang terlibat amat dihargai.

JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails