Monday, September 14, 2020

Media Sosial: Demonstrasi di Belarus, Goncangkan Rusia.


1. Demonstrasi di Belarus, Jumlah Penunjuk Perasaan Ditangkap Mencecah 400

 

Dilaporkan bahawa lebih daripada 400 orang ditahan dalam demonstrasi tanpa izin di ibu kota Minsk, yang dianjurkan terhadap keputusan pilihan raya Presiden di Belarus.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Olga Chemodanova menyatakan bahawa pada pukul 19:00 waktu tempatan semalam, tunjuk perasaan di seluruh negara, kecuali Minsk, telah berakhir.

Chemodanova berkata bahawa lebih daripada 400 orang ditahan di seluruh Minsk dalam demonstrasi tanpa izin, dia juga menyatakan bahawa di beberapa wilayah, hampir 100 penunjuk perasaan cuba menyerang polis, sedangkan pasukan keselamatan terpaksa menembak ke udara dengan senapang pam.

Chemodanova juga berpendapat bahawa polis tidak menggunakan bom tangan. Chemodanova memaklumkan bahawa 14 orang ditahan semasa demonstrasi di bandar Vitebsk.

Pada akaun-akaun media sosial, terlihat sekitar 100 penunjuk perasaan memasuki Daerah Drozdı dan berkumpul di depan rumah Presiden Suruhanjaya Pilihan Raya Belarus Lidia Yermoshina dan meneriakkan slogan. Polis melepaskan tembakan ke udara bagi membubarkan para penunjuk perasaan yang telah berkumpul di depan rumah Yermoshina.

Beberapa penunjuk perasaan meneruskan demonstrasi mereka di Pushkin Square setelah meninggalkan Muzafferler Street.

Setelah Presiden Aleksandr Lukashenko sekarang memenangi pilihan raya Presiden yang diadakan di Belarus pada 9 Ogos, tunjuk perasaan bermula dengan tuduhan bahawa "pilihan raya dimanipulasi". Selain pilihan raya baru, para penunjuk perasaan menuntut perubahan perlembagaan di negara ini.

2. Belarus, 'Jika Belarus Runtuh, Rusia juga akan Runtuh'

Presiden Belarus Alexander Lukashenko yang menyatakan bahawa tunjuk perasaan di negaranya setelah pilihan raya presiden diselaraskan melalui aplikasi media sosial,

"Sekiranya Belarus runtuh hari ini, maka Rusiaia juga akan runtuh. "katanya.

Dalam temu bual dengan beberapa wakil media Rusia, Lukashenko membuat penilaian mengenai keadaan politik yang berlaku di negara itu akibat tunjuk perasaan.

Menjelaskan bahawa protes terhadap keputusan pilihan raya diselaraskan melalui media sosial, Lukashenko mengatakan bahawa Rusia tidak dapat mengatasi kaedah ini.

Lukashenko menyatakan bahawa dia telah bertemu dengan banyak kepala negara dalam masalah ini dan bahawa dia memberi amaran kepada Presiden Rusia Vladimir Putin bahawa dia tidak dapat menentang kaedah ini.

Lukashenko,"(Aplikasi media sosial) Bagaimana kamu menolak saluran Telegram? Adakah kamu mampuan menyekat saluran ini? Tidak ada yang dapat menyekat saluran ini, bahkan pencipta rangkaian ini." menggunakan ungkapan tersebut.

Menekankan bahawa beberapa saluran dalam aplikasi Telegram memainkan peranan utama dalam penganjuran tunjuk perasaan, Lukashenko, dia berpendapat bahawa Amerika Syarikat (AS) telah memikirkan kaedah ini dan sekarang berjaya dengan menerapkannya di Belarus.  Memerhatikan bahawa tidak menguntungkan untuk memotong internet, Lukashenko menyatakan bahawa saluran ini, yang diuruskan dari Poland, masih tidak dapat ditutup.

Lukashenko, yang berpendapat bahawa Rusia juga akan mengalami beberapa peristiwa politik dalam waktu terdekat,

"Adakah kamu tahu apa pendapat kita dengan institusi dan pentadbiran Rusia? Sekiranya Belarus runtuh hari ini, maka Rusia akan runtuh." katanya.

Setelah Presiden semasa Alexander Lukashenko memenangi pilihan raya presiden yang diadakan pada 9 Ogos di Belarus, tunjuk perasaan bermula dengan tuduhan bahawa "pilihan raya dimanipulasi".

Video: Belarus protests continue despite crackdown - BBC News

(IH)

Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 10 -Russian Nasheed&Cecen

1 comment:

Anonymous said...

ATOK DAKWA DAP BANYAK CADANG MANSUH TOL
PUNYA LA AUTA LIDAH BERCABANG OTAK TOLOL
KAU KANTOI MENGENCING WALAUN TOYOL BAHALOL
JANJI KAU CAPATI KO NAK CAMPAK KEMANA BAGIDOL



KIKIKI.. ATOK CAKAP KAU DAH TAK LAKU DAH

KAU CAKAP LA APA PUN GORENG LA APA PUN

RAKYAT TAHU KAU LIDAH BERCABANG OTAK PENIPU...


kikikikiki..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails