Saturday, February 29, 2020

Sekilas Mengenai Muhyiddin, PM Baru..


Tan Sri Muhyidin Yassin ketika sidang media di kediamannya selepas diumumkan sebagai Perdana Menteri kelapan. - NSTP/Eizairi Shamsudin

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dilantik sebagai Perdana Menteri kelapan bagi menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad melalui jatuh bangun dalam kerjaya politiknya khususnya selepas digugurkan daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN), tiga tahun lalu.
Muhyiddin, 73, yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dipilih sebagai Perdana Menteri oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, sebentar tadi selepas memperoleh kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat.
Kerjaya politik Muhyiddin mula diuji apabila Ahli Parlimen Pagoh itu digugurkan daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri ketika pentadbiran Datuk Seri Najib Razak sebelum kedudukannya diganti oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, pada 2015.
Tindakan Najib itu dibuat selepas Muhyiddin menegur Ahli Parlimen Pekan itu berkaitan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Selepas pendirian Muhyiddin dalam parti yang dilihat sering 'bercanggah' berikutan tindakannya menentang pemimpin UMNO berhubung isu berkenaan, beliau kemudiannya dipecat oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada Jun 2016.
Tiga bulan tanpa parti, Muhyiddin bersama bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kemudiannya menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dengan menjadi Presiden dan mula bergerak sebagai pembangkang di negara ini selama dua tahun.
BERSATU kemudian membentuk gabungan dengan PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH) dinamakan Pakatan Harapan (PH) dan menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
Muhyiddin kembali menyinar dalam dunia politik selepas memenangi Parlimen Pagoh pada PRU-14 pada Mei 2018 atas tiket BERSATU.
Beliau yang menyertai politik pada usia seawal 20-an itu kemudiannya dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri di bawah pimpinan Dr Mahathir dalam PH.

2 comments:

Anonymous said...

Sapa sapa yg bomoh, mohon jampikan puaka supaya kembali beriman. Tidak lagi jadi khadam dap.

Anonymous said...

Nanti lantik peguam negara baru. Yg tidak mesra penjenayah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails