Saturday, February 29, 2020

M/Nasional + Beberapa, Sokong Muhyiddin PM. Kedah, Perak, Melaka Ikut Johor?


MN-BERSATU capai majoriti? DAP cemas saat ini

LEWAT petang Jumaat, penghulu segala hari, yang penuh barakah, satu keputusan awal dicapai Muafakat Nasional (MN) dan BERSATU selain beberapa parti lain yang dijangka menyusul memberi sokongan agar Tan Sri Muhyiddin Yassin diangkat selaku calon Perdana Menteri bagi diusulkan ke Yang di-Pertuan Agong (YDPA) dalam masa terdekat.
Ia sesuai dengan titah Baginda YDPA berikutan Mesyuarat Majlis Raja-raja Melayu yang memberi kata putus bahawa tiada siapa dapat majoriti sokongan selepas temu bual berdepan yang dibuat YDPA awal minggu ini bagi 221 Ahli Parlimen.
Sesuai juga dengan saranan dalam titah tersebut bahawa Baginda akan memanggil wakil-wakil parti mengadap Baginda secepat mungkin.
Maka, ia satu isyarat jelas Baginda YDPA mahukan kesepakatan dicapai bagi membentuk kerajaan baharu atas gabungan bakal dibina mana-mana pihak yang mendapat majoriti.
Dalam perkembangan berkaitan, Muafakat Nasional-BERSATU masih menanti pula pendirian  GPS yang akan bermesyuarat Ahad ini, namun menurut sumber, GPS juga dikatakan akan mengikuti arus yang sedang dibina iaitu dikatakan akan memihak kepada Muhyiddin.
Sumber lain pula memaklumkan, Kedah, Perak dan Melaka bakal mengikuti ‘jejak teladan’ dari Johor untuk turut berubah teraju gabungan apabila melihat keputusan BERSATU di peringkat Nasional telah mengubah haluan tidak bersama PH.
Sementara sumber lain di Negeri Sembilan pula menyatakan empat wakil rakyat PAN bakal menyertai kem yang akan menukar peneraju di negeri itu dalam masa terdekat. Ia rentetan krisis dalaman PAN di Negeri Sembilan yang juga masuk ke fasa saman menyaman antara seorang Speaker dengan Wakil Rakyat yang sama parti (PAN).
Apatah lagi, desas desus di Johor pula beberapa wakil rakyat PKR dan PAN dikatakan bakal melakar kejutan untuk turut serta bersama kerajaan baharu yang telah berjaya dibentuk bersama Umno, PAS dan BERSATU.
Dijangka Isnin paling lewat sebuah kerajaan baharu bakal dibentuk di peringkat Persekutuan dan akan diikuti di beberapa negeri yang disebutkan tadi. Sedang sumber PH pula menyatakan kini Dato’ Seri Anwar Ibrahim juga sedang berusaha mencari sokongan selepas melihat arus tidak menyebelahi mereka.
Paling cemas dengan situasi ini adalah DAP di mana mereka amat bimbang agenda mereka yang telah berjalan dan telah berjaya menggunakan beberapa pemimpin Melayu dalam PH sebagai tunggangan bakal tersekat. Ini sekiranya gabungan baharu berjaya menyerahkan bilangan majoriti menyokong pelantikan PM iaitu Muhyiddin Yassin dalam masa terdekat.
Sama-sama kita nantikan.
WAN NORDIN WAN YAACOB – HARAKAHDAILY 28/2/2020

5 comments:

SuJeng said...

Kalu Jadik pun Kejayaan sementara tu bang. Byg kn agihan kerusi utk next PRU antara mereka. Umno ngan PAS pun x berani bincang. Tu blum masuk Bersatu

Anonymous said...

Doakan muafakat nasional kekal dan lancar. Semoga itu yang terbaik buat melayu dan islam. Hentikan memburukkan bangsa sendiri.

Anonymous said...

Amin..

Puaka Rimba said...

Hidup Mahyuddin Yassin....hidup Melayu...sokong LGBT..(Lobai Genius Bolos Tingkap)...Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Biar dapat peguam yang adil..
baru belengaih juboq gian eng!
hamba pecacai nya kena tempias sikit cukup la
Kesian dah le dedak kena potong..

hhhhhhhinanya...... baru di dunia, belum lagi akhirat.

Hentikan Pusing Cerita..

Aii Pungkok Gian Eng Tersepit pon masih jilat lagi..
Kesian, tulang besi, puaka rimba dan lancu-lancau masih jadi peluloq pungkok tak basuh gian eng.. kesian, memang keturunan kamu pecacai.. suka makan dedak babi kesian.

Ramai dah lari, tapi memang kamu keturunan pecacai masil kekal jadi penjilat juboq kapiaq laknatullah! Hina sungguh.

kalau tak berubah akan jadi hamba pecacai kapiaq sampai kiamat. Kalau mampuih nak mintak tolong gian eng solat ke?? Tak sedar diri lagi.


Astaghfirullah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails