Monday, October 29, 2018

Terperangkap Gempa, Kisah Aneh Pemuda Ini (C/Perjalanan Gempa Siri 10)

 Kisah Aneh Pemuda Asal Bulukumba yang Selamat dari Gempa Palu
Rumah Isbar Susanto. (FOTO: FACEBOOK)

Catatan Perjalanan Gempa Siri 10.
Terperangkap Gempa, Kisah Aneh Pemuda Ini.

SEORANG lelaki muda dari Bulukumba adalah mangsa gempa bumi dan tsunami yang terselamat di Palu, Sulawesi Tengah. Dia mengalami kejadian aneh untuk mengelakkan kematian. Belia bernama Isbar Susanto berkongsi kisahnya melalui Facebook, Ahad (09/30/2018). 

Inilah kisah lengkap dengan sedikit peningkatan:


Syukurlah, saya masih diberi peluang dan kesihatan. Menjadi salah satu mangsa gempa bumi Palu dan Donggala dengan kesan yang teruk. Saya percaya keselamatan ini bukan secara kebetulan.


Pada pukul 3:30 petang, 28 September 2018, kami merasakan gempa kecil berskala empat kali. Kami digunakan untuk gempa seperti ini, walaupun saya sentiasa waspada apabila ada gempa bumi yang sedikit.


Masih bekerja, kakak saya memanggil sekitar pukul 16:45. Dia memberitahu saya untuk pulang ke rumah dengan segera supaya saya tidak akan terlambat dalam perjalanan ke Daerah Palolo seperti yang telah kami rancang sebelum ini. Saya bersetuju, tetapi entah bagaimana saya terlambat pulang ke rumah pada masa itu dengan membakar rokok saya sekali lagi.


Saya memutuskan untuk pulang ke rumah pada pukul 5:10 pagi seperti yang saya tulis pada senarai kehadiran dan masa untuk meninggalkan kerja. Saya memandu kenderaan dengan kelajuan standard, kemudian berhenti mengisi BBM di Jalan Sisingamangaraja. Saya berada di baris kedua. Selepas mengisi bahan api, saya meneruskan perjalanan saya ke rumah.


Tiba di persimpangan cahaya lalu lintas antara Jalan Sisingamangaraja dan Moh Yamin Street, saya berhenti di lampu merah dengan masa maksimum. Cara pulang saya pergi adalah Jalan Moh Yamin. Walau bagaimanapun, apabila lampu isyarat bertukar menjadi hijau, saya tiba-tiba berpaling ke arah kanan menuju Jalan Juanda kemudian berpaling ke Jalan Gunung Sidole. 


Bermakna untuk mengelakkan cahaya lalu lintas di persimpangan seterusnya antara Moh Yamin Street dan Dewi Sartika Street, tempoh lampu merah agak panjang dan cukup macet. Kelajuan kenderaan saya masih standard, tetapi dengan bilangan kenderaan yang tidak banyak, saya boleh lulus ke Jalan Basuki Rahmat dengan cepat kemudian dipotong di Zebra Road ke Jalan Karanjalembah sehingga ia agak cepat di rumah.


Tiba di rumah, kakak saya memanggil seorang abang di Makassar. Selepas membuka kasut saya, abang saya memberiku telefon bimbitnya dan dia bergegas mandi. Saya sedang berbual dengan saudara-mara di Makassar. Kami bercakap selama lima minit, kemudian kami menamatkan telefon, "Prakkkkkkk ..." Gempa itu tiba-tiba kuat.


Saya, yang masih duduk di ruang tamu dengan kawan, segera melarikan diri untuk keluar rumah. Walau bagaimanapun, saya teringat kakak saya yang masih berada di bilik mandi, di antara ingin menyelamatkan diri dan ingin memastikan kakak saya juga boleh keluar dari rumah.


Saya menjerit takbir dan memanggil abang saya secepat dia boleh keluar dari rumah dengan kawan-kawan. Di laman utama, saya disekat oleh motosikal yang tidak dibayangkan pada masa itu. Saya berasa seperti saya jatuh (saya berseri dan bengkak, dirasai selepas gempa bumi). Saya tidak ingat betul.

Saya hanya menjerit untuk memastikan adik saya bagaimana untuk mendapatkannya. 

Saya membuatnya melalui pagar dan ke jalan di depan rumah untuk menyertai rakan-rakan saya. Tidak ada lagi yang dapat saya lihat dengan jelas kerana kejutan itu sangat sukar. Saya tanpa henti berteriak untuk abang saya. Rakan saya tidak bimbang. Menit telefon bimbitnya kepada saya dan ingin cuba memasuki rumah itu lagi.


Pagar tembok tinggi jiran itu runtuh kurang dari satu meter di sebelah kami (sebahagian kecil daripada pagar yang lalu, kita mesti terkena). Lebih panik apabila saya melihat dinding rumah kami runtuh. Ingin menangis, ya Tuhan. Saya takbir kemudian menelefon kakak saya lagi, "Bagaimana adik saya di Kasiaaaan".



Saya sendiri tidak boleh berbuat banyak. Hanya cuba untuk menjaga tubuh saya stabil sambil melihat tiang elektrik di sekitar. Lebih dari satu minit kami digegarkan oleh gempa bumi yang kuat. Gempa besar yang akan datang adalah kurang daripada satu minit. Perasaan saya hanya lega ketika saya melihat kakak saya berada di taman sampingan rumah dengan wajah yang lemah.

Perjuangannya untuk meninggalkan rumah tidak kurang sukar. Cepat keluar dari bilik mandi dan ingin keluar melalui pintu belakang, tetapi jatuh di hadapan pintu bilik mandi. Ke dapur jatuh lagi dan terkena mesin basuh. Tetapi kerana jatuh, itulah yang menyebabkan dia bertahan. Apabila dia jatuh, dia melihat dinding rumah kami juga runtuh. 


Jika tidak jatuh di dapur, maka dinding rumah kami lah yang akan menimpanya kerana pasti saat berjaya keluar melalui pintu belakang, maka akan menuju ke depan rumah melalui jalan samping yang diapit rumah dan pagar. Walau bagaimanapun, pagar telah runtuh di atas dinding supaya adik saya boleh pergi terus ke taman sampingan.


Tuhan masih menyelamatkan kita. Tuhan tidak menetapkan masa untuk selamat. Saya terlambat pulang ke rumah, jadi saya terlambat ke Palolo (sebenarnya gempa berlaku sebelum matahari terbenam). Kami dibatalkan kepada Palolo. Bagaimana jika kita berlepas? Kami pasti terjatuh di jalan dan mungkin jadi korban jiwa atau sekurang-kurangnya mengalami luka yang parah, seperti pelumba lain yang masih di jalan ketika terjadi gempa.


Saya lulus dengan cara alternatif yang saya tidak biasa ketika saya pulang dari kerja. Bagaimana jika tidak? Saya belum sampai rumah ketika terjadi gempa, dan yang sedang di jalan tidak lebih selamat kerana tidak ada tempat yang aman saat terjadi kepanikan bersama-sama. Di rumah, saya pecahan dari perlahan kedua atau sebahagian kecil dari puasa kedua, jadi kita juga menjadi mangsa.


Semoga ini adalah gempa paling teruk yang pernah saya rasakan. Kita trauma

Kawasan Petobo, saya tidak dapat membayangkan betapa ketakutan saudara-saudara kita ketika mereka mahu menyelamatkan diri. Gempa menyebabkan tanah itu berpecah. Menelan banyak nyawa. Tanah yang pernah selari dengan lantai bawah rumah, kini mempunyai ketinggian kira-kira 10 meter. 

Salah satu rakan kami yang kini sedang memindahkan kami adalah salah seorang yang terselamat di kawasan Petobo. Diselamatkan oleh salah satu pasukan SAR apabila dia meletak jawatan untuk memecah belah di tanah yang dibahagikan. Di bawahnya dipenuhi lumpur. Mengikut pernyataan dan maklumatnya dari orang-orang di sekitar Petobo, dua masjid yang panjangnya 700 meter, kini berdekatan dan kedudukan mereka berubah. Tanah di sana berputar dan mengubah kedudukan banyak bangunan.


Malam kedua selepas gempa bumi, kami masih merasakan gempa susulan serta hujan. Saya tidak tahu berapa kali kejadian aftershock ini berlaku. Cukup cukup untuk mendengar pertengkaran di perut bumi. Dengarkan langsung di telinga kita yang ketat ke bumi hanya ditutup dengan tikar.


Kami tidak dapat tidur kerana kecemasan. Kami terus mengatakan takbir apabila pertembungan itu didengar dengan gempa bumi. Ampunilah orang yang melupakan kamu, wahai Allah, dan ingatlah ketika ujianmu datang, maafkan kami ...


Pada siang hari, kita masih boleh lapar, tetapi tidak dapat menahan rasa dahaga dalam pemanasan. kita kekurangan air.

(Palu, Ahad 30 September 2018)

Gambar Ibnu Hasyim semasa berada di Menado, Sulawesi beberapa tahun lalu. Patung di belakang ini adalah patung Tuanku Imam Bonjol di Manado..


Sila lihat..
Ikuti seterusnya..
E-Buku IH-111 C/Santai (Minda) IH Mulai Okt 2015
E-Buku IH-111 C/Santai (Minda) IH Mulai Okt 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails