Tuesday, October 30, 2018

Zalim Dijenamakan Semula Sebagai “Hampir Percuma.”


Dulu kata kerajaan BN zalim terhadap anak muda. Pendidikan dilaungkan sepatutnya percuma, PTPTN patut dihapuskan. Malah turut diumumkan sebagai janji mereka untuk mengatasi inisiatif Transformasi Nasional 2050 (TN50) kerajaan BN yang begitu meluas dan terancang.

Malangnya, apabila ditanya mengenai janji mereka di Dewan Rakyat petang ini, Menteri Pendidikan menjawab bahawa tiada rancangan untuk pendidikan percuma kerana pendidikan sudah hampir percuma.

“Pendidikan peringkat rendah dan menengah kerajaan adalah percuma. Pengajian tinggi juga hampir percuma yang mana pelajar hanya perlu membayar 10% daripada kos operasi. Kos 10% itu juga ditanggung kerajaan menerusi biasiswa dan secara tidak langsung menerusi PTPTN. Pembayaran balik juga boleh dirunding mengikut kemampuan peminjam.” kata Menteri PH ini.

Bukankah itu yang kerajaan BN dahulu melakukan juga? Apa bezanya? Pendidikan rendah dan menengah juga percuma sekarang kerana kerajaan BN yang mansuhkan semua bentuk bayaran dan yuran bermula tahun 2012.

Bak kata orang lencun terus, mereka yang sebelum ini berharapan apabila mendengar jawapan rasmi Menteri Pendidikan PH hari ini mengenai janji-janji dan hasutan PH dahulu.
Facebook Najib Razak

1 comment:

Anonymous said...

Dengan kata lain sistem dan dasar pendidikan yg dibuat bn telah pada tahap optimum. Kesilapan jahat bn adalah menjadikan rasuah sebagai sajian makanan mereka.

Yg bodoh pada masa itu adalah rakyat yg tak sedor2 bn ni bapak korupsi dunia hingga menyebabkan pembangkang2 terpaksa menjaja janji palsu seperti tol percuma, minyak murah, pendidikan percuma, mansuh bayaran pinjaman ptptn dll. Gst pun terpaksa diguna pakai sbg jajaan. Walhal gst itu sistem yg baik. Proven by many countries even jepun. Kalau tak buat lagu tu memang bn yang dibuai penyangak ni tak akan jatuh2. Cumanya HARGA YANG PERLU DIBAYAR OLEH ORANG MELAYU TERLALU MAHAL UNTUK KEJAYAAN INI

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails