Saturday, November 03, 2018

Fakta Bajet Pun K'jaan PH Nak Menipu..


Penipuan Kerajaan PH Dalam Fakta Bajet 2019
Mengejutkan bila dalam membentangkan Bajet 2019, kerajaan PH masih lagi nak berpolitik dengan menipu fakta2 yang di bentangkan mengenai keadaan ekonomi semasa Malaysia...

Kemonlah, nie pembentangan Bajet 2019 bukannya ceramah politik untuk Pilihanraya Umum!!!
Memang menteri2 PH jenis muka tembok sebab dengan muka poyo dan tak bersalah memutarbelit fakta2 ekonomi sedangkan mereka tahu semua auta tu akan tersebar luas ke seluruh dunia!!!
Taktifan Hutang
Hutang dan liabiliti sebenar Kerajaan sehingga akhir Jun 2018 adalah RM1,065 bilion :
i) Masih manipulasi sama dengan mengambil kira RM155.8 bilion komitmen luar jangka dan RM184.9 bilion liabiliti lain termasuk bayaran pajakan bagi projek Kerjasama Awam Swasta...
ii) Menteri Kewangan tipu rakyat demi tutup kegagalan pengurusan ekonomi oleh PH...
iii) 9 Mei 2018, hutang langsung Kerajaan Persekutuan RM 686 Billion...
Manakala 31 Oktober 2018 hutang meningkat RM725.2 bilion...
Peningkat RM 39 Billion hutang baru oleh PH...

Kadar Tukaran Asing Berbanding RM
Ringgit telah meningkat :
》12.3% berbanding Rupee India...
》8.1% berbanding Rupiah Indonesia...
》3% berbanding Peso Filipina...
》3.2% berbanding Renminbi China...
》0.6% berbanding Dolar Singapura...

Faktanya :

Selepas 9 Mei'18 (PRU 14), Ringgit Malaysia (RM) susut 10% iaitu RM 3.80 kepada RM4.18 per US Dollar (USD)...
Penyusutan 10%!!!

Equity Turun FBM KLCI Hanya Menurun 4.1% Pada Tahun Ini Setakat 31 Oktober 2018
Angka itu adalah mulai 1 Januari 2018...

Faktanya :

Bila kerajaan bertukar, Pasaran Equity jatuh dari 1896 mata kepada 1690 mata iaitu sebanyak 10.8% dalam masa 5 bulan...
Tahniah kerajaan PH sebab bukan saja gagal menguruskan ekonomi dengan baik malah bakat menipu semakin manthoppp!!!
(

4 comments:

Cik Minah said...

Kesian Ibnu Hasyim ni.
Hidup bergantung kepada KERAJAAN, tak mahu langsung berusaha sendiri.
Siang malam menadah tangan ke langit, mengharapkan yang pipih datang melayang dan yang bulat datang bergolek. Samalah dengan semua kerajaan PAS. Tak pandai langsung berusaha mencari duit. Semua berharap kepada royalty minyaklah, kerajaan pusatlah. Jadi, apa guna Allah kudratkan otak dan kaki tangan - hanya untuk menadah ke langit je ke............??????
Ustad, BAGET cumalah satu rancangan hala tuju yang nak dicapai oleh kerajaan.
Sebagai rakyat marhaen, kita patut ikut langkah kerajaan, buat bajet sendiri.
Tentukan hala tuju hidup kita.
Bila dah ada hala tuju, usahalah untuk mencapainya.
Bill Gate kata: Kalau kita dilahirkan miskin, ini memang b ukan salah kita. Tapi kalau kita mati miskin, papa kedana, bolehkah kita salahkan ALLAH............??????

Anonymous said...

Kalau dengan Allah pun dia tipu dengan jadi kapior, takkan dengan manusia Islam dia nak jujur. Orang sewel macam menteri kewangan makin sewel dia bila berhujjah dengan Islam.

Anonymous said...

Cik minah tak tau fungsi kerajaan pusat kut. Zaman bn dulu pun tak akur fungsi kerajaan pusat, dengan kapir guang eng lagi lah pulak.

Anonymous said...

Yer la... Cik Minah...duit royalty minyak tu la yang tampung perbelanjaan negara. Salah ker Kelantan ngan Terengganu minta..?? Ada ijazah pun bukan nyer laku sangat sekarang. Ker.. Kau nak cakap membazir jer sambung belajar...habis SPM terus cari kerja...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails