Wednesday, October 31, 2018

Kisah Mafia Itali Yang Menakutkan. Siapa?

Peta Italia

POLIS Itali menjalankan operasi anti-mafia berskala besar, menangkap berpuluh-puluh suspek berhampiran bandar-bandar Naples, Rom dan Agrigento di Sicily. Pengedaran dadah, senjata, pemerasan, pembunuhan, rasuah ahli politik, pelacuran, pencurian objek seni.
Polisi menangkap Carmine Spada Polis menangkap Carmine Spada (tengah), tertuduh sebagai bos mafia, di kota Rom.

Siapa mafia Itali?

Lima tahun buruan, bos mob jagoan Itali bersembunyi di rumahnya. Mafia Itali terlibat dalam skandal penjaga penjara Operasi utama mafia Itali, 163 ditangkap


Cosa Nostra - Sicilian Mafia


Mafia ini dari Sicily menjadi model untuk mafia lain. Mereka pada mulanya mengambil alih 'keadilan' dalam persekitaran kecil sekitar tahun 1800-an, kemudian berkembang lebih canggih.


Kata Cosa Nostra bermaksud "perniagaan kami." Ini adalah nama sebenar Mafia pertama, dengan M besar, berdasarkan nama klan, nama keluarga.

Kumpulan ini dikenali dengan kod etikanya yang dipanggil omerta, yang bermaksud kewajiban menutup dan menuntut kesetiaan penuh. Jika anda dikhianati maka anda akan disiksa dan dibunuh, atau dijatuhi hukuman terhadap keluarga mereka.

Walaupun sekarang, mereka masih sering parti itu diminta untuk menyelesaikan beberapa pertikaian perniagaan, mengembalikan barangan yang dicuri di Sicily, untuk merasakan sistem pengadilan Itali yang perlahan.


Tetapi ramai yang membenci mereka kerana mereka memakai pizza, sebutan di Sicily untuk merujuk kepada wang perlindungan, yang mereka memerah dari perniagaan.

Di Amerika Syarikat, mafia Cosa Nostra menjadi terkenal selepas menjadi kawanan penyamun Itali, yang melakukan pemerasan dan menjadi bouncer di Chicago, New York dan beberapa bandar lain. Mafia ini semakin meningkat dalam era larangan alkohol atau Larangan tahun 1920-an. 


Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) di Amerika mengatakan bahawa sindiket jenayah di Amerika Syarikat secara amnya berasingan daripada puak mafia di Itali. Dagangan heroin kekal sebagai perniagaan utama untuk mafia Cosa Nostra.

Jika anda mengatakan perkataan "mafia" sekarang, apa yang terkandung dalam fikiran adalah orang Marlon Brando dalam The Godfather. Perkataan Sicily sebenarnya membayangkan makna 'lelaki', dan label itu sering disematkan seperti itu - dan tidak tepat - kepada kumpulan jenayah terancang.

Sesetengah puak mafia Itali beroperasi secara global, bersaing dengan kumpulan "mafia" yang sama kejam.. Kumpulan dari Rusia, China, Albania dan beberapa negara lain. Kadang-kadang organisasi ini menyelaras dalam melakukan jenayah mereka dan berkongsi rampasan. Cosa Nostra Mafia menyusupkan politik dan tempatan atau kebangsaan, bukan sahaja di Itali tetapi juga di Amerika Syarikat.


Monitor Sains Kristian dan beberapa orang lain telah mendokumentasikan bagaimana Mafia memerintah dalam masyarakat Itali pada tahun 1980-an.

Tetapi tidak semua kes rasuah utama di Itali melibatkan Mafia. Mahkamah "Mafia Capital" di Rom mendedahkan rasuah bandar-bandar besar, tetapi bukan mafia.

Hari ini Cosa Nostra dan tiga kumpulan mafia Itali yang besar seperti Camorra, 'Ndrangheta dan Sacra Corona Unita mempunyai kira-kira 25,000 ahli, dengan 250,000 orang yang berkaitan di seluruh dunia, kata FBI. Cosa Nostra mungkin berperang dengan negara Itali ketika mafia diketuai oleh "godfather" Salvatore "Toto" Riina.

Tugu Falcon
Sebuah tugu peringatan dibangun di tempat jaksa Falcone diserang pada tahun 1992.

Pada Mei 1992, lelaki Riina meletupkan bom yang membunuh pendakwa Giovanni Falcone, isterinya dan tiga pengawal peribadi di pinggir kota Palermo.



Dua bulan kemudian mereka membunuh penggantinya, Paolo Borsellino dan lima pengawal peribadinya di Palermo, dengan bom kereta. Riina meninggal dunia di penjara pada November 2017, pada usia 87 tahun, ketika menjalani hukuman mati 26 tahun untuk dakwaan pembunuhan.

Properti mafia Sisilia
Vila Mafia ini berhampiran Corleone di Sicily telah dirampas dan ditukar menjadi sebuah hotel.

Cosa Nostra menguasai kuasa mereka terhadap beberapa projek yang dibiayai EU di Sicily, menakutkan kontraktor tempatan. Siasatan yang dijalankan oleh BBC pada tahun 2010 mendapati bahawa beberapa kilang kuasa kincir angin adalah bidang perniagaan yang mereka cari.

Tetapi orang Sicilia tidak berdiam diri, mereka bangkit. Kumpulan anti-Mafia yang dipanggil Libera Terra menjalankan pelbagai perniagaan baru, seperti menubuhkan hotel, dengan wang tunai dan harta benda yang dirampas dari Mafia.

Prof. Federico Varese, pakar dalam Mafia dari Oxford University, mengatakan bahawa Cosa Nostra kini memeras "pizzo" dari beberapa tempat perlindungan migran yang dibiayai oleh kerajaan di Sicily. Tetapi beberapa terompah pendatang pok bersaing dengan Mafia. 


Camarra -Mafia Napoli 

Satu lagi kumpulan mafia, Camorra, dianggarkan mempunyai 4,500 ahli di Naples dan Caserta, kata jurucakap Itali itu. Perkara utama mereka adalah ubat - mereka sering menjalankannya dengan kekejaman yang brutal. Mereka juga memperluas pembinaan, pembuangan sampah dan perniagaan pakaian. Sasaran mereka termasuk kilang-kilang Cina yang menghasilkan pakaian cetak rompak di Itali.

Menara Scampia
Bangunan bertingkat tinggi yang dilihat di Scampia dikenali sebagai ibu pejabat Camorra. 

Jenayah Camorra didokumenkan oleh wartawan Itali, Roberto Saviano, sebuah buku mengenai mafia 2006 berjudul Gomorrah yang merupakan buku laris Saviano kemudian mendapat pengiring polis dan tinggal bersembunyi kerana dia terancam dengan kematian oleh Camorra.

Dalam temu ramah dengan agensi penyiaran AS, PBS, Saviano berkata.. 

"Camorra dan Ndrangheta tidak terlalu rumit berbanding dengan Cosa Nostra dan mereka lebih kuat kerana pemimpin mereka Jenayah Camorra yang lebih muda dan lebih bersemangat telah merebak ke Sepanyol tetapi sindiket itu masih berakar di pinggir bandar Naples yang miskin, seperti Scampia dan Secondigliano. 

Roberto Saviano
Robert Saviano (tengah) dilihat dikawal oleh pengawal peribadinya di pada tahun 2013. 

Kekerasan mafia di Ostia, pinggir bandar kecil di Rom, juga dikaitkan dengan Camorra. Itali berasa marah apabila anggota klan Spada di sana melakukan keganasan terhadap wartawan TV dengan tag kepala. Wanita di keluarga Camorra sering memainkan peranan penting sebagai utusan atau akauntan yang membayar gaji anggota klan, kata Prof Varese.

Mafia Calabria

City of Calabria terletak di hujung sawit, "kaki" dalam kasut Itali, berhampiran Sicily dan kumpulan 'Ndrangheta pada asalnya adalah cabang Cosa Nostra. Nama' Ndrangheta berasal dari bahasa Yunani "andragathia", yang bermaksud keberanian atau kesetiaan. 

Keanggotaan Ndrangheta terdiri daripada sekitar 6,000 orang. Mereka didasarkan pada salah satu kawasan termiskin di Itali. Pasquale Condello, bos mafia 'Ndrangheta, ditangkap di Calabria pada tahun 2008. 

Bos 'Ndrangheta
Pasquale Condello, bos mafia 'Ndrangheta, ditangkap di Calabria tahun 2008.

Kumpulan ini mengkhususkan diri dalam perdagangan kokain, dan Prof Varese mengatakan bahawa kumpulan itu mempunyai hubungan langsung dengan kelompok kejahatan di Meksiko dan Colombia. Sebanyak 80% perdagangan kokain Eropah dikendalikan oleh kumpulan ini, mereka juga terlibat dalam pelbagai jenayah di kota ini dan di sekitar kota Turin di utara Itali. 

Keanggotaan 'Ndrangheta telah ditunjukkan di kota Duisburg, Jerman pada tahun 2007, ketika enam lelaki Itali yang berkaitan dengan sindiket jenayah ditembak mati, dan mayat mereka ditinggalkan di dalam kenderaan berhampiran restoran Itali. 

Ndrangheta juga dituduh menyalahgunakan dana negara yang ditujukan untuk pendatang miskin di Calabria Sacra Corona Unita.

Mafia Puglia.

Di Puglia, sebuah bandar kecil di tenggara Itali FBI berkata kumpulan itu mempunyai kira-kira 2,000 orang dan khusus dalam penyeludupan rokok, senjata, dadah dan manusia. Puglia adalah laluan semulajadi untuk penyeludupan dari Balkan. Klan Puglia dipercayai mempunyai hubungan kuat dengan kumpulan jenayah di Eropah Timur. 

Sekian. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails