Sunday, October 21, 2018

Bermalam Di Khemah Perlindungan Makassar. (C/Perjalanan Gempa Siri 2)


Pemindahan di Wani Donggala Village. © 2018 
Catatan Perjalanan Gempa Siri 2
Bermalam Di Khemah Perlindungan..

LIMA khemah besar berdiri di atas tanah kosong. Terbuat dari kayu dan terpal biru biru. Terletak di sebelah kiri Trans Central Sulawesi ke Palu City. Terdapat 20 keluarga (KK) yang tinggal di sana. Mereka adalah pelarian dari bencana tsunami dari Desa Wani, Kabupaten Donggala.

Langit petang mula menjadi gelap. Malam tiba tidak lama lagi. Pencahayaan dari cahaya pendarfluor agak redup mula menyala. Setiap khemah hanyalah satu lampu. Tidak cukup untuk menerangi khemah. Masih kelihatan redup. Elektrik dijana daripada penjana berhampiran lokasi pelarian.

Hanya dua hari yang lalu mereka merasakan elektrik. Sebelum ini, setiap khemah dilancarkan dengan lilin atau lampu minyak. Hanya untuk menyala sedikit pun.

Kawasan di mana para pelarian hidup dimusnahkan. Tiada skor yang ditinggalkan. Terjejas oleh gempa bumi dan tsunami pada hari Jumaat, 28 September lepas. Lokasi di seberang jalan. Betul di hadapan tempat perlindungan. Tempat kediaman mereka dikenali sebagai kampung nelayan. Sekarang hanya kenangan. Kampung itu hilang tersapu oleh tsunami.

Sudah lapan hari untuk pelarian tinggal ketika kami bermalam. Bentuk khemah pelarian sangat mudah. Mengukur kira-kira 5 x 3 meter. Hanya terpal gendut. Bahagian kiri terbuka lebar. Untuk pangkalan, mereka meletakkan kayu itu berbaris dan menutup tarpel. Pangkalan kayu tidak dilekatkan pada kayu. Terdapat rehat, supaya anda boleh sampai ke seluruh khemah.

Kami bermalam di khemah depan. Terdapat empat keluarga di sana. Di dalam khemah hanya mengandungi karung pakaian dan mi segera kadbod. Jangan mengharapkan memakai bantal. Boleh berbaring dan tidak terlalu panas atau hujan sudah bersyukur. "Maaf, tenda seperti ini," Irsyan memberitahu kami.

Malam itu kami disambut hangat. Saiz tenda masih cukup besar untuk mengisi beberapa orang lagi. Kami memilih kedudukan di sudut kiri. Di dalam khemah pelarian, tiada sekatan dipasang. Wanita tidur di sebelah kanan, termasuk kanak-kanak. Dekat dengan perkakas dapur. Sedangkan lelaki di sebelah kiri. Termasuk kami.

Sebelum tidur, beberapa lelaki dewasa masih berseronok bercakap. Mereka semua terlambat. Mengekalkan keselamatan tapak pemindahan. Diiringi dengan kopi hangat, mereka memberitahu saya ketika gempa bumi dan tsunami 7,4 magnitud melanda. Sebahagian daripada saudara-mara mereka tidak dijumpai. Diduga masih di bawah runtuhan. Tetapi cerita mereka bertahan secara berbeza.

Seperti Irsyan. Rumahnya berada di pinggir laut. Selepas gempa itu, dia mengambil isteri dan anak-anaknya. Keadaan semakin berat. Apabila isteri hamil memasuki lapan bulan. Apabila gempa itu tiba, dia berada di bilik mandi. Bersihkan selepas seharian bekerja. Gempa bumi datang dua kali. Jarak tidak lama. Sehingga gempa kedua tiba, Irsyan berjalan lancar. Nasib baik apabila pintu bilik mandi terlupa untuk dikunci.

"Saya hanya memakai tuala, ambil isteri dan anak saya," katanya. 

Naluri untuk membawa keluarganya ke tempat yang tinggi apabila ia muncul. Tidak lama kemudian dia membawa mereka dari pantai. Dan cukup pasti. Tidak lama sebelum tsunami tiba dan dikeringkan sebahagian daripada Wani I Village.

Isteri telah tinggal di tempat perlindungan selama lima hari. Sekarang ia telah dipindahkan ke rantau Poso, Sulawesi Tengah. Ke rumah saudaranya. Irsyan bimbang bahawa isterinya akan ditekankan jika dia tinggal di kem pelarian. Ketakutan lain, kerana hospital di Donggala dan Palu belum pulih sepenuhnya untuk menyampaikan buruh.

Cerita lain datang dari Doni. Dia merasa sangat baik bagaimana gelombang tsunami datang. Setelah digulung sehingga dia berjaya berpindah ke sebuah bangunan.

Pandangan Doni sangat dekat. Apabila ia berlaku, lelaki berusia 24 tahun sedang duduk sambil bermain kucing. Ketika gempa besar datang, Doni panik. Dia melihat kucing di lompat kakinya. Dari situ naluri itu berkata, segera melarikan diri dan menjerit kepada penduduk tsunami.

Sukar untuk keluar dari rumah. Ia telah rosak akibat kejutan gempa bumi. Plus visi itu pudar dan keadaan gelap. Ia tidak mengambil masa yang lama, katanya, gelombang pertama tsunami yang akan datang. Kemudian gelombang kedua lebih besar.

Selepas kejadian itu, Doni bersyukur kerana telah selamat. Pakaiannya basah. Dalam kegelapan dia dapat membantu jirannya. Keadaannya teruk. Doni dan wanita itu berjaya keluar dari pantai dengan luka penuh. 

"Masih ramai lagi yang menjerit membantu tetapi saya hanya membantu mereka yang rapat dengan saya," kata Doni.
Pemindahan di Wani Donggala Village.

Di dalam kekuatan mereka, mereka juga menguatkan satu sama lain. Ingatkan terima kasih kepada Tuhan. Peluang untuk bertahan dalam bencana gempa bumi dan tsunami tidak bermakna anda boleh berehat. Semestinya peperiksaan akan menjadi lebih berat.

"Sekarang yang penting ialah kita menyembelih tingkah laku yang baik dan meningkatkan amal kita," kata Sandi kepada semua.

Malam menunjukkan pukul 11 ​​malam. Sebahagian daripada mereka masih bercakap. Kami memilih untuk berehat. Tidur dengan pad kayu dan terpal. Bukan tempat yang selesa untuk badan selepas hari perjalanan ke lokasi yang terjejas oleh gempa bumi dan tsunami.

Nasib pelarian

Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB) menyebut jumlah pelarian mangsa gempa Palu dan Donggala mulai berkurang. Bilangan terakhir pelarian ialah 62,359 orang yang merangkumi lebih 147 mata. Kebanyakan mereka telah pulang ke rumah. Ada juga yang meninggalkan Kota Palu, Kabupaten Donggala dan Kabupaten Sigi. Menuju bandar dan wilayah lain.

Dari rekod BNPB, banyak pelarian telah dipindahkan ke Makassar, Manado, Balikpapan, ke Jakarta. Sehingga 7 Oktober, 8,110 orang telah meninggalkan Palu-Donggala-Sigi. Antaranya diasingkan menggunakan 6,157 pesawat Hercules. Semasa menggunakan kapal sebanyak 1,913 orang.

Dikejutkan pada waktu pagi, aktiviti wanita bermula. Dari 5 pagi mereka bangun. Sesetengah ibadah pertama. Pada masa yang sama ambil air. Secara kebetulan lokasi air itu tidak jauh. Di sebelah perlindungan. Itulah satu-satunya titik air bersih. Di dalamnya terdapat bilik mandi serta tempat untuk melakukannya.

Pagi itu ramai penduduk datang. Beratur untuk mengambil air. Membawa tiub dan gelen air mineral. Mereka boleh pergi dan balik lebih daripada tiga kali. Air digunakan untuk keperluan harian mereka. Masak, basuh atau mandi.

Khemah di mana kami menghabiskan waktu malam itu bukanlah tempat perlindungan yang besar. Terdapat jarak kira-kira 50 meter, tapak pemindahan besar di tengah padang. Walau bagaimanapun, penduduk di sini lebih suka berpecah. Kerana pelbagai sebab. Haba menjadi salah satu daripada mereka. Selain itu, sukar untuk mengalirkan air.

Lokasi pelarian di mana kami menghabiskan malam itu tidak mempunyai dapur umum. Setiap dapur ada dapur dan gas. Mereka memasak masing-masing. Memasak mengikut keperluan logistik diperoleh pada hari itu. Selalunya nasi dan mi segera.

"Bosan makan ini juga, tapi bagaimana lagi," kata seorang ibu di dapur.

Walaupun dalam keadaan yang sukar, keramahan sangat nyata. Kami dihidangkan teh manis hangat pagi itu. Dengan snek biskut yang diperolehi daripada bantuan logistik. Sama seperti malam. 

Lelaki pagi itu berkumpul. Kembali ke obrolan sambil menunggu giliran anda mandi. Tidak kelihatan sedih. Mereka masih boleh ketawa. Senang masih boleh berkumpul dengan keluarga dan saudara mara walaupun berada di kem pelarian.

Pengurusan kesihatan

Isu penjagaan kesihatan adalah masalah yang serius dalam menangani bencana. Pengerusi Pusat Krisis Krisis Kementerian Kesehatan, Achmad Yurianto, mengakui bahwa banyak penduduk awalnya diserang oleh gangguan influenza dan pencernaan. Majoriti mereka yang terkena penyakit ini adalah kanak-kanak.
Terutama bagi kanak-kanak, kata Achmad, mereka mempunyai banyak penyelesaian. 

Ini adalah kerana halangan badan tidak begitu baik dengan orang dewasa. Walaupun gangguan dialami oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Biasanya disebabkan oleh air sejuk, sanitasi yang buruk, dan kualiti makanan yang tidak sihat.
Pemindahan di Wani Donggala Village 2018 
Kedua-dua penyakit ini mesti ditangani segera. Sekiranya dibiarkan tidak menyebabkan masalah yang lebih teruk. Katakan Influenza, para pelarian perlu segera ditangani agar keadaan pesakit tidak semakin parah dan berkesudahan menjadi jangkitan saluran pernafasan akut (ISPA).

Walaupun gangguan penghadaman, ia dijangka dapat diselesaikan dengan meningkatkan sanitasi. 

"Penyelesaiannya bukan untuk memberi ubat sebanyak mungkin, tetapi untuk menyelesaikan sanitasi ini," jelas Achmad.

Bukan sekadar dua penyakit. Terdapat masalah penting yang mesti diselesaikan dengan serta-merta. Ramai yang terselamat daripada gempa bumi dan tsunami adalah gangguan psikiatri. Dalam kes ini trauma. Mereka masih tertekan. Takut keluar atau tidur di dalam bilik. Plus ada ahli keluarga yang hilang akibat bencana alam. Atas sebab ini, pasukan doktor telah disediakan dari pelbagai pakar.

Di samping pengamal umum dan pakar, pakar psikiatri juga dihantar. Sudah pasti masalah psikologi ini juga harus disokong oleh masyarakat sekitarnya. Beliau juga meminta agar pelarian lebih aktif dalam hal kesihatan.(IH/Rabu, 17 Oktober 2018)
Bersambung Insya Allah.

Sila lihat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails