Wednesday, October 24, 2018

K'tan Pun Bayar Cukai, Bukan Minta Sedekah - Presiden PAS

Kelantan pun bayar cukai, bukan minta sedekah - Hadi
A.Hadi berkata kerajaan negeri hanya meminta hak yang sepatutnya diberikan kerajaan pusat kepada Kelantan.

KUALA LUMPURKerajaan Negeri Kelantan pernah tidak meminta sedekah tetapi adalah menjadi kewajipan bai kerajaan Persekutuan untuk menyalurkan peruntukan kewangan kepada kerajaan Negeri, kata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.


Hadi berkata kerajaan negeri hanya meminta hak yang sepatutnya diberikan  kerajaan pusat kepada Kelantan.

“Itu kewajiban kerajaan pusat. Dalam konsep federalisme kita mesti sedar Kelantan sebahagian dari federalisme diamalkan. Dimana ada kelantan juga bayar cukai. 
“Kelantan ada hasil bumi dia. Yang kerajaan Pusat ambil. Itulah kewajiban Pusat, kena bayar balik kepada kerajaan Negeri. Itu tanggungjawab. Kita bukan minta sedekah,” katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.

Pagi tadi Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendedahkan bukti bahawa Kelantan meminta bantuan RM97 juta kepada kerajaan Persekutuan.

Pendedahan Guan Eng itu adalah susulan kecaman hebat yang diterimanya gara-gara kenyataan dibuat dalam Dewan Rakyat mendakwa Kelantan kekurangan duit membayar gaji kakitangan kerajaan Negeri.

Mengulas mengenai itu, Hadi berkata kerajaan Negeri sejak dulu membuktikan mampu untuk membayar hutang dan perkara itu belum tentu dapat dilakukan oleh Pulau Pinang.

“Semua negeri ada hutang bukan kita saja. Tapi kerajaan Negeri mampu bayar hutang dia secara berperingkat dalam tadbir urus dah masuk 28 tahun kita boleh bertahan dalam kepungan. 

“Saya percaya Pulau Pinang tidak boleh buat macam tu, tak mampu buat macam Kelantan kalau tidak ada hasil macam Kelantan," katanya lagi.Pendedahan Guan Eng itu adalah susulan kecaman hebat yang diterimanya gara-gara kenyataan dibuat dalam Dewan Rakyat mendakwa Kelantan kekurangan duit membayar gaji kakitangan kerajaan Negeri. (AA)


33 comments:

ted manoff said...

Geli aku dgn lobai kulop nii..kami pun byr cukai juga..tgk muka pun dh tahu byk dosa...

cik siti said...

Wajah sebenar lebai kulup

Anonymous said...

Sebelum dapat kuasa diangkatnya lebai ori. Di labelkan pusat sebagai zalim. Juga disuruh lebai ori dapatkan hak dari pusat: bantuan, royalti dan bagai.

Sesudah dapat kuasa lebai ori dilupakan. Lebai kulup palsu dan lebai kulup Dapiggy yang di gentel dan dibuai2.

Lebih teruk, ketawa mengilailah cai 25% bila lebai kulup palsu dan lebai kulup Dapiggy lupa ingatan, lupa asal usul dan lupa daratan.

he he he

Anonymous said...

Bukan saja Kelante tuan guru, malah pusat juga 'mengemis' dari Jepun. Bukan sekali ini tapi yang ini dah jadi amalan berulang hinggakan mata tidak pandang ke lain dah tapi asyik ke timur saja. Sampak naik juleng. Muahahaha

Anonymous said...

Perkara tiadanya kecekapan , tidak tahu mengurus kewangan, tidak menjalankan pemerintah islam sebenar tak kan terjadi jika parti amanah yang mentadbir kelantan..
Pendekatan amanah lebih menjamin rakyat kelantan yg hampir 95% anak mudanya berhijrah ke negeri dibawah pemerintahan ph spt selangor untk carik mkan

Anonymous said...

Mengemis ke jepun disebaban parti lobai mkn sama2 duit hutang 1mdb pok jib.

Anonymous said...

Banyak mana kelantan bayar cukai?....penabg selangor dan johor yg banyak bayar cukai...negei miskin boleh bayar cukai yg banyak?...

Cuba hadi bagi tahu berape jumlah kelantan bayar cukai dan banyak mana yg kerajaan persekutuan keluatkan bajet untuk khodmat pelajaran kesihatan keselamatan imigtesen bomba pertahanan dll untuk kelantan...

cik siti said...

Diatas adalah wajah sebenar lebai kulup

Anonymous said...

Lobai tunggu giliran di panggil polis.

Anonymous said...

Wajah en siti tak laku..orang miskin eksyen lebih...nak buat ketapi laju kunun...

Anonymous said...

Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan

8 Sep 2018, 3:18 petang (Dikemaskini 8 Sep 2018, 3:23 petang)

A A
Menteri Kewangan Lim Guan Eng menegur kerajaan negeri Kelantan agar menguruskan kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

Dalam kenyataan medianya hari ini, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

"Tanpa bantuan pemberian defisit daripada kerajaan persekutuan, kerajaan negeri Kelantan tidak akan mampu untuk menampung bayaran emolumen kepada kakitangan kerajaan negeri.

"Pada tahun 2017, hanya dua negeri yang menerima Pemberian Defisit iaitu Kelantan dan Perlis. Bagi tempoh 2013 hingga 2017, Kerajaan Negeri Kelantan menerima bantuan Pemberian Defisit sebanyak RM363 juta.

"Sehingga 30 Jun 2018 pula, jumlah wang pendahuluan yang telah disalurkan kepada Kelantan adalah berjumlah RM550 juta, di mana kerajaan negeri Kelantan merupakan penerima yang terbesar.

"Daripada jumlah tersebut, pendahuluan yang masih tertunggak dan belum dibayar balik oleh kerajaan negeri Kelantan adalah sebanyak RM384 juta," katanya.

Anonymous said...

En siti lgbt pas kelantan..

Anonymous said...

puak kapir dah bnayak cakap dalam tm
ada malayu sanggup ikut penjajah
asal dapat kosa hak tm digadai
penjajah rampass tm dari melayu
untuk lemahkan kuasa islam di tm
nak medeka kena bagi cina jadi warga tm
ada melayu penakut bagi
sian jenarasi mleyau kena tipuuuu

Anonymous said...

Wahai penyokong2 dan walaun2 lobai pas...

Lobai pas tak sde ilmu pentadbiran ilmu ekonomi dan ilmu perdagangan...

Lobai pas hanye ade ilmu fikh ilmu usuludin dan prcahannye..

Lobai pas pon tak ade ilmu tasauf sufi islam....

Lobai pas harap najib menang lagi supaya senang dapat sedekah....nasib lobai sungguh malang najib tunggu masa masuk penjara...

Nasib baik pas tak perintah malaysia...

Mana pegi pakat2 ekonomi islam dlm pas?...tak sebulu dgn lobai keras kapla?..

Anonymous said...

Ade melayu yg hanye pandai merapu...tak mau tolng lobai pas tengah sesak..

Anonymous said...

Bang aji kalu siar gambaq president biaq la yg sejok Mata memandang!!!

Anonymous said...

It’s geography, prominent Indonesian Muslim leader tells Zahid over quake-LGBT remark

Minderjeet Kaur - October 24, 2018 9:02 AM
19.3k
Shares

Indonesian Muslim leader Ahmad Syafii Maarif says no one should make presumptions about divine actions. (Reuters pic)
PETALING JAYA: One of Indonesia’s most prominent Muslim leaders gave a brief lesson in geography to Ahmad Zahid Hamidi after the Umno president blamed the recent earthquake and tsunami in central Sulawesi, which left thousands dead, on the homosexual activities of the people there.

Ahmad Syafii Maarif, the former chief of the 30-million strong Muhammadiyah, the second largest Islamic organisation in Indonesia, also expressed surprise that such a statement could come from an “important person” like Zahid.

“There are people in Indonesia too who argue that way, but these are insignificant individuals. Yet here we have an important person in Malaysia saying this,” Syafii told FMT.

Anonymous said...

Zahid dah jena sebijik dgn ulamak indonesia...

Nampaknye ulamak pas termasuk ustaz azhar idrus kena adekan debat dgn ulamak indonesia soal bencana kerana mungkar dgn faktor alam...

Anonymous said...

Sedapnyer...korang kutuk kelantan...Duit royalti minyak kelantan mcm2 alasan nak serah...

Anonymous said...

Anerika dan eropah pon banyak mungkar tapi tak ade pon bencana...jepun banyak mungkar kena bencana..

Anonymous said...

Kat celah mana kelantan ade royalti?..

Anonymous said...

Kelantan tidak layak dapat royalti
20/03/2010 2:46pm

KUALA LUMPUR 20 Mac - Seorang pakar Perlembagaan negara, Prof. Dr. Shad Saleem Faruqi berkata, Kelantan tidak layak untuk menerima royalti petroleum sebanyak lima peratus daripada hasil cari gali minyak di luar pantai negeri itu.

Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, Perlembagaan Persekutuan jelas menggariskan kawasan luar pantai adalah di bawah tanggungjawab Kerajaan Pusat dan bukannya negeri.

"Walaupun terdapat Akta Pembangunan Petroleum 1974 yang menyatakan negeri berhak mendapat royalti bagi kawasan luar pantai, ia tidak boleh diguna pakai kerana bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan,'' katanya. - Utusan

Anonymous said...

bERENTILAH KOMEN. Orang yang sama, gambar yang sama, nama macam-macam. nak bagi nampak banyak komen. salin tulisan orang lain dalam komen buat apa? menyemak?
Takat nak kutuk, caci ulama dan Islam.. itu saja.

Minta Ibnu Hasyim fikir balik,buang saja komen tak berguna, buang masa orang lain baca aja. Tak point yang boleh tambah ilmu. Mencarut agak kurang, orang dah meluat.

Ha ha ha

Anonymous said...

Betul tu. Kami ahli pas bengang dgn komen2 tu. Susah pulak tu kami nak jwb secara bernas.
Jadi mcm ni je lah. Kita taip je puak ph ni kuda tunggangan dapig lebai kulop sudah.

Mohammad Azren said...

Dasyat! Dasyat!. Betul ke Ibnu?, Pas tarik balik saman Royalti terhadap PETRONAS,dan MB LOBAI akan bertemu TUN M untuk membincangkan hal penerimaan royalti tersebut. Pasal DUIT, kalau Tun M suruh Lobai pakai seluar boxer tanpa baju pun,lob4 sanggup. Duit & Burit, Lobai pun tak boleh dipercayai!. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Ingatkan bila chief Lobai berucap di Parlimen hari ini akan menyentuh perkara berkenaan perlaksanaan Hudud atau RUU 355. HARAM!. Serupa seperti MP Lobai yg lain-lain ,asyik sentuh berkenaan Royalti, Dasar LOBAI MATERIALISTIK PENUNGGANG AGAMA. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

WOoiii!. Nak cari ilmu, Pergi KHUTUBKHANAH @ PERPUSTAKAAN la. Blog Ibnu ni tiada unsur keilmuan. Kalau ada pun ,standard 1Q otak kurang OKSIGEN. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ya , setuju dengan Mohammad Azren........................

Anonymous said...

Bagus Pak Asim, Meroyan lagi babi tunggang si kulup.
Tembak lagi Pak Azim!

Anonymous said...

Ada yag belum makan ubat lagi ari ni kot tu yg penyakit datang tak pergi-pergi nama mohammad nama dah ok yg pelik makin lamo makin pening

Anonymous said...

Yer la tu... Mansuhkan jer la akta pembangunan petroleum 1974 tu.. Xder maknanyer utk Kelantan...ha. .ha.. ha.. Tapi..yg korang kutuk Kelantan kaw2..menghina bagai..sumbangan perairan Kelantan tetap ada utk negara.

Anonymous said...

Ayya...lansiau...tol bila mau hapus...kincing punya worang..

Anonymous said...

Wa nak gelak ker atau nak menangis tengok komen dlm ni..? Sorry to say la.... komen Barua2 semuanya turrr.. mcm orang mabuk Oktoberfest tahun lepas tak habis lagi stim.

PH supprters berhujah hanya ikut nafsu dlm membuat tuduhan tanpa perlu pembuktian. Kes 1MDB Najib pun masih terkial kial mencari bukti untuk pendakwaan sehingga untuk tutup malu buat pertuduhan yang lain. Isu 2.6B kenapa tiada pendakwaan.? Mengapa dah senyap.

PAS difitnah kononnys bersubahat dan terima duit 1MDB dari Umno tanpa pembuktian.. digesa dedahkan bukti untuk pendakwaan jika benar... PH & Barua2 pusing cerita meleret leret untuk kalih isu... Padahal mereka adalah kerajaan yang berkuasa dan tiada halangan dlm membuat pendakwaan... jgn kegagalan ini disalahkan Umno plak sebab kawal Polis dan SPRM dari bertindak... 97 29 0... ingat angka ni... April 2019.

Menuduh kononnya Kelantan kurang sumbangan cukai dan tiada hak untuk menuntut royalti minyak sebab luar perairan Kelantan... habis minyak tu ada dlm perairan siapa...Siam.? Kalau Siam pasal apa Msia yang dapat hasil...? Alahai... Barua2 ooii.. Orang tua yang lu orang hina dan kutuk tu lebih memahami apa itu Undang2 dan Federalisme..

Tak mampu berhujah dan mematahkan dakwaan PAS... Barua2 ni spin konon PAS tak Islamik.. PASU BUNGA lagi Islamik kata barua2 sebab nak mengampu dan nak tunjuk terlebih bijak dari Tokong dan Atok dlm isu hutang negara kononnya lebih dari 1 Triliion... selepas laporan RMK11 yang lepas..Wa nak tunggu apa komen Ayatololah Msia nak kata lepas ni pasal hutang negara.

Wa tulis ni bukannya nak melayan komen barua2 yang mcm mabuk Oktoberfest.. tapi sekadar mengajak mereka2 yang berjiwa Merdeka dan berprinsip dlm hidup atas kebenaran supaya berfikir guna akal untuk menilai dan tidak terbabit dengan fitnah2 Barua2 terhadap PAS mahupun sesiapa pun tanpa pembuktian.

Pemimpin yang Penipu akan mempunyai pengikut yang mcm taik xebagaimana barua2 dlm blog ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails