Wednesday, October 24, 2018

Kekeliruan LGE, MB K'tan Jelaskan..



Pinjaman pendahuluan sebagai sandaran, bukan bayar gaji - MB


KOTA BHARU: Kerajaan negeri menafikan dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, bahawa permohonan bantuan pinjaman pendahuluan yang dikemukakan mereka adalah untuk membayar gaji kakitangan awam.
Sebaliknya, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, menjelaskan pinjaman pendahuluan yang dimohon itu sebagai sandaran seandainya kerajaan negeri tidak mencapai bajet dari segi pendapatan negeri pada akhir tahun ini.
Selain itu, katanya, pinjaman pendahuluan itu juga dijadikan sandaran kerana Kerajaan Persekutuan masih belum menjelaskan beberapa bayaran kepada kerajaan negeri seperti premium tanah Institut Pendidikan Guru (IPG) Pengkalan Chepa berjumlah RM113 juta, premium tanah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) berjumlah RM144 juta serta hasil tanah (RM18 juta).
“Menteri Kewangan mungkin salah faham dengan semua kerajaan negeri termasuk Kelantan yang memohon dengan Kerajaan Persekutuan untuk mendapatkan pendahuluan kerana kita bimbang jika akhir tahun ini kita tidak dapat memenuhi komitmen dalam soal pemberian termasuk kebajikan, bukannya bayaran gaji.
“Bayar gaji sudah cukup dengan jumlah RM300 juta kerana pendapatan daripada hasil tanah dan kayu sudah melebihi RM300 juta. Bermakna soal gaji tidak berbangkit untuk memohon pinjaman pendahuluan.
“Kita juga mempunyai sandaran memohon pendahuluan kerana Kerajaan Persekutuan masih lagi belum membayar beberapa bayaran yang perlu dibayar kepada kerajaan negeri pada tahun ini,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat EXCO di Kompleks Kota Darul Naim, di sini, hari ini.
Guan Eng hari ini tampil mengemukakan bukti dokumen bagi mengesahkan kerajaan Kelantan memohon bantuan pinjaman pendahuluan untuk membayar gaji kakitangan awam.
Katanya, daripada bantuan pinjaman pendahuluan itu, kerajaan Kelantan memohon RM24.5 juta untuk pembayaran gaji kakitangan termasuk sambilan pada tahun ini.
Mengulas lanjut, Ahmad berkata, permohonan pinjaman pendahuluan antara kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan adalah perkara biasa dilakukan sejak Barisan Nasional (BN) memerintah lagi.
“Kita akan mohon supaya kita dapat membuat penyelarasan antara pendahuluan dengan bayaran wajib yang perlu dijelaskan Kerajaan Persekutuan,” katanya.(BH)


Hasil carian imej untuk muka mahathir macam kondom?
LIMA belas abad yang lalu Nabi Muhammad SAW menyampaikan sebuah pesan yang mengejutkan.
لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا فِي جُحْرِ ضَبٍّ لَاتَّبَعْتُمُوهُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ آلْيَهُودَ وَالنَّصَارَى قَالَ فَمَنْ
Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh, kalian benar-benar akan mengikuti kebiasaan orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sehingga sekiranya mereka masuk ke dalam lubang biawak sekalipun kalian pasti akan mengikuti mereka.” Kami bertanya; “Wahai Rasulullah, apakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani?” Beliau menjawab: “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (HR Musim – Shahih)

31 comments:

Anonymous said...

Kelantan..kelantan. Inilah akibatnya jika pemerintah kelantan masih mengamalkan undang2 penjajah. Tak mampu mmbuat reformasi ke arah islam sebenar. Hanya mampu berjubah dan berserban mengaburi rkyak kelate

Anonymous said...

Kalau betul untuk bayar emolumen masakan menteri hanya luluskan kurang dari yang diminta. Gaji tak boleh bayar kurang. Itu saja menunjukkan menteri tahu itu hanya alasan untuk menguatkan permohonan saja.

Lagipun sume tahu 'penyapu baru' akan cuba pamerkan kehemahan dan tayang power root. Makanya permohonan perlulah kreatif dan inovatif agar ia cepat diluluskan. Hah dah lulus dah! Itulah kuasa kreativiti dan inovasi.

Anonymous said...

Lobai mb pon pandai putar jugak...hahaha...

Senang aje PH stop bagi duit tengok mb sendiri dapat tak gaji..

Anonymous said...

Wednesday, October 24, 2018
Hadi pun lupa Hudud teringatkan royalti

ULASAN SIDANG


SAYA menanti-nanti giliran wakil Marang (Abdul Hadi Awang - Pas) membahas pembentangan kajian separuh penggal Rancangan Malaysia ke-11. Apa yang saya tunggu bukan ulangan kepada isu yang sudah dibangkitkan oleh beberapa wakil pembangkang lain, khasnya daripada Pas, yakitu mengenai tuntutan dan tagihan royalti Petroleum untuk negeri Terengganu dan Kelantan.

Cukuplah wakil-wakil pembangkang lain yang menyebutnya kerana tagihan wang roytalti itu bagi saya adalah kebendaan (materialis) belaka. Ada perkara lebih penting yang dinantikan akan dibentang atau pun dibangkitkan oleh Hadi Awang sebagai presiden parti agama (Pas).

Perkara itu ialah berhubung cita-cita lama Pas untuk melaksanakan hukum Hudud atau pun memperkasakan mahkamah syariah di negara ini.

Isu RUU 355 bagi meminda Enakmen Agama Islam bagi memberi kuasa lebih luas kepada Mahkamah Syariah, tampaknya tidak disebut langsung oleh Hadi Awang. Begitu juga perkataan Hudud, yang telah menjadi bertih dimulut orang Pas selama ini juga tidak disebut. Selama ini selapas Allah, Rasul, Hadi Awang maka Hududlah yang sering bergantungan dimulut orang Pas.

Sebaliknya Hadi ada menyebut perkataan Royaliti. Jika tidak salah pengamatan saya dalam masa 22 minit beliau berbahas, sebanyak dua atau tiga tiga kali disebut royalti, hanya sekali perkataan semiripnya “ta'zsir” disebut. Hadi mahukan hukuman ta'zir dipraktikan kepada pesalah rasuah kerana ia lebih berkesan daripada hukuman denda atau penjara.

Kenapa berlaku itu, melupai Hudud melautkan RUU 355? Apakah Hadi sudah menyedari dan baru berpijak dibumi nyata yang bahawa wang lebih penting daripada rektorik politik. Retorik dan impian tidak boleh membangun negeri. Jika soal Hudud atau desakan untuk membentangkan RUU 355 yang pernah dibawa sebelum ini sesuatu yang tulen dan merupakah hakikat agama, kenapa ia ditinggalkan dalam perbahasan kali ini? Kalau ia hakikat agama tentu Hadi tidak terlali mengenai perkara itu

Anonymous said...

Guan Eng: Kelantan negeri gagal

Lu Wei Hoong
24 Okt 2018, 12:23 tengahari (Dikemaskini 24 Okt 2018, 12:28 tengahari)


A A
Kembali menyanggah Kelantan, Lim Guan Eng hari ini tampil mengemukakan data daripada Kementerian Kewangan untuk membuktikan negeri terbabit mengalami kekurangan dana untuk membayar gaji kakitangannya.

Bercakap kepada media di parlimen hari ini Lim menunjukkan surat dari Pejabat Perbendaharaan Kelantan yang meminta bantuan pinjaman daripada pusat untuk membayar gaji kakitangan yang berkhidmat dengan kerajaan negeri.

Surat itu ditulis Pegawai Kewangan Negeri Kelantan Datuk Nik Kazim Nik Yusoff.

“Ini (surat) bukan daripada saya, dari Kelantan," katanya.

Melalui salinan surat itu, Nik Kazim menyatakan kerajaan Kelantan terdedah kepada kelewatan pembayaran gaji kakitangan serta bil semasa.

Surat bertarikh 18 Jun 2018 itu menyatakan Kelantan perlu pendahuluan dana sebanyak RM97 juta pada Julai bagi menampung perbelanjaan luar jangka serta ketiadaan punsa baru sumber hasil.

"Implikasi shortfall ini akan menyebabkan kerajaan negeri terdedah kepada kelewatan pembarayan gaji kakitangan termasuk sambilan sebanyak RM24.5 juta sebulan, serta bayaran bil-bil melebihi 14 hari," kata surat itu

Anonymous said...

Fikirkan bagaimana si muflis dengan hutang 1 trilion rupee mahu menjalankan pengilangan kereta kebangsaan tanpa menggunakan pinjaman. Kalau bukan do-it bank, mungkin do-it Along kot yang jatuh ke riba. Muahahaha

Anonymous said...

Mb tak tahu suk hantar surat kpd menteri kewangan rayu mintak bantuan...

Suk ade kuasa sendiri?...

Lobai mb pon kaki tipu klentong nak tutup kemaluan...hihihi....kopiah atas kapla...

Ini lahir dari sistem pendidikan mana?..

Anonymous said...

Bukan dgn cara rompak..

Anonymous said...

Ada barang kalau kemut pergh, dan ada barang kalau kemut yeak! Royal ti juga sama. Kalau kemut terlalu lama nanti bunga bertambah jugak. Kalau biasanya oang mandi dengan air, si pengemut pula nak kena mandi bunga. Wakakaka

Anonymous said...

Anon 6.20pm. Komenlah apa yang lembu, kambing dan macai PH rasa nak komen, insya Allah Kelantan tetap akan diperintah oleh Kerajaan Islam PAS sampai bila-bila. Ada paham tak wahai lembu, kambing dan macai PH...???!!! Bedanya ialah macai PH banyak yang tak faham Hadis Nabi dan banyak yang tak tahu baca dan khatam Al-Quran. Perdalamkan agama dulu...barulah komen... Takbiiir.

Anonymous said...

Blogger Anonymous said...

Lobai mb pon pandai putar jugak...hahaha...

Senang aje PH stop bagi duit tengok mb sendiri dapat tak gaji.

KOMEN:

Itu kata kamu dan kalau kamu tambah yang ini lagi baguih: "kalau PH stop korek minyak kat pantai timur, merasalah keme tolong hantar Atok keme jalan kaki pi opis."

Anonymous said...

Tadahlah tangan ke langit.. Duit akan turun...tak payah ler buat surat...tuhan suruh berusaha...bukan sembang ...

Anonymous said...

Minyak luar pantai kelantan dan terengganu..pas boleh pegi korek sendiri....pas tak kluarkan modal 1 sen pon kpd petronas...ade paham?..hihiji

Anonymous said...

Negeri kelantan jauh lebih besar dari penang...hasil banyak...tapi kenape kelantan miskin dari penang?...

Duit tak cukup tapi tak mau potong gaji mb timbalan mb exco dan wakil rakyat...

Mb dan exco negeri ph potong gaji...

Dah tahu duit tak cukup kenape berlagak ambik ramai kakitangan awam?...

Anonymous said...

Pemerintahan selepas arwah TG NIK AZIZ, Kelantan hanya berhutang dengan kerajaan pusat 5 tahun berturut-turut..!
Komentar Ipoh Mali.

~ Kononnya Ahli parlimen PAS nak tunjuk hero.. bangun dan minta LGE dihadapkan ke jawatankuasa dewan kerana berbohong.. yang bestnya yang bangun bantah sama PAS adalah MP BN yang dulu depa cakap benda yg sama.. Najib pernah kata benda yg sama..

Lagi nak nampak real, MP PAS minta Lim Guan Eng minta ulang kenyataannya di luar dewan.. Last2 Lim Guan Ulang sekali lagi di luar dewan... Lim Guan Eng kata, Bukan satu tahun, rupanya dah 5 Tahun berturut turut Negeri Kelantan alami Defisit mengurus dan terpaksa Pinjam Kerajaan Pusat.. maksudnya selepas zaman Tok Guru Nik Aziz, kelantan berhutang untuk belanja mengurus..


Lim Guan Eng Siap keluar kenyataan rasmi..Hutang makin bertambah.. Tunggakan bayaran balik pun bertambah.. malah Lim Guan Eng kata dia baru luluskan pendahuluan dan bantuan belanja mengurus kepada Kelantan.. Ingat pinjam dengan Bank, Dengan negara China boleh tangguh tangguh ? silap2 Kelantan tergadai dengan lebai lebai sekali..

Senjata dah makan tuan.. Takda ker rasa malu.. sudah sudah lah PAS nak tunjuk pandai.. Nak urus ECRL konon.. Nak bayar hutang Negeri sendiri pun bertangguh, nak urus air bersih pun tak mampu.. Kerajaan Pusat bagi RM 600 juta pinjaman tingkatkan kualiti bekalan air, Sampai hari ini air masih kotor dan keruh.. Urus hasil Hutan pun sampai botak hutan..

tak payah dok sembang lah pasal negeri.. Parti korang yg ada 1 Juta ahli, Urus Harakah ngan Kohilal pun Bankrap.. Pelabur Kohilal bukan jer tak dapat keuntungan, Modal pun tak dapat balik.. gaji staf harakah dan hutang dengan pencetak pun tak berbayar..

Bila orang tegur.. kalih isu macam orang hina Islam.. Sebenarnya orang macam korang buat nama baik Islam terhina..Hakikatnya korang yg hina diri sendiri.. Sikit sikit tunjuk laporan Audit Pengurusan terbaik pejabat Menteri Besar.. Memang setiap tahu takda audit tempat lain ker selain pejabat menteri besar? memang lah pengurusan baik..Sebab duit nak uruskan pun takda.. :)

Ahmad Muslim Badawi

Anonymous said...

Dengan berhutang RM1.3Bil.. Hebatkah pengurusan kewangan Kerajaan Negeri Kelantan?
KELANTAN DALAM KONTEKS KELEMAHAN PENGURUSAN KEWANGAN DAN EKONOMI YANG TIADA NILAI TAMBAH

Apabila Parlimen dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Kelantan sememangnya tidak mempunyai kemampuan untuk membayar gaji kakitangannya, (dengan maksud tanpa bantuan daripada kerajaan Pusat), maka ia adalah merupakan satu hakikat yang tidak seharusnya dinafikan.

Kelantan dalam pembentangan belanjawan 2018, memperlihatkan wujudnya perbelanjaan defisit sebanyak RM 41.74 juta, sedangkan perbelanjaan mengurus melibatkan RM 738.44 juta berbanding dengan perolehan hasil RM 636.98 juta.

Tunggakan hutang kerajaan negeri Kelantan kepada kerajaan Pusat, berdasarkan laporan Audit 2013 berjumlah RM 247.16 juta, bagaimana pun, persidangan Parlimen 12 Mac 2016 telah dimaklumkan bahawa jumlah hutang Kerajaan Negeri Kelantan kepada kerajaan Pusat adalah berjumlah RM1.3 bilion.


Namun begitu, berdasarkan kenyataan akhbar menteri kewangan pada 8 September 2018, merekodkan jumlah tunggakan hutang kerajaan Kelantan sehingga 30 Jun 2018 adalah sebanyak RM 434.5 juta.

Berdasarkan keadaan ini, kemampuan Kerajaan Negeri Kelantan dalam pengurusan kewangan negeri adalah sesuatu yang boleh dipersoalkan akan keberkesananya kerana ia telah melanggari akan prinsip keberkesanan kos dan prinsip pulangan berasaskan pelaburan (ROI).

Realiti ini akan menyebabkan Kelantan akan terus berhempas pulas untuk keluar daripada perbelanjaan defisit untuk tahun-tahun yang akan datang.

Hakikatnya kerajaan Kelantan tidak boleh membandingkan bantuan pusat yang disalurkan kepada Kelantan, sebagai satu usaha perlu untuk memenuhi tanggungjawab kerajaan Pusat terhadap kerajaan negeri secara madatori dengan meletakkan tanda aras bahawa, negeri-negeri lain juga mendapat bantuan kewangan yang sama daripada kerajaan Pusat.

Realitinya, Kerajaan Negeri Kelantan harus menerima fakta bahawa kedudukan kewangan Kerajaan Negeri Kelantan agak lemah, sehinggakan Kelantan diberikan peruntukan yang paling besar bagi Bantuan Kewangan Defisit dan Bantuan Kewangan Pendahuluan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM 913 juta.

Kenyataan daripada Kementerian Kewangan menyebut, “Selain daripada pemberian yang biasa disalurkan oleh Kerajaan Persekutuan adalah pemberian kepada negeri-negeri yang menghadapi kekurangan wang dalam akaun mengurus (Defisit). Pemberian tersebut diberikan kepada Kerajaan Negeri yang mengalami defisit yang mana hasil Kerajaan Negeri tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain. Kerajaan Negeri Kelantan merupakan penerima Pemberian Defisit yang tertinggi antara semua negeri berjumlah RM 363 juta”.

Berdasarkan kedudukan kewangan Kerajaan Negeri Kelantan yang kurang dinamik serta amat bergantung kepada bantuan Kerajaan Persekutuan, mendedahkan realiti pengurusan kewangan Kerajaan Negeri Kelantan kepada potensi krisis defisit secara berpanjangan.

Hal ini disebabkan oleh pertumbuhan pendapatan yang amat lemah, ditambah pula dengan strategi pelaburan yang kurang berkesan, mengakibatkan prestasi kewangan Kerajaan Negeri Kelantan kehilangan pemacuan prestasi yang membawa kepada situasi kehilangan nilai tambah ekonomi.

Apakah dengan wujudnya situasi ketiadaan keupayaan kewangan yang berpotensi untuk berlaku secara berterusan, memungkinkan Kerajaan Kelantan untuk bertindak meneruskan pelaksanaan Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL), sebagaimana yang disuarakan oleh ahli-ahli Parlimen PAS di dewan rakyat? Atau ia hanyalah satu lelucon, sedangkan nafsunya longlai dan sejuk?

Dr. Kamarudin Musa

Anonymous said...

Negeri kelantan dah boleh tutup kedai...niaga tak pernah untung...lobai bodoh nak tadbir negeri..

Lobai jadi pendakwah dan mengajar di surau dan masjid cukup laa...

Anonymous said...

Menteri besar munapik. Nipu je kejenya.mcm lebai pas lain

Anonymous said...

Lobai pas angin tinggi..nak perintah sendiri tapi berharap duit kerajaan PH nak uruskan negeri....negeri pas dah hampir bankrap..

Anonymous said...

Hinanya mp pas dlm parlimen menipu.tak sangka si kafir baru jd menteri lebih berhemah meluluskan duit demi mrmbayar gaji. Menipu menipu pas!
Pas penipu! Bertopengkan serban dsn islam.tapi menipu

Anonymous said...

Wahai penyokong2 lobai pas...

Lobai pas tak sde ilmu pentadbiran ilmu ekonomi dan ilmu pentadbiran...

Lobai pas hanye ade ilmu fikh ilmu usuludin dan prcahannye...

Lobai pas pon tak ade ilmu tasauf sufi islam....

Lobai harap najib menang lagi supaya senang dapat sedekah....nasib lobai sungguh malang najib tunggu masa masuk penjara..

Anonymous said...

Pas kata ade ramai pakar2 ekonomi islam...mana pegi pakar2 ni hingga pas tenat...

Ato pakar2 ekonomi dan perdagangan dlm pas tak sebulu dgn lobai pas yg keras kapla?..

Anonymous said...


Syarikat Milik Kerajaan Kelantan Gagal Main Peranan
sokmo.net
3 years ago

Anak syarikat milik kerajaan negeri Kelantan dilihat tidak memainkan peranan bagi membantu menjana pendapatan kepada negeri itu apabila gagal memberi sebarang sumbangan sepanjang tahun lalu.

Malah, kegagalan anak syarikat menyumbangkan hasilnya menjadi faktor mengapa kerajaan negeri sering berdepan masalah kewangan sehingga terpaksa mengemukakan belanjawan defisit saban tahun.

Setiausaha BN Kelantan, Datuk Md. Alwi Che Ahmad berkata, belanjawan defisit mungkin bukan masalah kepada kerajaan negeri kerana kerajaan Persekutuan selama ini sentiasa membantu menampung kekurangan tersebut.

Bagaimanapun katanya, defisit tersebut mungkin tidak wujud atau sekurang-kurangnya dapat dikurangkan jika kutipan hasil daripada anak-anak syarikat dikuatkuasa dengan lebih tegas.

“Dalam Bajet 2016 disebut defisit RM45.61 juta. Itu bukan soalnya kerana kerajaan Pusat akan tambah ke dalam akaun mengurus, tetapi kerajaan negeri sebenarnya boleh mengelak daripada meminta bantuan ini jika kutipan bagus.

Anonymous said...

Kerajaan Tampung Defisit Kelantan RM590 Juta – Tok Pa

Kerajaan Tampung Defisit Kelantan RM590 Juta – Tok Pa
Sep 23, 2014

TUMPAT (Kelantan) – Kerajaan Persekutun sudah pun membelanjakan kira-kira RM590 juta untuk menampung defisit belanja mengurus kerajaan negeri Kelantan sejak lapan tahun lalu kerana negeri Kelantan tidak mampu untuk menampungnya.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata tahun ini sahaja Kerajaan Pusat membelanjakan RM86 juta untuk Kelantan untuk tujuan yang sama tetapi parti PAS tetap menuduh kerajaan Barisan Nasional (BN) zalim.

“Kita dah buat banyak di Kelantan ni tetapi masih lagi dia (PAS) kata kita zalim, rakyat Kelantan ditindas, sebenarnya ini adalah fitnah semata-mata.

http://youtu.be/UPbm4nUtxIw

“Dari segi defisit, umpamanya belanja mengurus, kerajaan negeri Kelantan tidak cukup wang untuk membiayai belanja mengurus dan defisit ditampung kerajaan pusat, RM590 juta dalam tempoh tujuh lapan tahun ini,” kata Mustapa dalam sidang media hari ini.

Menurut Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan, Kelantan merupakan negeri yang paling teruk kerana mengalami masalah kewangan kerana menghadapi masalah defisit dalam akaun belanja mengurus mereka.

Beliau berkata, biarpun telah banyak perkara dilakukan untuk kebaikan rakyat Kelantan tetapi dalam ceramah, parti PAS masih lagi menggunakan isu zalim itu.

“Saya yakin rakyat Kelantan semakin tahu akan peranan kita di Kelantan ini,” katanya.

Mustapa berkata demikian ketika mengadakan sidang media selepas melawat Pusat Media Kementerian Komunikasi dan Multimedia di kawasan Hospital Tumpat hari ini

Anonymous said...

Adun Wakaf Baharu, Datuk Ahmad Yakob tidak akan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan walaupun hukum hudud tidak dapat dilaksanakan di negeri ini tahun ini.

Ahmad mengulas mengenai janji yang dibuatnya pada sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) tahun lepas yang menyatakan beliau sanggup melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan jika masih gagal melaksanakan hukum hudud di Kelantan tahun ini.

dalam tak ada duit, boleh pulak naik gaji elaun, beli Mercedes...

Rakyat negeri ini paling ramai berkhidmat dalam perkhidmatan awam negara dengan jumlah 12.6 peratus atau hampir 159,000 orang daripada bilangan keseluruhan penjawat awam di seluruh negara.

Anonymous said...

lge menipu.lge menipu.lge menipu

Mohammad Azren said...

Lobai-Lobai boleh tanya kat NB Lobai. Pinjam duit dari pusat buat apa, kalau bukan untuk bayar gaji. Buat beli kondom berduri ke?. Lobai ...Lobai ku sangka BINGAI ,rupanya BAHALOL. MENIPU AJE KEJANYA. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Hidup Pas.

Anonymous said...

Yang kerajaan persekutuan tak beri royalti minyak kpd kelantan pula kau tak bising wahai Tok Pa.

Anonymous said...

Kalau kau mati lobai lobai ni juga yg nak sembahyangkan mayat kau ,atau kau nak wasiatkan lim guan Eng yg sembahyangkan jenazah kau.

Anonymous said...

Wah mengagungkan si kafir laknat Lim Go End tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails