Tuesday, October 23, 2018

Peminat Benci Gaya Rambut Baru Pogba. Gaya Rambut Menurut Islam?


SUKAN


JIKA kebanyakan pemain bola sepak sering dikritik kerana prestasi di atas padang, lain pula ceritanya dengan bintang Manchester United (MU), Paul Pogba. Dia dikecam peminat pasukan itu setelah memuat naik foto gaya rambut terbaharunya, baru-baru ini.

Berdasarkan komen yang diterima, rata-rata peminat mengakui tidak suka dengan gaya rambut tersebut. Menerusi foto itu, Pogba memilih gaya garisan geometrik dengan corak bintang di sisi kepalanya.

"Pemain terbaik tak bermain dengan rambut. Mereka bermain bola, mereka bukan kanak-kanak," tulis seorang peminat.
"Kamu seperti jenaka. Belajar main bola dulu baru dapatkan potongan rambut yang bagus," tulis seorang lagi peminat.

Pogba merupakan pemain kelahiran Perancis. Selain bermain untuk pasukan kebangsaannya, dia merupakan pemain tengah MU.- Express.Uk.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sekadar membuka minda sambil belajar hal-hal agama sikit-sikit.. Elok juga diketahui oleh remaja kita bagaimana gaya rambut yang dilarang dan dibolehkan menurut Islam. Sebagai warga Malaysia yang majoriti rakyatnya Muslim, rasanya elok kena tahu, jangan jadi macam katak yang tertutup di bawah tempurung gelas yang gelap.

Ini gaya rambut menurut Islam..
Gaya Rambut yang Dilarang Menurut Islam
Apa Qaza? "Naffi berkata," Beberapa kepala anak kecil dicukur, dan ada yang tertinggal. "


ISLAM adalah agama yang sempurna, sebagai way of life, dari hujung kaki hingga ke hujung rambut. Bukan terpisah-pisah seperti sekulaisme dll.. 
Menurut Ulama ada beberapa larangan dalam gaya rambut seseorang lelaki, Antara lain:

Qaza '
Dalam kitab Fiqih Islam Wa Adillatuhu, Qaza 'adalah tindakan mencukur rambut anak kecil pada beberapa titik (secara rawak) dan membiarkannya di beberapa titik lain sehingga tidak sekata seperti gumpalan awan. Menurut Imam Nawawi qaza 'adalah mencukur sebahagian kepala secara total.

Dari Ibnu 'Umar radhiyallahu' anhuma bahwa beliau berkata,
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن القزع
"Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang dari Qaza'."

Ditanyakan kepada Nafi 'yang meriwayatkan dari Ibnu' Umar, "Apa Qaza 'itu?" Nafi' menjawab, "Sebahagian kepala anak kecil digundul, dan sebahagian yang lain ditinggalkan." (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. Lafazh hadits milik Muslim)

Dalam hal ini, Rasulullah SAW melarang kegiatan qaza' ini sebagaimana sabda beliau: "Cukurlah seluruhnya atau biarkan seluruhnya."

Berkaitan sifat rambut Rasulullah, Aisyah RA berkata: "Posisi rambut Rasulullah SAW adalah di atas hujung daun telinga dan di bawah ubun-ubun."

Ulama menyebutkan bahawa Qaza 'mempunyai 4 bentuk;
  1. Menggundul tanpa berurut. Dia menggundul bahagian kanan, bahagian kiri, ubun-ubun dan tengguknya.
  2. Menggundul bahagian tengah dan meninggalkan dua bahagian lainnya.
  3. enggundul samping-sisinya dan membiarkan bahagian tengahnya.
  4. Menggundul ubun-ubun saja dan membiarkan bagian yang lainnya. (Baca Asy-Syarah Al-Mumti '1/167 karya Syaikh Ibnu' Utsamin dan Asy-Syarh Al-Mukhtashar 'Alâ Zad Al-Mustaqni' 1/123 karya Syaikh Shalih Al-Fauzan)


Memanjangkan rambut bila tak memuliakan (merapikan)

Dalam beberapa riwayat disebutkan, rambut Rasulullah SAW panjangnya sampai menyentuh bahunya, sebagaimana dalam banyak hadits, seperti:
عن البراء بن عازب يقول ما رأيت من ذي لمة أحسن منه وفي رواية كان يضرب شعره منكبيه
Dari Bara 'bin Azib, dia berkata, "Aku tidak pernah melihat rambut melampaui hujung telinga seorang pun yang lebih bagus daripada (rambut) Rasulullah." Dalam suatu riwayat lain, "Rambut Rasulullah sampai mengenai kedua-dua bahunya." (HR. Muslim)

Namun berkaitan dengan undang-undang memanjangkannya, para ulama berbeza pendapat. Pendapat pertama mengatakan bahawa hal itu hukumnya sunnah. Sedang yang lain tidak. Yang berdalil memanjangkan rambut adalah sunnah, berasal dari perbuatan Nabi. Dan meniru Nabi adalah ibadah, sebagaimana dalil Al-Quran;
لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر وذكر الله كثيرا
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap Allah dan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (QS. Al-Ahzab: 21)

Sedang pendapat kedua memanjangkan rambut hukumnya bukan sunnah, tetapi hanya sekadar adat kebiasaan, dan hukumnya mubah (boleh dilakukan dan boleh tidak).

Yang jelas, memanjangkan rambut harusnya memuliakan dan menjaga dia dengan rapi. Sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Siapa yang memelihara rambutnya maka hendaklah memuliakannya".

Erti memuliakan rambut adalah meminyakinya, menyisirnya, dan tidak mencukurnya secara total kerana hal tersebut bertentangan dengan memuliakan rambut.

Salah seorang sahabat datang kepada Nabi SAW dalam keadaan rambut dan janggut yang rawak-acakan. Kemudian Nabi SAW menyuruhnya pulang untuk merapikan, selepas rapi baru kembali lagi kepada beliau. Setelah itu, Nabi SAW bersabda: "Tidakkah yang seperti ini lebih baik daripada kalian datang dalam keadaan rambut rawak-acakkan dan tidak berminyak sehingga berpenampilan seperti syaitan?"

Mengecat uban dengan warna hitam

Pada hari pembebasan kota Makkah Abu Quhafah dihadapkan kepada Rasulullah yang ketika itu rambutnya kelihatan sangat putih. Kemudian Rasul menyuruhnya untuk pergi ke tempat isterinya agar isterinya mewarnai rambutnya dan mengelakkan warna hitam.

Anas bin Malik pernah ditanya tentang cat rambut, Rasulullah SAW Kemudian ia menjawab: "Rambut Rasulullah SAW tidak beruban kecuali sedikit. Tetapi, Abu Bakar dan Umar sepeninggal beliau mewarnai rambut mereka dengan daun pacar / inai dan daun katam (sejenis tumbuhan untuk menyuburkan rambut). "

Berdasarkan hal itu, para salafush sholeh dan tabi'in berpendapat bahawa tidak mencatnya lebih baik berdasarkan hadis Rasulullah yang melarang mengecat Uban juga beliau tidak mencat ubannya.

Diriwayatkan Abu Daud, dari Ibnu Abbas, dia berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda,

يكون قوم يخضبون فى آخر الزمان بالسواد كحواصل الحمام لا يريحون رائحة الجنة (والحديث صححه الألباني في صحيح أبي داود)
"Akan ada di akhir zaman, kaum yang menyemir rambutnya seperti bulu merpati, maka dia tidak mencium bau syurga." (Dalam Shahih Abu Daud)

Menyambung rambut


Menyambung rambut baik itu dengan rambut manusia dan rambut haiwan hukumnya dilarang. Ini menurut Imam Malik, Ath-Thabari dan banyak Ulama lain menyatakan bahawa menyambung rambut baik itu dengan rambut, bulu atau potongan kain dilarang. Sebagaimana sabda Nabi: "Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan yang minta disambung."


Sekian secara ringkas. 

21 comments:

Paul progba said...

Proootttttttttttt dimuka hadi awang

Anonymous said...

Kemudian Rasul menyuruhnya untuk pergi ke tempat isterinya agar isterinya mewarnai rambutnya dan mengelakkan warna hitam.

Kalau hitam tak boleh, warna apa yang di boleh kan? Blown ?

Anonymous said...

ramai ornag islam suka ikut perangai yahudi n geng

Anonymous said...

Lobai pas dah lama ikut yahudi...makan duit haram..

Anonymous said...

Yg pakai kopiah dan serban...tak guna gunting rambut berfesyen..

Mohammad Azren said...

Meng Cat isteri pakai lidah, boleh tak Ibnu. Mohon penjelasan!. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Sebab tu ana tanya ibnuhasyim, Tasik Tiberias masih berairkah? Tinggal berapa % airnya?.......Soklan2 ana yg dulu pong ibnyhasyim tak jawab2 lagi.........elok sesekali dibawa bincang topik ni tuan ubnuhasyim..........emmmmmm...........

Anonymous said...

Kat atas tu kan dah jawab:

Anas bin Malik pernah ditanya tentang cat rambut, Rasulullah SAW Kemudian ia menjawab: "Rambut Rasulullah SAW tidak beruban kecuali sedikit. Tetapi, Abu Bakar dan Umar sepeninggal beliau mewarnai rambut mereka dengan daun pacar / inai dan daun katam (sejenis tumbuhan untuk menyuburkan rambut). "


Mokhtar senik said...

KUALA LUMPUR - Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) merekodkan lebih 500 kes pernikahan tanpa kebenaran di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan sejak Oktober 2017 sehingga 5 Oktober lepas.

Menurut Penolong Pengarah Kanan Jawi Muhammad Abdul Nasir Abdullah, kebanyakan kes melibatkan mereka berumur antara 25 hingga 40 tahun yang ingin berpoligami tanpa pengetahuan isteri pertama.

“Mereka melalui proses pernikahan menyalahi prosedur undang-undang syariah, dengan kebanyakan bernikah di Thailand, dan ada juga di Indonesia, tetapi bukan melalui pihak yang disahkan kerajaan negara berkenaan,” katanya hari ini.

Beliau ditemui selepas Simposium Keluarga Bahagia "Cinta Hakiki" yang dirasmikan Timbalan Pengarah (Operasi) Jawi Yusof Mamat. Simposium sehari itu disertai 600 peserta yang berlangsung di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan di sini.

"Kalau ikut perundangan syariah negara kita, urusan pernikahan perlu melalui prosedur 4P (Proses, Pengesahan, Pendaftaran dan Perkahwinan), jadi bagi kes pernikahan tanpa kebenaran, mereka yang terlibat perlu mendaftar semula pernikahan di pejabat agama negeri untuk direkod seterusnya ke Mahkamah Syariah untuk disahkan," katanya.

Menurut Muhammad Abdul Nasir, pernikahan tanpa kebenaran adalah tidak sah menurut undang-undang kerana tidak didaftarkan di Mahkamah Syariah dan perkara ini perlu dipandang serius oleh umat Islam di negara ini.

"Masalah yang timbul daripada pernikahan tanpa kebenaran ialah apabila ia melibatkan urusan perceraian atau tuntutan nafkah anak.

Mahkamah Syariah tidak mempunyai kuasa untuk selesaikannya kerana pernikahan itu tidak didaftarkan, tetapi jangan risau kerana mereka yang terlibat masih boleh mendapatkan bantuan pejabat agama Islam negeri masing-masing," katanya.

Sementara itu, Yusof berkata, simposium ini adalah untuk menyalurkan maklumat dan membuka mata peserta mengenai isu-isu kekeluargaan berpandukan Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) kerana ramai yang kurang jelas kewujudan dan bidang kuasa undang-undang syariah ini.

Tambahnya, orang ramai yang memerlukan konsultasi dan nasihat tentang hal ehwal kekeluargaan Islam, boleh merujuk Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (BPPK JAWI) di Kompleks Pusat Islam, Kuala Lumpur. - Bernama

Mokhtar senik said...

KUALA LUMPUR: Bekas ketua jurulatih badminton China, Li Yongbo sebelum ini dikaitkan dengan peranan baharu di Persatuan Badminton Malaysia (BAM) selepas hadir ke ibu negara, Rabu lalu.

Namun, kehadirannya ke sini sebenarnya tiada kaitan mengenai sukan berkenaan, sebaliknya mencuba perkara baharu iaitu menceburi perniagaan durian Musang King yang diperkenalkan oleh rakannya.

Berdasarkan laporan sebuah akhbar di Beijing yang disiarkan Nanyang Siang Pau hari ini, rakan Yongbo memperkenalkan mengenai bidang perniagaan durian Musang King dan melakukan pelaburan di sebuah ladang yang terletak di Kelantan.

Beliau yang kini berusia 56 tahun bukan saja menjadi pelabur dan rakan kongsi malah dilantik sebagai perunding untuk menghubungkan perniagaan antara Malaysia-China.

"Saya tidak pernah terfikir untuk membina ladang di tengah hutan, namun apa yang dapat saya lihat ia sangat teratur dan sistematik.

"Ia juga dilengkapkan dengan pemantauan kamera litar tertutup, di mana ia ternyata mengejutkan saya," kata Yongbo yang sangat kagum mengenai industri durian di Malaysia.

Menurut Yongbo, beliau sudah melihat pelbagai potensi mengenai perniagaan durian dan prospek pasaran 'Raja Buah' itu sangat positif di seluruh dunia terutama membabitkan jenis Musang King.

Dalam masa sama, beliau mengakui sangat gembira kerana mempunyai jenama durian sendiri dan berjanji akan mengembangkan lagi perniagaan berkenaan.

Anonymous said...

Bolehkah Kelantan?

Dr Kamarudin Musa
23 Oct 2018, 8:14 pm (Dikemaskini

A A
ULASAN | Apabila parlimen dimaklumkan bahawa kerajaan Kelantan sememangnya tidak mempunyai kemampuan untuk membayar gaji kakitangannya (dengan maksud tanpa bantuan daripada kerajaan pusat), maka ia adalah merupakan satu hakikat yang tidak seharusnya dinafikan.

Kelantan semasa pembentangan belanjawan 2018 memperlihatkan wujudnya perbelanjaan defisit sebanyak RM41.74 juta, sedangkan perbelanjaan mengurus melibatkan RM738.44 juta berbanding perolehan hasil RM636.98 juta.

Tunggakan hutang kerajaan Kelantan kepada pusat - berdasarkan Laporan Audit 2013 - berjumlah RM247.16 juta.

Bagaimanapun sidang parlimen pada 15 Mac 2016 dimaklumkan bahawa jumlah hutang Kelantan kepada pusat berjumlah RM1.3 bilion.

Namun begitu, berdasarkan kenyataan akhbar menteri kewangan pada 8 September lalu, jumlah tunggakkan hutang kerajaan Kelantan yang direkodkan sehingga 30 Jun ialah RM434.5 juta.

Berdasarkan keadaan ini, kemampuan dan keberkesanan kerajaan Kelantan mengurus kewangan negeri adalah sesuatu yang boleh dipersoalkan.

Hal itu kerana ia melanggar prinsip keberkesanan kos dan prinsip pulangan berasaskan pelaburan (ROI).

Amat bergantung pada pusat

Realiti ini akan menyebabkan Kelantan terus berhempas-pulas untuk keluar daripada kekangan perbelanjaan defisit untuk tahun-tahun yang akan datang.

Hakikatnya kerajaan Kelantan tidak boleh membandingkan bantuan pusat yang disalurkan kepada Kelantan sebagai usaha perlu untuk memenuhi tanggungjawab terhadap kerajaan negeri secara madatori dengan meletakkan penanda aras bahawa, negeri-negeri lain juga mendapat bantuan kewangan yang sama daripada Putrajaya.

Realitinya, Kelantan harus menerima hakikat bahawa kedudukan kewangan kerajaan negeri agak lemah sehinggakan mereka diberikan peruntukan paling besar bagi Bantuan Kewangan Defisit dan Bantuan Kewangan Pendahuluan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM913 juta

Anonymous said...

Banyak pahala tghh bila diprootttttttt oleh si jahiliyah. Elok sangat disepak terajang kulup ternakan dap ni.

Anonymous said...

Tangkap lobai jika ada bukti makan duit haram. Yang makan duit yahudi ialah dap dan duit buat bayaran tentera siber.

Anonymous said...

Sapa dr kamaruddin????

Anonymous said...

KUALA LUMPUR – Pengguna media sosial (netizen) hari ini menyuarakan persoalan dan rasa pelik dengan sikap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang didakwa mudah sentap dan melenting apabila isu bala kerana aktiviti Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) dibangkitkan.

Anonymous said...

Pada Mei 2018, Guan Eng menolak semua bentuk kiraan standard antarabangsa mengenai hutang negara dan mengemukakan formula sendiri bagi meng­isyti­harkan hutang negara adalah RM1 trilion.

Namun laporan Bank Negara Malaysia (BNM) yang dikeluarkan minggu lepas menunjukkan hutang negara pada akhir suku kedua 2018 (iaitu akhir bulan Jun) adalah RM725 bilion. Laporan yang sama menyatakan hutang negara hanya RM688 bilion pada akhir tahun 2017.

Statement kafir, dasar penipu serta berniat jahat.

Anonymous said...

Memang patut diterajang jer muka si setan tuu..
Ni kat rumah.. bapak dia prooottt muka mak dia.. mak dia ptoooot muka bapak dia.. dia proottt muka adik pempuan dia.. adik pempuan dia prooottt muka kaka dia..

Ni lah dinama kelurga prooottt prooootttt..
Pengotor punyer family..

Anonymous said...

Tanyalah Ustard..

Anonymous said...

Ikut perangai abu lahab n abu jahal...
Asalkan benci nabi dan pewaris nya...

Anonymous said...

Abu lahab abu lahab..
Benci meluap luap kat nabi dan pewarisnya..

Anonymous said...

bagus kau tanya PM in waiting..
dia pakar bab meng cat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails